Gepersonaliseerd leren vocabulaires

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Hogere denkvaardigheden
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Meervoudige intelligenties
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
WELKOM, en meer lezing meervoudige intelligentie
De grote sprong! VO PO.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Gedrag in organisaties, 10e editie
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Meervoudige intelligentie
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Natuurgerichte intelligentie
Competentiegericht leren vmbo
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren
Bijeenkomst September 2015
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Basiskennis LOB.
Bijeenkomst September 2015
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Voor talenten in uw klas!
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Info-avond september 2017.
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Doelen behalen met activiteiten
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Doelen behalen met activiteiten
Differentiatie in de klas
Gepersonaliseerd leren
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Basiskennis LOB.
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Gepersonaliseerd leren vocabulaires Allard Strijker (SLO) 2014-11-13

Gepersonaliseerd leren Werkdefinitie Gepersonaliseerd leren refereert in een onderwijscontext naar het creëren van optimale leerprocessen die aansluiten op de persoonlijke kwaliteiten en individuele behoeften van leerlingen. Leerlingen werken op eigen wijze en in eigen tempo aan leerdoelen, passend bij hun eigen niveau en talenten. Per vak, leerdoel, leerinhoud of onderdeel krijgt de leerling afhankelijk van de eigen prestaties en voorkeuren een aangepast programma. De leerling levert daarbij zelf een actieve bijdrage aan het (her)ontwerpen van zijn persoonlijke curriculum, waarbij de leraar een ondersteunde rol vervult door middel van effectieve feedback en door het faciliteren van rijke leersituaties.

Onderzoeksvragen (2011) Welke kenmerken hebben leraren over doelen, inhouden en leeractiviteiten nodig om beredeneerde keuzes te maken voor het samenstellen van leerarrangementen? Welke kenmerken van leeractiviteiten hebben leraren nodig om aan te sluiten bij groepskenmerken / leerlingkenmerken? Welke richtlijnen kunnen worden gegeven om leraren hierin te ondersteunen in arrangeertools

Arrangement kenmerken Groep kenmerken School kenmerken Arrangement kenmerken Leerlingkenmerken Docentkenmerken Leermiddelen kenmerken Leerstijl Rol Niveau Zelfsturingsvaardigheden Context .. Rol Niveau Doelen Niveau .. Inhouden .. Leeractiviteiten Visie Embedded Support Niveau Toetsing Rol Rol .. Authenticiteit .. Eindproduct Toetsing ..

Inhouden en doelen Kernprogramma's http://leerplaninbeeld.slo.nl

Niveau Bedrijfsopleiding Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie MBO MBO, Niveau 1: Assistentenopleiding MBO, Niveau 2: Basisberoepsopleiding MBO, Niveau 3: Vakopleiding MBO, Niveau 4: Middenkaderopleiding Volwasseneneducatie VAVO Volwasseneneducatie, Niveau 1 Volwasseneneducatie, Niveau 2 Volwasseneneducatie, Niveau 3 Volwasseneneducatie, Niveau 4 Hoger beroepsonderwijs Primair onderwijs PO groep 1 PO groep 2 PO groep 3 PO groep 4 PO groep 5 PO groep 6 PO groep 7 PO groep 8 Speciaal basisonderwijs Speciaal onderwijs Voor- en vroegschoolse educatie Voortgezet onderwijs HAVO HAVO, 1 HAVO, 2 HAVO, 3 HAVO, 4 HAVO, 5 Praktijkonderwijs VMBO VMBO basisberoepsgerichte leerweg, 1 VMBO basisberoepsgerichte leerweg, 2 VMBO basisberoepsgerichte leerweg, 3 VMBO basisberoepsgerichte leerweg, 4 VMBO gemengde leerweg, 1 VMBO gemengde leerweg, 2 VMBO gemengde leerweg, 3 VMBO gemengde leerweg, 4 VMBO kaderberoepsgerichte leerweg, 1 VMBO kaderberoepsgerichte leerweg, 2 VMBO kaderberoepsgerichte leerweg, 3 VMBO kaderberoepsgerichte leerweg, 4 VMBO theoretische leerweg, 1 VMBO theoretische leerweg, 2 VMBO theoretische leerweg, 3 VMBO theoretische leerweg, 4 VWO VWO, 1 VWO, 2 VWO, 3 VWO, 4 VWO, 5 VWO, 6 Wetenschappelijk onderwijs A1 A2 B1 B2 C1 C2 1F 1S 2F 2S 3F 3S 4F 4S

Werkvormen Werkvormen Is deel van Instructievorm Presenteren Demonstreren Doceren Vertellen Begeleiden Gespreksvorm (groeps)discussie Onderwijsleergesprek Klassengesprek Leergesprek Discussie Debat Tweegesprek leraar leerling Tweegesprek leerling leerling Opdracht Casestudies Zelfstudie Huiswerkopdracht Practicum Klassikale taak Spelvorm Rollenspel Simulatiespel Toneelspel Creatief spel Samenwerkingsvorm Groepswerk Tweetallen Gevalsmethode Hoekenwerk Contractwerk Projectwerk Individualiserende werkvorm (begeleid) zelfstandig leren Zelfstudiepakket Excursie Veldwerk Praktijkleren Zelfverantwoordelijk leren Zelfstandig werken Ontdekkend leren Ontwerpend leren Werkplekkenstructuur Drill&practice Blended learning Concept/context Onderzoek doen Interview Probleemgestuurd leren Stage/buitenschools leren Practische sectororientatie Onderzoekend leren

Handelingswerkwoorden Kennen Kennis Begrijpen Begrip Toepassen Toepassing Analyseren Analyse Synthetiseren Synthese Evalueren Evaluatie Afleiden Beproeven Conclusies trekken Onderzoeken Relatie/verband leggen Structureren Verband/relatie leggen Verklaren Voorspelling doen/hypothese formuleren Aanvullen Formuleren Herkennen Meten Namaken Omzetten

Leeractiviteiten Aandacht opbrengen voor Analyseren Attribueren Begrijpen Bewerken Bijsturen Classificeren Cognitief waarnemen Concentreren Concretiseren De motorische deelhandeling verwerven Delen... Diagnosticeren Doen Een motorisch gedragspatroon verwerven Een nieuwe motorische handeling stellen Ervaren Evalueren Inspannen Integreren Keuzes maken Kritisch creatief denken Kritisch verwerken Maken Memoriseren Motiveren Omgaan met emoties Openen Opnemen Ordenen Oriënteren Plannen Proces bewaken Psychomotorisch waarnemen Reageren Reduceren/ deduceren Reflecteren Relateren Reproduceren Selecteren Structureren Systematiseren Testen Toepassen Toetsen Verwachten Verwerken Volharden Voorspellen Vragen stellen Waarderen Weten Zich afvragen Zichzelf beoordelen

Kenmerken van leeractiviteiten Geringe complexiteit Hoog complexiteit niet authentiek Authentiek Open leeruitkomst Gesloten leeruitkomst

Leerlingkenmerken Leerlingkenmerken Lage motivatie Hoge motivatie Taalachterstand Taalvoorsprong Weinig capaciteiten Veel capaciteiten Weinig talenten Veel talenten Laag werktempo Hoog werktempo Kleine spanningsboog Grote spanningsboog Weinig taakgericht Erg taakgericht Slechte huiswerkattitude Goede huiswerkattitude ... Moeilijk zelfstandig werkend Gemakkelijk zelfstandig werkend Moeilijk samenwerkend Gemakkelijk samenwerkend Moeilijk plannend Gemakkelijk plannend Weinig verantwoordelijkheidsgevoel Veel verantwoordelijkheidsgevoel Niet nauwkeurig Erg nauwkeurig Gemakkelijk omgaan met gezag Moeilijk omgaan met gezag Weinig inzet Veel inzet Weinig initiatief Veel initiatief Weinig metacognitieve vaardigheden Veel metacognitieve vaardigheden Weinig domeinspecifieke kennis Veel domeinspecifieke kennis Passief Actief Weinig impulsief Impulsief Weinig flexibel Flexibel Ongestructureerd Gestructureerd Minder intelligent Intelligent Minder geïnteresseerd Geïnteresseerd Minder assertief Assertief Geringe frustratietolerantie Hoge frustratietolerantie Weinig zelfvertrouwen Veel zelfvertrouwen Weinig controle over agressie Veel controle over agressie Weinig empatisch Empatisch Weinig betrokken Betrokken

Soorten onderwijs Openbaar onderwijs Algemeen bijzonder onderwijs Methodisch klassikaal Daltononderwijs Democratisch onderwijs Ervaringsgericht onderwijs Freinetonderwijs Jenaplan Montessorionderwijs Ontwikkelingsgericht onderwijs Vrijeschool Thuiseducatie ... Confessioneel bijzonder onderwijs Christelijk onderwijs Algemeen christelijk onderwijs Evangelisch onderwijs Gereformeerd onderwijs Interconfessioneel onderwijs (rooms-)katholiek onderwijs Protestants-christelijk onderwijs Reformatorisch onderwijs Hindoeïstisch onderwijs Islamitisch onderwijs Joods onderwijs

Denkvaardigheden (Hoog)begaafdheid Meervoudige intelligentie Interpersoonlijk Intrapersoonlijk Lichamelijk-kinesthetisch Logisch-mathematisch Muzikaal-ritmisch Naturalistisch Verbaal-linguistisch Visueel-ruimtelijk

Meervoudige intelligentie Interpersoonlijk Intrapersoonlijk Lichamelijk-kinesthetisch Logisch-mathematisch Muzikaal-ritmisch Naturalistisch Verbaal-linguistisch Visueel-ruimtelijk

Leerlingkenmerken SO/VSO Visuele beperkingen Blind - Regulier Blind - Meervoudig gehandicapt Slechtziend -Regulier Slechtziend - Meervoudig gehandicapt Auditieve beperkingen Doof - Regulier Doof - Meervoudig gehandicapt Slechthorend - Regulier Slechthorend - Meervoudig gehandicapt Ernstige spraakmoeilijkheden - Regulier Ernstige spraakmoeilijkheden - Meervoudig gehandicapt Motorische/verstandelijke beperkingen Normaal lerend Moeilijk lerend Zeer moeilijk lerend Meervoudig gehandicapt Ernstig meervoudig gehandicapt Gedrags-/psychiatrische problemen

Vragen? Allard Strijker a.strijker@slo.nl