De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

‘Makelaar Informele Zorg’
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De noodzaak van vernieuwing in de zorg RVZ - advies Ruimte voor arbeidsbesparende innovaties in de zorg.
Welzijn Bloemendaal volop in beweging
Resultaatgericht Samenwerken
Samen werken aan een duurzame civil society
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
De nieuwe werkelijkheid
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Zorg Beter mét Vrijwilligers
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Implementeren doe je samen
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Veranderende visie op leren.
De cliënt centraal, wat nu? Door Gabrielle Verbeek
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
“In zelfsturende teams samenwerken met vrijwilligers”
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Bijpraten over de Wmo
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Transitie en transformatie in de praktijk
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Beter door Meer Samenwerking Elkaar: –Leren kennen –Weten te vinden –Ondersteunen in het werk.
Aan de slag met vakmanschap
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Communicatie en begeleiding
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Resultaatgericht Samenwerken
Integraal sociaal werk
MEE maakt meedoen mogelijk
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
Zinnig, betekenisvol en leefbaar ondernemen
Academie voor Bouw & Infra
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren

Wie zijn wij Calibris Advies Wettelijke taken naar SBB Sabine Terheggen s.terheggen@calibris.nl

Wat doen we vandaag Ontwikkelingen in de maatschappij vragen om een ander zorgaanbod. Ontwikkelingen in de zorg vragen om een andere manier van denken en werken. Een andere manier van denken en werken vraagt om een andere manier van opleiden.

De nieuwe Zorg

Ontwikkelingen in de Zorg Decentralisatie van de overheid: van AWBZ naar WMO. Eigen kracht van burger gevraagd. Netwerken. Zorgvrager verandert: mondigheid, technologie diversiteit, multi-morbiditeit en complexiteit Van intramuraal naar LieverLangerThuis. Integrale zorgvraag: zorg, welzijn, preventie, Bezuinigingen om stijgende zorgkosten tegen te gaan

Calibris Challenges: oplossingen Ander zorgaanbod: samenwerking, zorgen dat Andere competenties: realiseren nieuwe zorg Andere manier van opleiden: het nieuwe leren Innovatief klimaat bevorderen: nieuwe werken

Andere vormen van zorg Samen wonen, werken en leren: coöperaties De burgers is aan zet: zorg mogelijk maken: samenwerken in netwerken Kleinschalig wonen: diverse doelgroepen Buurtgericht werken: generatiehuis Inzet van technologie: zelfstandig thuis Wat kan en wil de zorgvrager: centraal zetten van mens

Opdracht Wat is uw oplossing? Welke competenties zijn nodig om de transitie in de zorg mogelijk te maken? Noteer op een geeltje

Het nieuwe Werken

Het nieuwe werken Meer dan anywhere, anytime, anyplace, 24/7 Continue proces van verbetering en leren Verandering is vast onderdeel van werken Leren van en met en van elkaar

Vernieuwend Vakmanschap Regie geven aan de cliënt Regie nemen als medewerker - Ondersteunen bij zelfredzaamheid door vroegtijdig signaleren en handelen - Ondersteunen bij zelfredzaamheid: samen met het netwerk - Ondersteunen bij zelfredzaamheid: met de inzet van technologie - Ondernemend werken in een team: zelfsturing, teamrollen, resultaat- gericht werken, feedback. - Teamgericht werken, wat is je rol: omgaan met veranderingen, verantwoordelijkheid nemen, eigen taakverantwoordelijkheid.

Opdracht Zou u nu veranderingen aanbrengen in de competenties die u opgeschreven heeft?

Het nieuwe Leren

Landschap van het leren theorie Perspectief van het vraagstuk: start, welk doel, welke visie, welke processen sluiten aan, welke interventies? Perspectief van de context: welke voorkeuren voor wijze van leren. Leervoorkeuren geven mogelijkheid voor gepaste interventies. Perspectief van de cognitie: welke denkstappen neemt het individu de organisatie

Opdracht Ontwerp uw ideale leertraject Met tweetallen op een flap

Opdracht van visie tot ontwerp Waar staat uw organisatie? USP? Doel? Op welke manier voert u veranderingen in? Wat is uw visie m.b.t. leren/opleiden in relatie tot de organisatie? Wat zijn effectieve manieren om op te leiden? Hoe? Gebruik uw geeltjes m.b.t het wat?

Challenges over opleiden Aantrekkelijk Flexibel Gericht op innovatie Maatwerk Gebruik van E-Learning

Visie Calibris advies Werkt beter in de praktijk De leer-, werkplek biedt de lerende bij uitstek de mogelijkheid om optimaal rendement te halen Maximaal leereffect door inzet digitale leer-, en begeleiding met face-to-face onderwijs Flexibel en toekomstgericht

Missie Calibris advies We willen meer mensen opleiden voor de zorg van morgen

een eigen kijk op opleiden Volgens A| B| C| methode Adaptive program Blended Learning Coaching on the job

Calibris Academie 4 bouwstenen voor leren in de praktijk ❶   ❸   E-learning platform 400 cursussen voor medewerkers Taalprogramma’s, computer vaardigheden, management vaardigheden, BHV etc. Programma’s Sterk Leerklimaat Vernieuwend Vakmanschap Talent Centraal Flying Domotica’s Gildeleren Competent ❷   ❹   Zorg pakket Regie geven aan cliënten Regie nemen door werknemers Zorg & Technologie Leervormen Trainingen en workshops (E) coaching en begeleiding Opdrachten Praktijkervaringen Learning community Dit is het aanbod van de Calibris academie. De klant staat hierin centraal. De opleidingsbehoefte en klantvraag bepalen het aanbod. © Calibris

Wat weten we over leren Waar we leren Formeel: 6% (ik weet, ik kan) Informeel: 94 % ( ik pas toe en adopteer) Hoe graag we leren Doen (90%) Coach/mentor (76%) Werkervaring (68%) Samen oplossen (68%) Hoe we onthouden Samenwerking (70%) Praktijk (80%) Anderen leren (90%) Herhalen (75%) Toekomst van leren Dichter op de werkplek Van klassikaal naar werkplek met inzet van technologie Meer nadruk of effectiviteit

“Als elke medewerker een kleine stap neemt , neemt de organisatie een grote.”

Opdracht Wat kan je met de scan leerstijlen doen?

Stilstaan en verdergaan Wat spreekt aan? Wat neem je mee? Waar wil je meer over weten?

Calibris academie werkt beter in de praktijk