LZV’s in Vlaanderen en de Benelux Beneluxparlement 21 november 2014 Lode Verkinderen Secretaris Generaal TLV
Over TLV Beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek: Meer dan 1.500 aangesloten ondernemingen Zowel zelfstandigen, familiale KMO's als grote ondernemingen Dienstenaanbod: Belangenverdediging Individuele dienstverlening op maat Verkeersveiligheidscampagnes Erkend opleidingsinstituut Sociaal secretariaat TransDirect Stichtend lid UETR (www.uetr.eu)
Wat is een LZV? Normale combinatie tot 18,75 m; LZV tot 25,25 m Lengte dubbel gelede bussen Ondeelbare stukken vaak > 30 m Normale combinatie tot 44 (50) ton; LZV tot 60 ton puntbelasting ifv aantal assen, niet totaalgewicht Normale combinatie 5 assen, LZV 6 tot 10 Niet hoger dan normale vrachtwagen (4 m) Niet breder dan normale vrachtwagen (2,55 m) 3-ledig voertuig, twee draaipunten garanderen draaicirkel zoals andere vrachtwagen 2 LZV’s nemen even veel lading mee als 3 klassieke combinaties
Waar rijdt de LZV? In Scandinavië (FIN, S) sinds jaar en dag In NL sinds 1999 - > 1000 combinaties anno 2014 – Eerst beperkte proef, later steeds uitbreiding van de mogelijkheden In DK sinds 2006 (+ grensoverschrijding met S), in N sinds 2008 In D steeds grotere schaal van proef, lange trajecten mogelijk Nergens bedoeld/gebruikt voor gebruik in binnenstad : grote goederenstromen = van/naar DC’s
Resultaten Vermindering CO2 uitstoot met 33% (in tonkm/l) en andere emissies Geen macro-effecten op modal split in landen met grootschalige toepassing (specifieke goederenstromen) (NL, S, D …) Geen ongevallen gerelateerd aan extra lengte of gewicht (Swot NL) Niet meer maar minder wegslijtage (BAST – D)
Resultaten Nederland Baten: Veiligheid: Modal shift: een kostenbesparing tot 20 procent 400 LZV’s zorgden al voor: een jaarlijkse besparing van ongeveer 20 miljoen kilometer een CO2-reductie van 16 miljoen kg per jaar Veiligheid: Slachtofferongevallen betroffen kop-staartongevallen waarbij de specifieke LZV-kenmerken geen rol hebben gespeeld. Modal shift: Mogelijk een beperkte reverse modal shift van water naar weg: Beperkte toename van 0,1 % van het vervoer over de weg ten koste van 0,3 % van het vervoer per binnenvaart en 2,7 % van het vervoer per spoor. Voor een groot aantal product/marktcombinaties zal uitsluitend sprake zijn van vervanging van conventionele combinaties door LZV’s.
Barrières voor de LZV Wettelijk: Het belang van Benelux Geen expliciete toelating in EU regels inzake internationaal transport Bepalingen van RL 96/53 te interpreteren als maximum of minimum? Interpretatie Commissie vs. (ideologisch) debat EP Voorstel Commissie 2013 Nieuwe evaluatie & later formalisering Het belang van Benelux Logistiek en transport cruciale dienstensectoren – Geografische ligging Optimalisatie van vervoersstromen via LZV structureel beperkt door onduidelijkheid mbt grensoverschrijding Drie landen kunnen nu al afspraken maken die vooruitlopen op EU- regelgeving, eindbeslissing blijft bij wegbeheerder/(regionale) overheid
Geschiedenis Vlaanderen BELGIË / VLAANDEREN: 2009: indienen eerste trajectvoorstellen en 1ste advies MORA 2011: 2de advies MORA (Mobiliteitsraad Vlaanderen) 2012: KB betreffende LZV’s in het kader van proefprojecten 3de advies MORA 2013: decreet en besluit Vlaamse Regering m.b.t. Vlaams proefproject 4de advies MORA 2014: 21.03.2014: MB betreffende de vergunning voor en de evaluatie van het vervoer met LZV's in het kader van een proefproject 01.04.2014: start periode indienen trajecten (maximaal 10 trajecten in proef) 01.06.2014: einde periode indienen trajecten – start evaluatie trajecten 01.07.2014: voorziene start van de Vlaamse LZV-proef
Voorwaarden voertuigen (1/2) Maten en gewichten: Maximum lengte: 25,25 m Maximum massa: 60 ton (mits vermelding PVG) Minimum lengte laadruimte: 18,00 m Containers: maximum 3 TEU Verboden: 45’ containers gevaarlijke goederen vloeistoffen in tanks ondeelbare voorwerpen vervoer van levende dieren een goederenstroom die op het ogenblik van de vergunningsaanvraag via het spoor of de binnenvaart verloopt
Voorwaarden voertuigen (2/2) Proces-verbaal van test of een remcertificaat, afgeleverd door een erkend technisch laboratorium (eis FOD) bewijs dat sleep een stabiel weggedrag heeft in alle omstandigheden EBS (Electronic Braking System) en ESC (Electronic Stability Control) of RSS (Rolling Stability System) zijn verplicht Markeringen: retro-reflecterende markeringen op de sleep aanvullende achterkantsignalisatie en bord « LET OP : 25.25 METER » Brandstofverbruikmeter Minimaal Euro 5 Cruise control verboden
Toegelaten combinaties
Voorwaarden bestuurder Belgisch bekwaamheidsattest voor het besturen van een LZV “CCV-certificaat Chauffeur Lange Zware Voertuigen” (Nederlands Centraal Bureau Rijbewijzen) is erkend door Vlaanderen Minimaal vijf jaar ervaring met het besturen van een vrachtwagencombinatie die een rijbewijs C+E vereist Geen verval van het recht tot sturen gedurende drie jaar voor de vergunningsaanvraag
Voorwaarden routes (1/3) Alleen op de hoofdtrajecten en op de bedieningstrajecten naar, vanaf of tussen de hoofdtrajecten
Voorwaarden routes (2/3) Bedieningstrajecten – minimale eisen: het betreft geen hoofdweg de afstand tot het hoofdtraject bedraagt niet meer dan 10 km invoegstrook van minstens 250 m met een minimumbreedte van 3 m het vervoer gaat niet door een bebouwde kom, een zone 30, een zone 30 schoolomgeving, een erf of een voetgangerszone er is geen gelijkgrondse spoorwegovergang waar de maximaal toegelaten snelheid van het treinverkeer meer dan 40 km per uur bedraagt op het gedeelte van het bedieningstraject waarop er geen toegangsverbod voor fietsers geldt, is er maximaal over een cumulatieve afstand van 20% geen fietsvoorziening aanwezig, of is die fietsvoorziening beperkt tot een aanliggend gemarkeerd fietspad
Voorwaarden routes (3/3) Bijkomende toetsingscriteria bedieningstrajecten: het aantal kruispunten en de verkeersregeling; de afmetingen van kruispunten en rotondes; de draagkracht van de kunstwerken; de aanwezigheid en de aard van de voorzieningen tot bescherming van de zwakke weggebruikers; de afwezigheid op het bedieningstraject van een objectief vastgesteld gevaarlijk punt of gevaarlijk wegvak dat nog weggewerkt moet worden; de objectief vastgestelde verkeersonveiligheid op basis van de bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken beschikbare gelokaliseerde ongevalsgegevens
Start van de Vlaamse proef Wellicht 6 trajecten goedgekeurd in 1e proef Start nakend, laatste formaliteiten Zware eisen voor bedieningstrajecten een probleem? Beleidsnota Minister Weyts laat opening voor uitbreiding, hetzij na 1e proef (2 j), hetzij via nieuwe wettelijke grond vroeger ? Meer info op www.mobielvlaanderen.be/LZV