Werkkapitaal Goed bekeken? 14 september 2006. 1.Het bedrijf 2.Werkkapitaal: de getallen 3.Het werkkapitaal per onderdeel 4.De rol van Finance 5.Het belang.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Advertisements

Budgettering voor KMO’s: Agenda
Business mapping Business model canvas.
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Kostenclassificatie Algemene richtlijnen voor de indeling van kosten en de bepaling van de kostprijs van een product.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Paul van der CingelPaul van der Cingel, Seniordocent Economie,Opleiding Journalistiek Concrete co-creatie Haal meer uit het jaarverslag.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Kostprijsberekening bij KMO
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Facility management en inkoop
Financiële instrumenten 2 Opties Kasstroomoverzicht
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Logistiek management: begrippen en principes
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Avenir Telecom is de specialist in telecom distibutie.
Herman Krommendam 23 september 2009
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
Lessons learned in Enterpreneurship Een persoonlijke ervaring... Mijn 10 tips en trucs uit de praktijk.
Budgetteren in de praktijk
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
TransActie Netwerk Nederland …. traag betalende overheden en grote bedrijven worden een deugd voor het MKB bedrijfsleven.
Nike Supply Chain Management
Studie voor Beleggingsclub ‘t Galerijke juni 2002.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
CPM bij TomTom Marco Houweling Group controller.
Bosch Rexroth AG. Variant van R/3 ‘Customised’ Implementatie 2001 als pilot voor de ganse groep. Remote installatie via Duitsland Implementatie en Complexiteit.
Making Simpler and more Profitable
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Informatie management HC2
50.
Je hebt nu € ,00 op de bank staan van jouw privé rekening (ABN) Het is
Internationale marketing
Basisboek Bedrijfseconomie hoofdstuk 3 Financiële overzichten Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers © 2010 Economie Leer Kracht.
Operations & Supply Chain Director
De Betekeniseconomie.
Ervaringen uit de praktijk
Internationale marketing
De taaltaak
The Hybrid Workspace Commercial Value Proposition
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Rekening courant krediet Crediteuren €
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
Financiële overzichten en vreemd vermogen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Dynamic Architecture What about you?
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
Touroperator SunShine
Kanaalstrategie ANWB retail
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Werkkapitaal Goed bekeken? 14 september 2006

1.Het bedrijf 2.Werkkapitaal: de getallen 3.Het werkkapitaal per onderdeel 4.De rol van Finance 5.Het belang van werkkapitaalbeheer

Oilily is een wereldwijd bekend premium modemerk gericht op creatieve, onafhankelijke vrouwen met jonge kinderen tot 10 jaar oud. Historie Willem en Marieke Olsthoorn beginnen de kinderkledinglijn Eerste winkel in Nederland in 1983 Begin van de dameskledinglijn Eerste winkel in de VS in 1987 en de eerste winkel in Japan in Private equity participeert sinds eind 2002 in Oilily Turnaround via de “back-end” naar de “front-end” Oilily – het bedrijf

Marketing en verkoop Oilily wordt verkocht via onafhankelijke detaillisten en eigen winkels in de volgende kernmarkten : VS, Europa en Japan. Meer dan de helft van de omzet wordt behaald via eigen winkels in onder meer de volgende locaties: PC Hooftstraat - Amsterdam, Sloan Street – London en Madison Avenue - New York en binnenkort ook SOHO. Oilily – het bedrijf (2)

Bedrijfsmodel Oilily is vertical geïntegreerd met “in-house capabilities” als ontwerp, ontwikkeling, productie management, groothandel en eigen winkels. Logistiek is sinds 2003 uitbesteed aan TNT. Oilily blijft “self sufficient” op ondersteunende diensten als IT en Finance. Collectie Ongeveer 650 artikelen per seizoen van baby tot en met tassen en accessoires. Oilily – het bedrijf (3)

Organisation (3) Oilily – het bedrijf (4) Global brand Tiny multinational Omzet 2004 : 68,4 miljoen 2005 : 69,4 miljoen EBIT 2004 : 5,1% 2005 : 5,9% * 2002 EBIT : -4,4%

Werkkapitaal Oilily x

Organisation (3) Werkkapitaal benchmark “Een uitspraak over goed of slecht vereist een benchmark” Één slag dieper laat een ander beeld zien:

Organisation (3) Werkkapitaal benchmark (2) Benchmarking moet zorgvuldig gedaan worden: –Één slag dieper liet een ander beeld zien en wat te doen met bijvoorbeeld: Verschillen in einde boekjaar Verschillen in verdeling omzet tussen de groothandel en het debiteurloze retail Verschillen tussen hoge marge- en lage marge-bedrijven Verschillen in de geografische verdeling van omzet en daarmee seizoenspatronen en betalingsgewoonten De werkkapitaalratio’s verder aangescherpt: debiteurendagen op basis van groothandelsomzet voorraden op basis van kostprijs verkopen crediteuren op basis van de relevante kosten met afschrijvingen als ‘proxy’ voor investeringen:

Werkkapitaal Oilily in onderdelen Liquide middelen E 1,9- 2,4 miljoen wereldwijd Geld bij dochterondernemingen buiten compensabel stelsel Niet al het geld vrij beschikbaar, bijvoorbeeld kasgeld in winkels Kosten (implementatie) international cash pooling aanzienlijk Debiteuren Beperkt aantal [zeer] grote klanten en aanzienlijk aantal kleine klanten Debiteurenkosten beperkt als percentage van de omzet, inclusief kredietverzekeringskosten Besparing door tender voor kredietverzekeringen Beter vooraf voorkomen (acceptatie en kredietlimiet nieuwe klanten + in nauw overleg met Verkoop) dan achteraf genezen

Organisation (3) Crediteuren Lagging is een korte termijn strategie met kans op reputatieschade Onderhandelingskracht van Oilily is beperkt Financieringskosten van leveranciers zijn mogelijk hoger dan van Oilily Voorraden Voorraden relatief hoog: –Productie in het Verre Oosten voor besparing productiekosten –Hogere voorraad voor betere leverbetrouwbaarheid [lagere voorraad en klanttevredenheid staan op gespannen voet met elkaar] –Gecontroleerde verkopen van overtollige productie ter bescherming van het merk –Voorkoming van “lost high margin sales” in de winkels Crediteuren en Voorraden

Organisation (3) Voorraden Fundamentele veranderingen in het business model die de voorraden kunnen verlagen: –Einde van loonconfectie (en stoffeninkoop) – enkel inkoop van gereed product. –Forecasting van verkoop ten behoeve van productieplanning verlegd van Oilily naar agenten – verkopen naar forecast (“linking demand and supply”) –Factory outlet capaciteit in balans gebracht met eindeseizoensvoorraden –Nieuw ERP-platform en POS-systeem die het beheer van voorraad (in de winkels) verbetert

Werkkapitaal en Finance “Vroeger gold werkkapitaal als een gegeven of als een probleem van de financiële afdeling”* Maar finance heeft logischer meer invloed op het monetary- working capital dan op het non-monetary working capital. Bovendien liggen aan beiden vaak zeer specifieke operationele problemen ten grondslag, waarbij maar de vraag is of de controller toereikende kennis van de “business” heeft om dit adequaat te adresseren. En zelfs dan is de vraag of de “business” werkkapitaal ook als prioriteit ziet of zou moeten zien. * Tjalling Tiemstra, CFO Hagemeyer

Werkkapitaal en Oilily “As a turnaround business, working capital has not been our first priority as a particular item. Our focus was survival, and now it is establishing control and improving business operations. The spin-off of which had an (positive) effect on working capital, if not in the short-term than in the longer term”. “With low interest and sufficient headroom after the refinancing, yet limited in resources and rich in priorities, working capital was not high on the radar. However, trying to drive growth, freeing up cash to fund this growth will become more important. On the other hand, as an underleveraged brand we do not want to restrain growth for sake of just good working capital management.”

Werkkapitaal Goed bekeken? 14 september 2006