LZV’s in Vlaanderen en de Benelux Beneluxparlement 21 november 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dierproeven en proefdieren in Nederland
Advertisements

Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
GfK Supermarktkengetallen
UITZONDERLIJK VERVOER Update via View > Header and Footer2 UITZONDERLIJK VERVOER Nieuwe reglementering sinds 1 juli 2010.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Vakbekwaamheid vrachtwagenchauffeur
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
H. Crevits Minister van Mobiliteit en Openbare Werken ir. T. Roelants
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
VAKBEKWAAMHEID Beroepschauffeurs. VAKBEKWAAMHEID •Wettelijke basis: KB 04/05/2007 •Toepassingsgebied: Houders van een rijbewijs C1, C1+E, C, C+E, D1,
Testdata Management Ketentest
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
1 Klassieke procedure. 2 SLO + goedkeuring MP/TFP SSL Gunning Gunning 1° opdracht < 240 dagen na betrokken SSL (i.g.v. overmacht: termijn verlengbaar)
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Case Zeesluis Ijmuiden
Vijf-gelijke-dagen model
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Wijzigingen in de regelgeving van voorrangsvoertuigen Presentatieversie
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Weekendwerk Dorpsweg 6 – 9 juni 2014 Vreselijk warm, dreiging met stortbuien, veel werk, kleine tegenslagen, intensieve interne communicatie En Op tijd.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Regels voor het vermenigvuldigen
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Opdracht 1 De lengte van Fres is 5,00 cm ^ 4,00 cm = 80 N ^
Persconferentie.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
Pesticidenvrij terreinbeheer Samenwerken tussen gemeentebestuur en bewoners.
Verzekering gewaarborgd wonen Besluit van de Vlaamse regering vanaf Toelichting – 15 mei 2014 – Dirk Pairoux.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
DE VOORZIENINGEN.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
25 september 2014, 2de kennisdag
Overladingen Sarah Schoenmaekers Koenraad Vanschoren
Toets 1 Examen Reinder Reen.
VERVOER VAN VOORWERPEN IN BEDRIJFSWAGENS. RISICO’S  Van de weg raken, uit de bocht vliegen;  Geraakt worden door rondvliegende losse delen;  Niet op.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
Transcript van de presentatie:

LZV’s in Vlaanderen en de Benelux Beneluxparlement 21 november 2014 Lode Verkinderen Secretaris Generaal TLV

Over TLV Beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek: Meer dan 1.500 aangesloten ondernemingen Zowel zelfstandigen, familiale KMO's als grote ondernemingen Dienstenaanbod: Belangenverdediging Individuele dienstverlening op maat Verkeersveiligheidscampagnes Erkend opleidingsinstituut Sociaal secretariaat TransDirect Stichtend lid UETR (www.uetr.eu)

Wat is een LZV? Normale combinatie tot 18,75 m; LZV tot 25,25 m Lengte dubbel gelede bussen Ondeelbare stukken vaak > 30 m Normale combinatie tot 44 (50) ton; LZV tot 60 ton puntbelasting ifv aantal assen, niet totaalgewicht Normale combinatie 5 assen, LZV 6 tot 10 Niet hoger dan normale vrachtwagen (4 m) Niet breder dan normale vrachtwagen (2,55 m) 3-ledig voertuig, twee draaipunten garanderen draaicirkel zoals andere vrachtwagen 2 LZV’s nemen even veel lading mee als 3 klassieke combinaties

Waar rijdt de LZV? In Scandinavië (FIN, S) sinds jaar en dag In NL sinds 1999 - > 1000 combinaties anno 2014 – Eerst beperkte proef, later steeds uitbreiding van de mogelijkheden In DK sinds 2006 (+ grensoverschrijding met S), in N sinds 2008 In D steeds grotere schaal van proef, lange trajecten mogelijk Nergens bedoeld/gebruikt voor gebruik in binnenstad : grote goederenstromen = van/naar DC’s

Resultaten Vermindering CO2 uitstoot met 33% (in tonkm/l) en andere emissies Geen macro-effecten op modal split in landen met grootschalige toepassing (specifieke goederenstromen) (NL, S, D …) Geen ongevallen gerelateerd aan extra lengte of gewicht (Swot NL) Niet meer maar minder wegslijtage (BAST – D)

Resultaten Nederland Baten: Veiligheid: Modal shift: een kostenbesparing tot 20 procent 400 LZV’s zorgden al voor: een jaarlijkse besparing van ongeveer 20 miljoen kilometer een CO2-reductie van 16 miljoen kg per jaar Veiligheid: Slachtofferongevallen betroffen kop-staartongevallen waarbij de specifieke LZV-kenmerken geen rol hebben gespeeld. Modal shift: Mogelijk een beperkte reverse modal shift van water naar weg: Beperkte toename van 0,1 % van het vervoer over de weg ten koste van 0,3 % van het vervoer per binnenvaart en 2,7 % van het vervoer per spoor. Voor een groot aantal product/marktcombinaties zal uitsluitend sprake zijn van vervanging van conventionele combinaties door LZV’s.

Barrières voor de LZV Wettelijk: Het belang van Benelux Geen expliciete toelating in EU regels inzake internationaal transport Bepalingen van RL 96/53 te interpreteren als maximum of minimum? Interpretatie Commissie vs. (ideologisch) debat EP Voorstel Commissie 2013 Nieuwe evaluatie & later formalisering Het belang van Benelux Logistiek en transport cruciale dienstensectoren – Geografische ligging Optimalisatie van vervoersstromen via LZV structureel beperkt door onduidelijkheid mbt grensoverschrijding Drie landen kunnen nu al afspraken maken die vooruitlopen op EU- regelgeving, eindbeslissing blijft bij wegbeheerder/(regionale) overheid

Geschiedenis Vlaanderen BELGIË / VLAANDEREN: 2009: indienen eerste trajectvoorstellen en 1ste advies MORA 2011: 2de advies MORA (Mobiliteitsraad Vlaanderen) 2012: KB betreffende LZV’s in het kader van proefprojecten 3de advies MORA 2013: decreet en besluit Vlaamse Regering m.b.t. Vlaams proefproject 4de advies MORA 2014: 21.03.2014: MB betreffende de vergunning voor en de evaluatie van het vervoer met LZV's in het kader van een proefproject 01.04.2014: start periode indienen trajecten (maximaal 10 trajecten in proef) 01.06.2014: einde periode indienen trajecten – start evaluatie trajecten 01.07.2014: voorziene start van de Vlaamse LZV-proef

Voorwaarden voertuigen (1/2) Maten en gewichten: Maximum lengte: 25,25 m Maximum massa: 60 ton (mits vermelding PVG) Minimum lengte laadruimte: 18,00 m Containers: maximum 3 TEU Verboden: 45’ containers gevaarlijke goederen vloeistoffen in tanks ondeelbare voorwerpen vervoer van levende dieren een goederenstroom die op het ogenblik van de vergunningsaanvraag via het spoor of de binnenvaart verloopt

Voorwaarden voertuigen (2/2) Proces-verbaal van test of een remcertificaat, afgeleverd door een erkend technisch laboratorium (eis FOD) bewijs dat sleep een stabiel weggedrag heeft in alle omstandigheden EBS (Electronic Braking System) en ESC (Electronic Stability Control) of RSS (Rolling Stability System) zijn verplicht Markeringen: retro-reflecterende markeringen op de sleep aanvullende achterkantsignalisatie en bord « LET OP : 25.25 METER » Brandstofverbruikmeter Minimaal Euro 5 Cruise control verboden

Toegelaten combinaties

Voorwaarden bestuurder Belgisch bekwaamheidsattest voor het besturen van een LZV “CCV-certificaat Chauffeur Lange Zware Voertuigen” (Nederlands Centraal Bureau Rijbewijzen) is erkend door Vlaanderen Minimaal vijf jaar ervaring met het besturen van een vrachtwagencombinatie die een rijbewijs C+E vereist Geen verval van het recht tot sturen gedurende drie jaar voor de vergunningsaanvraag

Voorwaarden routes (1/3) Alleen op de hoofdtrajecten en op de bedieningstrajecten naar, vanaf of tussen de hoofdtrajecten

Voorwaarden routes (2/3) Bedieningstrajecten – minimale eisen:  het betreft geen hoofdweg de afstand tot het hoofdtraject bedraagt niet meer dan 10 km invoegstrook van minstens 250 m met een minimumbreedte van 3 m het vervoer gaat niet door een bebouwde kom, een zone 30, een zone 30 schoolomgeving, een erf of een voetgangerszone er is geen gelijkgrondse spoorwegovergang waar de maximaal toegelaten snelheid van het treinverkeer meer dan 40 km per uur bedraagt op het gedeelte van het bedieningstraject waarop er geen toegangsverbod voor fietsers geldt, is er maximaal over een cumulatieve afstand van 20% geen fietsvoorziening aanwezig, of is die fietsvoorziening beperkt tot een aanliggend gemarkeerd fietspad

Voorwaarden routes (3/3) Bijkomende toetsingscriteria bedieningstrajecten: het aantal kruispunten en de verkeersregeling; de afmetingen van kruispunten en rotondes; de draagkracht van de kunstwerken; de aanwezigheid en de aard van de voorzieningen tot bescherming van de zwakke weggebruikers; de afwezigheid op het bedieningstraject van een objectief vastgesteld gevaarlijk punt of gevaarlijk wegvak dat nog weggewerkt moet worden; de objectief vastgestelde verkeersonveiligheid op basis van de bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken beschikbare gelokaliseerde ongevalsgegevens

Start van de Vlaamse proef Wellicht 6 trajecten goedgekeurd in 1e proef Start nakend, laatste formaliteiten Zware eisen voor bedieningstrajecten een probleem? Beleidsnota Minister Weyts laat opening voor uitbreiding, hetzij na 1e proef (2 j), hetzij via nieuwe wettelijke grond vroeger ? Meer info op www.mobielvlaanderen.be/LZV