Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCRUM workshop.
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Sociale media als taalvaardigheidstool
How to avoid being a code monkey ? Peter Vantieghem 18/6/2013.
Taalportfolio in Action
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Studieloopbaancoaching
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 08 Les 7 Engagement MEDMEC 08 Les 7.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Proeven doen natuurkunde.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Dat zouden we vaker moeten doen…
{ World of Warcraft. Wat zijn je verwachtingen? Wat is je ervaring? Wat is het verschil? Opdracht Opdracht.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Laat teams excelleren Ellen Reehorst co-creator eduScrum
Tip 7: wissel je werkvormen af
Samenwerken.
Alfrink College Pilot Zomerschool.
SCRUM Agile ontwikkelen
Portfolio Presentatie
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
OUDERS CENTRAAL ( ER)KEN MIJ EN MIJN KIND Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Drs. Joke van.
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Mondzorg - persoonsgericht
Gepersonaliseerd leren:
Pad: Combi.
Coaching in regioleren
Werken in studiegroepen
Het brancheboek.
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Team charter Instrument.
The Future Teacher 3.0.
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl Saskia Tuenter Dollard College, Windesheim facebook.com/eduscrum

Samenwerking die vleugels geeft …

Artikel Onderwijsblad http://belevinginbeeld.nl/portfolio/scrum/

Over Scrum en Agile Agile ervaren eduScrum - hoe werkt het - opbrengsten - ervaringen bij Biologie - product backlog vragen, mogelijk vervolg

Waterval

Waterval Agile

Scrum voor alle projecten met complexiteit onzekerheid

Opbrengsten van Scrum - Snelheid ↑ - Samenwerking & plezier ↑ - Kwaliteit ↑

Geheimen van Scrum Sprints met feedback loops Heldere structuur rollen ceremonies instrumenten Transparantie Focus op verbetering Timeboxen

Penny Game Team Scrum Master (leidt ceremonies) Product Owner (PO)

Penny Game Team Scrum Master (leidt ceremonies) Product Owner (PO) elk teamlid voegt waarde toe door de munten om te draaien alle munten gaan langs het hele team en dan naar de PO oplevering: eerste munt bereikt de PO PO neemt deze tijd op

Penny Game Drie Sprints met verschillende regels tussendoor Retro (1 min) en Sprint Planning (1 min)

Penny Game Sprint 1 draaien met verkeerde hand eerst alle 15 munten draaien, dan pas doorgeven batch = 15

Penny Game Retro (1 min) - wat ging goed - wat kan beter - actiepunt voor volgende Sprint

Penny Game Sprint 1 draaien met verkeerde hand eerst alle 15 munten draaien, dan pas doorgeven batch = 15 Sprintplanning (1 min) Sprint 2 draaien met verkeerde hand; batch = 5

Penny Game Retro (1 min) - wat ging goed - wat kan beter - actiepunt voor volgende Sprint

Penny Game Sprint 1 draaien met verkeerde hand eerst alle 15 munten draaien, dan pas doorgeven batch = 15 Sprint 2 draaien met verkeerde hand; batch = 5 Sprintplanning (1 min) Sprint 3 draaien met verkeerde hand; batch = 5 meest waardevolle munten eerst naar PO

Scrum

eduScrum

Kaizen mindset Doelen van eduScrum beter leren samenwerken slimmer, sneller, beter leren persoonlijke ontwikkeling Kaizen mindset

Hoe werkt eduScrum

Scrumbord To do Busy Done

Scrumbord

Volgende Sprint Sprint Planning Stand Up (elke les) Aan het werk (elke les) Release Review Retro Volgende Sprint

Je moet meer verantwoordelijk zijn want mensen rekenen op je. Er wordt meer van je verwacht, dus je moet wel. Een fijne motivatie. Je hebt een duidelijker overzicht, dat confronteert en motiveert. Je gaat sneller en slimmer en makkelijker werken. Ik ben minder verlegen. Ik doe beter mijn best om iets te begrijpen, goed nieuws dus. Je leert jezelf beter kennen en dat is best handig.

samenwerken 80 % plezier in het vak 60 % slimmer leren 48 % kwaliteiten ontwikkelen 58 % prettiger in de klas 51 %

Leerjaar vak Cijfergemiddelde met eduScrum Cijfergemiddelde parallelklassen zonder eduScrum 5 vwo    Scheikunde 6,9 + 1,6 5,3 5 havo    6,9 + 0,9 6,0 3 havo  6,5 + 1,0 5,5 3 vwo  7,0 + 0,8 6,2 3 havo   Natuurkunde 7,0 + 1,3 5,7 7,5 + 1,7 5,8

Opbrengsten voor docenten - zelfverantwoordelijke studenten transparantie tijd voor belangrijke werk ontspannen werken plezier en voldoening

Eduscrum bij Biologie Productbacklog Soorten leeractiviteiten Rol van leermiddelen Relatie met concept-context

Productbacklog

Soorten leeractiviteiten Grote variatie aan actieve werkvormen Individueel als in de groep Metacognitieve vaardigheden Bijdrage aan leren leren Reflecteren

Rol van leermiddelen Veel mogelijkheden “gewoon” opdrachten uit het boek Combinatie met bronnen en opdrachten op de elo Gebruik van ict-tools

Scholing introductie ja / nee scholing vijf dagdelen + presentatie coaching tijdens lesbezoek intervisie certificering