Het nut van Business Planning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Organisatiekunde.
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
STRATEGISCHE PLANNING
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
Verslag Engage 4 Results Café Data Quality. Welk type data (klantendata / productdata / transactionele data / …) heeft binnen uw bedrijf een kwaliteitsprobleem?
Logistiek management: begrippen en principes
Ondernemen na je studie!
Ondernemer worden? Hans van den Vlekkert
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
[Productnaam] Marketingplan
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Nike Supply Chain Management
Hoofdstuk 1 Inleiding Begrijp je financiële verslagen Hoe succesvol is de onderneming? Financieel ondernemingsmanagement voor de ondernemer? Ethiek en.
Wanneer draai ik break-even en hoeveel ga ik overhouden
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Naar een optimaal HR - beleid
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Ondernemen moet je doen
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Exclusive Sneakerstore SYMEN DODEMONT 1MEBC. marktanalyse  Concurrenten vaak niet al hun schoenen in alle maten  Er zijn veel concurrenten op de markt.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
[Productnaam] Marketingplan
Indeling van hoofdstuk 2
What will you do to change the
Begroten & Budgetteren
Voeg hier het organisatie onderdeel in
De Openingsbalans Bij een startend bedrijf bestaat de openingsbalans uit een investeringsbegroting en een financieringsbegroting.
Overzicht Bezittingen (debet =links) en Schulden (credit=rechts)
Financiering Onderneming richtlijnen Bank bij aanvraag
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Het nut van Business Planning Lisette van Benthum Agri-ProFocus

Wat is een Business Plan (1)? Een businessplan is een systematische vertaling van al je ideeën over de onderneming tot praktisch uitvoerbare acties. Om die acties uit je ideeën af te leiden moet je informatie verzamelen, analyses maken en vooral keuzes maken en beslissingen nemen.

Wat is een Business Plan (2)? Waar zijn we nu ? Waar willen we heen? Hoe komen we daar? Wat hebben we nodig om daar te komen? Zitten we op de goede koers?

Het nut van een Business Plan Intern planningsinstrument Het proces onthult omissies en/of zwakke punten Indicatie van mate van winstgevendheid Hulpmiddel voor het werven van noodzakelijk kapitaal Hulpmiddel voor het meten van prestatie

VOOR wie? DOOR wie? VOOR wie: ondernemer & sleutelfiguren; haalbaar? Uitvoerend personeel en management; wat moet wanneer gebeuren Investeerders / banken DOOR wie: Ondernemer & sleutelfiguren binnen de onderneming Eventueel ondersteund door consultant voor facilitatie van het proces. Voor wie? Door wie?

Een business plan voor uw project? In geval van: inkomen genererende activiteiten die (een deel van) de kosten dienen te dekken, dan wel winst dienen te genereren. Heeft iemand van u een business plan voor uw activiteiten in ontwikkelingslanden? Zo ja, waarom ?

Elementen van een business plan Achtergrond van het bedrijf / de ondernemer en bedrijfsomgeving Beschrijving Product / Service Marketing Plan Concurrentie analyse Operationeel Plan Financieel Plan Potentiele risico's en hoe deze te voorkomen Wat zouden elementen van een business plan kunnen zijn?

Mate van detail Versus Aan de hand van de meest voorkomende elementen van een Business Plan zullen we de noodzaak illustreren.

1. Achtergrond bedrijf, ondernemer en omgeving Aspecten ter bespreking, onderzoek en beschrijving: Niet iedereen is een ondernemer Passen economische activiteiten bij de originele doelstelling/organisatie Staat de huidige juridische status van uw bedrijf/ organisatie wel toe om inkomsten of winst te genereren? Aan welke lokale wetgeving dient u te voldoen? Welke kennis & assets zijn nodig en al aanwezig? creativiteit, capaciteit, maar vooral ook wil om risico te lopen? Nee, wat is de invloed van de orginele doelstelling op de economische doelstelling social vs business? NGO – in sommige landen niet; wijzigen van status? Afhankelijk van wat u produceert; vergunningen, etc. Snap-shot  haakt later in op operationeel plan & financieringsbehoefte

Onderzoeken, bespreken, kiezen / bijstellen en beschrijven Product / Service Marketing Plan Concurrentie Analyse Operationeel Plan Financiële Planning

2. Product / service Wat gaat u precies leveren / produceren? Nou gewoon: koffie ! vs Generieke koffie vs speciality koffie (kopi loewak : rode koffie bes gegeten door loewak; pit wordt niet verteerd. Uit poep gehaald, gewassen gekookt en geroosterd. Andere voorbeelden : biologisch, fair trade, of specifiek ras, omgeving waarin geteelt, etc. Bepaald in welke richting je markt onderzoek gaat doen.

3. Marketing Plan (1) Kenmerken (doel)markt Markt vraag (karakteristieken en omvang) Markt trends, groei patronen Prijs strategie en positionering Marketing activiteiten Lokale markt: mais korrels. urbane markt: mais meel.  extra mogelijkheden voor boeren ? Rijst in bulk of rijst in 500 grams verpakkingen? vs

4. Concurrentie analyse Identificatie van concurrenten Vergelijk van sterke en zwakke kanten Competitive advantage - Identificatie van concurrenten: bv in Mali – katoen productie – men concentreerde zich vooral op locale competitors terwijl de echt competitors elders in de wereld zitten. Lokale tomaten puree is mogelijk, maar tomatenpuree uit Italie zo laag geprijst, break even niet haalbaar. - Alternatieve producten die aan zelfde behoefte voldoen: prijs kippen ook beinvloed door andere vleessoorten (India) (en nog meer door EU dumping van kippenvleugels natuurlijk (Kameroen))

5. Operationeel plan We weten: wat, hoeveel en wanneer we willen produceren. Wat hebben we ervoor nodig? Planning van: Inputs (zaden, mest, grondstof, verpakkingsmateriaal) Personeel (kennis niveau, tijdelijk, vast, seizoen) Investeringen (gebouwen, machines, auto’s) Tijdsplanning (o.a. bederf, seizoensinvloeden, leveringscondities) Is bovenstaande reeds voorhanden? Is het beschikbaar in voldoende mate (kwaliteit/hoeveelheid) en is het redelijk geprijsd? Voorbeeld: biologische katoen – nodig biologisch mest materiaal. Niet voldoende lokaal voorhanden voor gepland volume. Processen van mango’s leuk voorbeeld, lijkt zo interessant maar machines staan 11 mnd pj stil, dus vraagt om veel breder assortiment aan groenten en fruit voor processing (lage kwaliteit, nog lagere prijs) Is machinerie bruikbaar voor andere producten (bijv processen van tomaten in Kyrgyzstan maar 2 mnd per jaar, anders volumes te klein cq prijs te hoog). Wat te doen met personeel, 12 mnd per jaar betalen of elk jaar nieuwe mensen opleiden omdat vorigen vertrokken zijn?)

6. Financieel plan (1) Balans (lange termijn investeringen) Verlies & winst / Break Even Point Cash flow planning BALANS: koffieboom – 5 jaar voordat geoogst kan worden. Wie neemt het risico? V&W: Honing Madagascar – China concurreert mbt honing-mélange (EU markt). Speciality honing = honing uit Madagascar; hogere prijs, maar lag volume. Geen break even te bereiken. V&W: winstdeling vs opbouw reserve

6. Cash Flow Planning “Bedrijven gaan vaak failliet vanwege liquiditeitsproblemen, niet omdat ze verlies draaien” Personeel, elektriciteit, etc. Ontvangst betaling(en) van klant $ € £ Aankoop machine, gebouw, auto Inkoop grondstoffen time Ontvangst investerings-kapitaal Benodigd: korte termijn lening of ‘rood’ staan Betaling certificerings- kosten -$ -€ -£

Tot slot – meest voorkomende valkuilen Consultant schrijft het plan <-> Iedereen schrijft mee In beton gegoten <-> Veilig opbergen in de kast Overal rekening mee proberen te houden <-> BP niet realistisch De pot goud staat aan het einde van de regenboog Schenkingsgeld (grants) heeft geen BP nodig Gender aspecten opdringen