OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
De internet-encyclopdie voor kinderen
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Schrijf een artikel over een ‘Europees’ onderwerp dat voor jou van belang is ! Ga als volgt te werk !
Verslag TL3.
Redactioneel schrijven Les 2
om deze presentatie uit te voeren
Bronnen Merle Wissink.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Schrijven met een strategie
Tweede wereldoorlog.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Een werkstuk maken.
Het maken van een spreekbeurt
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Project “Horizon Verbreden”
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Presenteren en communiceren
Betogende spreekbeurt
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Spreekbeurt in groep 4.
Centraal Examen Nederlands
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Spreekbeurt in groep 4.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Genocides.
Bronnen en onderzoeksvragen
Instructie geven en uitvoeren
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Vwo 2 – week SCHM.
Voorbereiding schoolexamen
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
V4 – week
volgende bladzijde terug
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Het tweede LOS-gesprek
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken

Toetsopdracht voor deze week Je werkt voor de plaatselijke krant en moet een artikel schrijven over wat de mensen in jou dorp/straat stad vinden van een actueel onderwerp. Dat onderwerp mag je zelf kiezen. Het artikel mag niet meer dan 350 woorden bevatten. Je legt eerst het onderwerp (in eigen woorden) uit en verwoordt dan de mening van anderen. Hoe ga je te werk? Volg het stappenplan!

Zoeken, vinden en beoordelen van informatie in 5 stappen Stap 1 – Wat wil je weten? Waarover ga je schrijven? Schrijf eerst in steekwoorden op wat je al van het onderwerp weet. Hoe kun je aan (meer) informatie komen. Hoe ga je het aanpakken? Stap 2 – Zoekstrategie. Welke bronnen ga je raadplegen? Gebruik meerdere bronnen. Kijk ook eens naar niet digitale bronnen. Noteer welke bronnen je gebruikt hebt. Stap 3 – Selecteren en verwerken. Hoe ga je de informatie verwerken. Wat gebruik je wel en wat niet. Hoe weet je dat de informatie juist is? Denk ook aan de quiz over feit of bewering. Stap 4 – Presenteren onderzoeksresultaat. Schrijf vervolgens je artikel. Zorg voor een nette indeling. Lees het nog eens over voordat je het definitief inlevert. Heb je ook aangegeven welke bronnen je hebt gebruikt? Stap 5 - Evaluatie Laat nadat je het artikel hebt geschreven een klasgenoot het artikel lezen. Beantwoord daarna (samen) de volgende vragen en lever die ook digitaal in.

Stap 5 - Evaluatie Laat nadat je het artikel hebt geschreven een klasgenoot het artikel lezen. Beantwoord daarna de (samen) de volgende vragen en lever die ook digitaal in. Algemeen: ben je tevreden over je werk?  Ja/nee; waarom (niet) Begrijpt een ander het onderwerp nadat hij jouw werk gelezen heeft? Is het verhaal goed ingedeeld en opgebouwd? Ja/nee; waarom (niet) Is de informatie goed in eigen woorden geschreven? Ja/nee; waarom (niet) Is er een juiste bron vermelding? Ja/nee; waarom (niet) Hoe verliep het onderzoek op internet? Wat ging niet goed tijdens het onderzoek? Wat doe je de volgende hetzelfde? Wat doe je de volgende keer anders

Thema en doel vandaag Thema: leren door te maken. Maken van een kennisclip Doel: Leren maken van een kennisclip leren van een zelf gekozen onderwerp leren van het bekijken van de clips van anderen

Opdracht Maak drietallen, geef namen van groepje door aan docent!!! Jullie gaan zelf een kennisclip van maximaal 10 minuten opnemen. Dat gaan jullie samen doen met Hans Steeman. Hij is hiervoor beschikbaar op maandag 3 november

Volgorde van werken Ga als groep bij elkaar zitten en bekijk als voorbeeld enkele kennisclips: zie de studentenportal onder weblectures Bedenk een onderwerp waarover je een kennisclip  zou willen maken. Bedenk dat het onderwerp iets met je opleiding te maken moet hebben en van nut moet zijn voor je medestudenten. Beschrijf in het kort het onderwerp, waarom je dat gekozen hebt en wat je daarover gaat vertellen. Vandaag: vraag aan de docent goedkeuring over onderwerp en inhoud voordat je verder gaat. Werk het onderwerp na een ‘go’ van de docent verder uit. Verzamel informatie ( denk aan het stappenplan van les 6) Maak een begeleidende PowerPoint of  eenvoudige Prezi Schrijf je verhaal helemaal uit Maak een taakverdeling ( NB iedereen komt in het beeld en behandelt een deel van de kennisclip) Oefen de presentatie met je groep. Bedenk minimaal 3 multiple choice  vragen ( met de goede antwoorden) over je clip. Maak een afspraak met Hans Steeman (h.steeman@roc-nijmegen.nl) over  de opname. Maak een lijst met steekwoorden zodat je het verhaal tijdens de opname makkelijk kunt vertellen. Neem de opname op. Zorg ervoor dat de clip voor Les 9 online staat!

Opdracht voor volgende les (11-11) Afspraak maken met Hans Steeman voor opname kennisclip Voorbereiden kennisclip Opnemen kennisclip Tijdens deze laatste les gaan we een aantal kennisclips bekijken!!

Laatste les, dinsdag 11-11 Bekijken van verschillende kennisclips Inleveren werkmap met 5 toets opdrachten en online kennisclip