portfolio als competentie-ontwikkelend instrument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Verantwoordelijke Leni.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Drieslag functioneel rekenen
De weg naar de competente docent
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht en verantwoordelijkheden 4 STP T 3.5 – P LT 0.3PT 0.2PO OMA.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Begeleiden van het B-leerproces
Dagopleiding HBO5 Marketing
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO OMA Onderwijs.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO B MBC Maatschappelijke.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO B MBC Maatschappelijke.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht en verantwoordelijkheden 4 STP T 3.5 – P LT 0.3PT 0.2PO OMA.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het opleidingsprofiel:
Voortgangsgesprek fase 1
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
moderniseren van het curriculum.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Workshop evalueren Dcp
Mijn opleidingsbeeld.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Bachelor Medische Hulpverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

portfolio als competentie-ontwikkelend instrument Sara Claerhout en Lisa Brille portfolio als competentie-ontwikkelend instrument

Uiteenzetting Waarom een portfolio als evaluatie-instrument? Opbouw van het portfolio volwassenenonderwijs KISP Praktisch gebruik van het portfolio binnen de opleiding Kansen en uitdagingen

Waarom een portfolio als assessment-instrument?

Waarom portfolio?

Waarom portfolio?

Basiscompetenties beroepsprofiel Geïntegreerde set van kennis, vaardigheden en attitudes Opleidingsconcept volwassenenonderwijs KISP Intensieve coaching naar groeiende zelfredzaamheid Innovatief Praktijk- en werkveldgericht Lerarenopleiders: didactiek van de tweede orde Teach as you preach- aanpak in navolging van sociaal-constructivisme = keuze voor PORTFOLIO

Opbouw portfolio

Opbouw portfolio Wat? Waar? = verzameling van bewijsstukken waarbij je aantoont competenties te hebben bereikt Ter begeleiding en ter evaluatie Waar? Didactische leerlijn

Vakbekwaamheid bepalen/lesobservatie Didactiek algemeen inleiding op didactiek Algemene pedagogisch didactische begeleiding door lesgever + intensieve begeleiding door vakdidacticus Verbreding basisdidactiek/initiatielessen Didactiek praktijkinitiatie Complexere didactische thema’s/oefenlessen Algemene pedagogisch didactische begeleiding door lesgever + intensieve begeleiding door vakdidacticus Didactiek oefenlessen Begeleiding door vakmentor + stagebegeleider Didactiek stage Stage in het werkveld vanuit bekwaamheid

Opbouw portfolio 4 rubrieken Basiscompetenties als fundament Per rubriek : opdrachten / bewijsstukken

Opbouw portfolio --- 4 rubrieken --- Lesrealisatie (LR) (vak)didactisch ontwikkelaar en vakinhoudelijk expert (VDO + VE) Innovatie, professionalisering en reflectie (I+P+R) Partner in onderwijs (PIO) Basiscompetenties als fundament 4 rubrieken Per rubriek : opdrachten / bewijsstukken

P.E. RUBRIEK COMPETENTIES OPDRACHTEN Vetgedrukte opdrachten = Permanente evaluatie  tussentijds moeten competenties beoordeeld worden. Eerste feedbackronde is belangrijk! P.E. Vetgedrukte opdrachten = tegen begeleidingsmoment

RUBRIEK COMPETENTIES OPDRACHTEN Competentieniveaus: 1 inzicht in inhouden en competenties is verworven 2 inhouden en competenties worden toegepast in een begeleide context 3 inhouden en competenties zijn geïntegreerd

Opbouw portfolio --- evaluatiecriteria --- Verder in het portfolio: Criteria per rubriek Waaraan de opdrachten van die rubriek moeten voldoen Vertaling voor cursist: Opdracht Criterium 1 Criterium 2 …

Praktisch gebruik

Praktisch gebruik Begeleidingsinstrument Reflectie-instrument Evaluatie-instrument

Praktisch gebruik -begeleidingsinstrument- Contact met begeleider Werkblok 1: lesgeven / les volgen + vetgedrukte opdrachten maken Begeleidingsgesprek Werkblok 2: lesgeven / les volgen + overige opdrachten maken Assessmentgesprek

Praktisch gebruik -begeleidingsinstrument- Sterktes? Onvoldoendes? Groeipotentieel? Gedifferentieerd & geïndividualiseerd vervolg!

Praktisch gebruik -reflectie-instrument- Zelfevaluatie Kwalitatieve score / criterium Verantwoording Balans tussentijds en op het eind Begeleidings- en assessmentgesprek

Praktisch gebruik -evaluatie-instrument- Na het assessementgesprek Van kwalitatieve scores naar een punt

Kansen en uitdagingen

Een aantal getuigenissen Een curriculumontwikkelaar vertelt… Een cursist vertelt… Een collega-lector vertelt…

Kansen en uitdagingen Opmaak portfolio – aantrekkelijker instrument Uitwisselen van het portfolio – rol van ELO Talige aspect van het portfolio Groei in rekening brengen