(School Wide) Positive Behavior Support 14 november 2014 Van harte welkom bij de workshop: “Ongestoord werken op de NSG” Hans van den Ende & Sil van Vegchel
Agenda 1. Wie zijn wij en wat voor school de NSG? 2. Ongestoord werken: - Hoe zijn wij bij ongestoord werken gekomen? - Wat is ongestoord werken? 3. Waarom werken met data? Hoe hebben we op de NSG gewerkt met data? Ongestoord werken in de praktijk Casus: stilteruimte Filmpje Vervolg op ongestoord werken lesverwijderingen Positieve Berichten Service Evaluatie & afsluiting
Waarom kiest de NSG voor PBS Beter gedrag Betere sfeer Eenduidigere aanpak Betere resultaten
PBS op de NSG Waarom en wanneer zijn we begonnen? Wat hebben we gedaan? Wie hebben we erbij betrokken? Kernwaarden Gedragsmatrix
De weg naar ongestoord werken Waarom gekozen? Wie hebben we daarbij betrokken? Hoe hebben we hun daarbij betrokken?
Data verzamelen ongestoord werken op de NSG
Opdracht: wat verstaan jullie onder “ongestoord werken”?
Werken met data: waarom? Objectief vs. subjectief Duidelijk: meten is weten Maakt vervolgactie makkelijker Resultaat wordt meetbaar
Hoe gaan we te werk? Signaleren probleem Data verzamelen / meten Data bespreken + conclusies trekken Actie bedenken en uitvoeren Opnieuw meten Evalueren
Ongestoord werken: 2 metingen Samenvatting per jaarlaag B1TH 84% B1HV 76% B2TH 70% B2HV 79% T3 75% T4 80% H3 91% H4 H5 V3 96% V4 V5 V6 Ongestoord gewerkt op de hele NSG meting 30 januari 2014: 83 % Ongestoord gewerkt op de hele NSG meting 21 november 2013: 77%
Casus: Ongestoord werken in de stilteruimte Vraag vanuit de leerlingenraad - Probleemomschrijving - Stilteruimte: gedeeltelijk bemand, ruimte met plek voor 20-25 leerlingen, gedeeltelijk met schotten tussen studeerplekken Opdracht in groepjes van 3-4: Maak een plan van aanpak (op PBS-wijze).
Ongestoord werken in de stilteruimte Wat hebben we gedaan op de NSG? Probleem besproken in het PBS-team Vragenlijst laten invullen Interventies: gedragsverwachting stilteruimte aangepast + regels veranderd Vragenlijst nogmaals afgenomen + leerlingenraad bevraagd
Filmpje
792
Lesverwijderingen Wat valt u op?
Wat zijn redenen om leerlingen uit de les te verwijderen? Wat vindt u goede redenen voor een lesverwijdering? Wat vonden onze docenten goede redenen voor een lesverwijdering. - 1. Bedreigen van docent of leerling - 2. Beledigen - 3. Vechten Waar heeft ons personeel behoefte aan? - Eenduidige afspraken en protocol - Altijd aanwezige teamleiders - Time-out plek op de gang
Afsluiting en evaluatie Alvast bedankt voor het invullen van het evaluatie formulier Dank voor uw aandacht en voor straks een prettig weekend!
Ook Bandel en Baik doen het rustig aan! De pasgeboren Indische babyschildpadjes van dierenpark de Oliemeulen. “Ik gedraag me rustig.”
Dankjewel dat je je fiets in de stalling zet!
De NSG wenst alle eindexamenkandidaten heel veel succes!
Jij laat anderen toch ook rustig hun examens maken? “Ik gedraag me rustig.”
“Mijn mobiel staat uit en is uit het zicht, tenzij de docent toestemming tot gebruik geeft” Tip voor alle eindexamenkandidaten: Berg je telefoon voor aanvang van je eindexamen op in je kluisje.
0,012 seconde maakt het verschil Jij komt toch ook op tijd? Michiel, gefeliciteerd met je gouden plak!
Maxime van der Veen is vader geworden! Zijn kampioen heet Samuel
“Problemen los ik pratend op.”
Fontys Hogescholen
SWPBS is geen sprint, maar een marathon! Mobiel als agenda, opzoeken enz.
Evaluatie workshop: ongestoord werken: SWPBS op een VO Heeft de workshop aan uw verwachting voldaan? Ja 0 een beetje 0 nee 0 Ik ben tevreden over:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………........ Een tip voor een volgende keer:……………………..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Bedankt voor het invullen, José, Sil en Hans