Data verzamelen praktijkonderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Het schrijven van een practicum verslag
Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Werkvormen als vanzelf
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
om deze presentatie uit te voeren
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Een lessenserie van drie lessen
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Kwantitatief onderzoek
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Gespreksvaardigheden
Presentatie Bijeenkomst 3
Vragenlijst groepje 3 Wiki.
voor familie en vrienden van
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
PSO. Praktisch school onderzoek.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Methoden & Technieken van Onderzoek
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Kijken naar Kinderen Week 4
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Psychologieles 7 lesweek 7
AOS docentonderzoek bijeenkomst 7
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Woordjes leren.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het onderzoeksverslag
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Consumentengedrag Leren I
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lio-praktijkonderzoek
S/k/l interviewen.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Het forum.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Nee Zeggen!.
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Transcript van de presentatie:

Data verzamelen praktijkonderzoek

Onderzoek Conclusie Resultaten Data verzameling Theoretisch kader

Stappenplan Theoretisch kader Observatielijst maken/Interview Topic lijst maken/Vragenlijst ontwerpen Pilot (testen van de lijst) Veldwerk/Dataverzameling Resultaten verwerken

Manieren data verzamelen Observaties Open interviews Gestructureerde vragenlijsten Semi gestructureerde vragenlijsten

Methoden data verzamelen observatie interview vragenlijst Gedragingen Meningen Een observatie per keer Tijdrovend, een op een Meerdere respondenten in een keer Op afspraak Online/papier Vragenlijsten weer terug ontvangen Lastig om de gedragingen te onderscheiden Doorvragen en niet af laten dwalen Gesloten vragen, onderwerp afbakenen Transcriberen en categoriseren Kwantificeren van gegevens

Observatie Gedragingen onderzoeken Bijvoorbeeld in dansles Docent Student Actie Reactie

Observatie (1) Maak blokken naar (sub)onderwerp Maak een lijst waarin je de gedragingen kunt afvinken of turven Beschrijf de gedragingen die je wil observeren zo duidelijk mogelijk, desnoods verdeel je de gedraging onder in meerdere deelgedragingen Vooral feiten registreren Aantallen Duur

Observatie (2) Vermijd subjectieve aanduidingen Boos Verdrietig

Observatie (3) Woede Machteloosheid Pijn Verlies

Observatie (4) Onderdeel Waarneembaar gedrag Frequentie Opmerkingen Klank Zuiverheid De student zingt het lied zuiver voor Ja/Nee III Vorm Ademhaling De student haalt adem en houdt daarbij de schouders laag II

Interview: algemeen Open interviews of Face-to-face interviews Kleine populatie, kleine steekproef Bijvoorbeeld experts, professionals Kan ook goed gebruikt worden als opzet voor vragenlijst

Interview: Afname Noteer kenmerken Geslacht (LET OP: niet vragen) Leeftijd of leeftijdscategorieën Respondentnummer (koppeling persoon en nummer) Datum en locatie van afname

Interview: Afname (2) Wees vriendelijk, het is geen verhoor Leg uit waarover het interview gaat Waarom je het interview afneemt Wat er met de gegevens van het interview gaat gebeuren Waarborg anonimiteit en vertrouwen

Interview: Afname (3) Geef persoon de ruimte om antwoord te geven maar mensen praten graag en dwalen af! Vraag door, maar dwaal niet af Stuur maar niet sturend

Interview: Opbouw Topiclijst Van algemeen naar specifiek Let op je volgorde: als je wil weten wat mensen weten dan moet je niet al het antwoord geven. Lijkt logisch maar:

Interview: voorbeeld Dit onderzoek gaat over self fulfilling prophecy, dit is een voorspelling die direct of indirect leidt tot het uitkomen van die voorspelling. Weet u wat een self fulfilling prophecy is?

Interview: voorbeeld (2) Maar ook: Weet u wat een self fulfilling prophecy is? Respondent: ja Heeft u dit weleens meegemaakt in een van uw lessen?

Interview: voorbeeld (3) Weet u wat een self fulfilling prophecy is? Respondent: ja, ik heb wel eens gehoord, dat een nichtje van mijn buurvrouw van mijn ouders ook wel eens een opleiding heeft gedaan, waarbij een docent, je weet wel, zo een die altijd maar blijft doorpraten, waar je zelf maar nauwelijks tussenkomt, nou dié, zei altijd tegen dat nichtje van de buurvrouw dat ze in de les…

Nadelen Transcriberen = uitschrijven van alles wat gezegd is in het interview: tijdrovend Generaliseren = moeilijk: klein aantal mensen met veel meningen Sturen/afnemen van het interview is best lastig

Vragenlijst algemeen Gestructureerde vragenlijst Gesloten vragen met antwoordmogelijkheden Semi gestructureerde vragenlijst Deels gesloten vragen en deels open vragen

Vragenlijst: Opbouw Inleidende tekst Demografische gegevens Vragen Afsluiting

Vragenlijst: Inleidende tekst Vragen om deelname Enige uitleg over onderwerp zonder te specifiek te zijn Geen goede of foute antwoorden, het gaat om mening Anonimiteit waarborgen Duur van invullen van de vragenlijst

Vragenlijst: soc-demo vragen Geslacht Leeftijd Gebruik categorieën Let op dat er geen overlap tussen categorieën zit Geef optie: Geen antwoord Socio-demografische gegevens

Vragenlijst: Vragen Don’ts (1) Eenduidige vragen Vindt u deze vraag duidelijk of onduidelijk? Ja Nee Sturende vragen Deze vraag is zeker duidelijk?

Vragenlijst: Vragen Don’ts (2) Gevoelige kwesties religie, inkomen, seksuele geaardheid Sociaal wenselijke antwoorden Vragen over gewoonten, gevoelens en gedachten wil een respondent nog wel eens sociaal wenselijke antwoorden geven; dan meet je eigenlijk niets

Vragenlijst: Vragen Don’ts (2) NIET: In hoeverre laat u zich beïnvloeden door reclame? WEL: Als u in een advertentie leest dat een product van een ander merk dan u normaal gebruikt gegarandeerd beter is, koopt u het dan een keer?

Vragenlijst: Vragen Do’s (1) Buffervragen Vragen die niets meten, maar onduidelijker maken wat je daadwerkelijk wil weten om sociaal wenselijke antwoorden te voorkomen

Vragenlijst: Vragen Do’s (2) Spiegelen Draai de antwoordmogelijkheden of vraagstelling af en toe om. Hiermee voorkom je dat mensen de vragen niet goed gaan lezen.

Vragenlijst: Vragen Do’s (3) Voorbeeld spiegelen: Kunt u aangeven in hoeverre u het eens bent met de onderstaande stellingen: Ik vind de voorstelling: Prettig Interessant Onduidelijk Leuk Slecht Smaakvol

Vragenlijst: Vragen Do’s (4) Ook antwoordmogelijkheden kun je om iedereen alert te houden spiegelen: Helemaal mee eens Enigszins mee eens Niet mee eens, niet mee oneens Enigszins mee oneens Helemaal mee oneens Niet mee oneens, niet mee eens

Vragenlijst: Vragen Do’s (5) Let wel op bij verwerken van je gegevens wanneer je vragen en/of antwoorden spiegelt: Ik vind het leuk: eens Ik vind het slecht: oneens

Resultaten Bespreek alleen relevante en/of opvallendste resultaten in grafieken en/of tabellen Ook in tekst beschrijven is duidelijk! Let op keuze van grafiek, ga niet voor “leuke”grafieken Beschrijf de gevonden resultaten: dus geen conclusies!

Grafieken en tabellen Titel van de figuur Nummer de figuren Aantal respondenten Benoem de assen Legenda Wees consequent met doornummeren, benoemen, kleuren

Grafieken: voorbeeld Bekendheid met kindervoorstelling figuur 1

Tabel: voorbeeld In plaats van tekst is tabel ook duidelijk n=500 Beoordeling voorstelling Percentage Negatief 2,1 Enigszins negatief 1,8 Niet negatief, niet positief 44,7 Enigszins positief 20,0 Positief 31,4

Resultaten In je Conclusie/Discussie beschrijf je de relevante resultaten van hoofd-, en sub-vragen en de meest opvallende resultaten en dan trek je je conclusies

Onderzoek Theorie Data verzamelen Resultaten