portfolio als competentie-ontwikkelend instrument Sara Claerhout en Lisa Brille portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Uiteenzetting Waarom een portfolio als evaluatie-instrument? Opbouw van het portfolio volwassenenonderwijs KISP Praktisch gebruik van het portfolio binnen de opleiding Kansen en uitdagingen
Waarom een portfolio als assessment-instrument?
Waarom portfolio?
Waarom portfolio?
Basiscompetenties beroepsprofiel Geïntegreerde set van kennis, vaardigheden en attitudes Opleidingsconcept volwassenenonderwijs KISP Intensieve coaching naar groeiende zelfredzaamheid Innovatief Praktijk- en werkveldgericht Lerarenopleiders: didactiek van de tweede orde Teach as you preach- aanpak in navolging van sociaal-constructivisme = keuze voor PORTFOLIO
Opbouw portfolio
Opbouw portfolio Wat? Waar? = verzameling van bewijsstukken waarbij je aantoont competenties te hebben bereikt Ter begeleiding en ter evaluatie Waar? Didactische leerlijn
Vakbekwaamheid bepalen/lesobservatie Didactiek algemeen inleiding op didactiek Algemene pedagogisch didactische begeleiding door lesgever + intensieve begeleiding door vakdidacticus Verbreding basisdidactiek/initiatielessen Didactiek praktijkinitiatie Complexere didactische thema’s/oefenlessen Algemene pedagogisch didactische begeleiding door lesgever + intensieve begeleiding door vakdidacticus Didactiek oefenlessen Begeleiding door vakmentor + stagebegeleider Didactiek stage Stage in het werkveld vanuit bekwaamheid
Opbouw portfolio 4 rubrieken Basiscompetenties als fundament Per rubriek : opdrachten / bewijsstukken
Opbouw portfolio --- 4 rubrieken --- Lesrealisatie (LR) (vak)didactisch ontwikkelaar en vakinhoudelijk expert (VDO + VE) Innovatie, professionalisering en reflectie (I+P+R) Partner in onderwijs (PIO) Basiscompetenties als fundament 4 rubrieken Per rubriek : opdrachten / bewijsstukken
P.E. RUBRIEK COMPETENTIES OPDRACHTEN Vetgedrukte opdrachten = Permanente evaluatie tussentijds moeten competenties beoordeeld worden. Eerste feedbackronde is belangrijk! P.E. Vetgedrukte opdrachten = tegen begeleidingsmoment
RUBRIEK COMPETENTIES OPDRACHTEN Competentieniveaus: 1 inzicht in inhouden en competenties is verworven 2 inhouden en competenties worden toegepast in een begeleide context 3 inhouden en competenties zijn geïntegreerd
Opbouw portfolio --- evaluatiecriteria --- Verder in het portfolio: Criteria per rubriek Waaraan de opdrachten van die rubriek moeten voldoen Vertaling voor cursist: Opdracht Criterium 1 Criterium 2 …
Praktisch gebruik
Praktisch gebruik Begeleidingsinstrument Reflectie-instrument Evaluatie-instrument
Praktisch gebruik -begeleidingsinstrument- Contact met begeleider Werkblok 1: lesgeven / les volgen + vetgedrukte opdrachten maken Begeleidingsgesprek Werkblok 2: lesgeven / les volgen + overige opdrachten maken Assessmentgesprek
Praktisch gebruik -begeleidingsinstrument- Sterktes? Onvoldoendes? Groeipotentieel? Gedifferentieerd & geïndividualiseerd vervolg!
Praktisch gebruik -reflectie-instrument- Zelfevaluatie Kwalitatieve score / criterium Verantwoording Balans tussentijds en op het eind Begeleidings- en assessmentgesprek
Praktisch gebruik -evaluatie-instrument- Na het assessementgesprek Van kwalitatieve scores naar een punt
Kansen en uitdagingen
Een aantal getuigenissen Een curriculumontwikkelaar vertelt… Een cursist vertelt… Een collega-lector vertelt…
Kansen en uitdagingen Opmaak portfolio – aantrekkelijker instrument Uitwisselen van het portfolio – rol van ELO Talige aspect van het portfolio Groei in rekening brengen