Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun kunstzinnige en culturele ontwikkeling?
Reflectie wordt veel ingezet in het (kunst)onderwijs Reflectieverslagen, portofolio’s (meestal d.m.v. taal) Vaak aan het einde van een periode of activiteit
Leerlingen zijn vaak niet gemotiveerd om te reflecteren. Doen het voor de docent of het cijfer Goed reflecteren vraagt veel van een leerling.
Masteronderzoek: Kijken naar jezelf vanuit de ooghoek van een ander Masteronderzoek: Kijken naar jezelf vanuit de ooghoek van een ander. Over de zoektocht naar een vorm van reflectie binnen theaterlessen aan het vmbo om inzicht in spelvaardigheden te bevorderen.
Donald Schön: The reflective practitioner Reflection-on-action: Reflecteren na een activiteit of periode Reflection-in-action : Reflecteren tijdens een activiteit of periode.
Feedback “Het is mooi dat je je beter kan laten zien doordat iemand anders er wat van zegt. En dingen aanpassen en beter doen of juist niet doen. Dat is wel handig.” (Mathijs, 15 jaar)
Video “Het is ook leuk om jezelf te zien hoe je eigenlijk zoiets speelt, want je ziet jezelf niet vaak zelf toneelspelen. Je hoort jezelf wel en je bent er op dat moment wel bij, maar hoe ziet het er vanaf de kant uit?” (Jordy, 15 jaar)
Conclusie Reflectie moet niet alleen aan het eind van een periode of activiteit plaats vinden. Denken en doen moeten dicht naast elkaar staan. Feedback en video, zoals ingezet in het onderzoek, kunnen ervoor zorgen dat leerlingen gaan reflecteren. Wanneer leerlingen de juiste middelen op de juiste momenten aangereikt krijgen en ervaren dat reflectie hen iets oplevert, zijn ze wel degelijk in staat om te reflecteren en inzicht krijgen in hun ontwikkeling.
Videodagboeken
Visualiseren
Vrije opdracht
Ik kan nu ook goed tegen kritiek wat ik eerder niet kon Ik kan nu ook goed tegen kritiek wat ik eerder niet kon..al met al heb ik dus veel geleerd…en ik ben nu niet meer die meid die haar stoere masker op heeft, langzaam aan kon ik dat masker af zetten en nu ben ik wie ik echt ben..wie ik hoor te zijn en tot mijn grote verbazing ben ik eigenlijk een heel gevoelige en kwetsbare meid (en toch ook nog wel een heel klein beetje stoer want ik laat niet over me heen lopen haha) en dat komt mede door de theaterlessen die ik drie jaar gehad heb. Dit is misschien niet een echt reflectie verslag..maar dit is wel wat ik de afgelopen drie jaar gevoeld heb en ik denk dat dat er ook bij hoort. Ik hoop dat u dit een beetje als reflectie verslag ziet, want ik weet niet wat ook anders moet doen hoor. Dit kwam recht uit mijn hart en als ik iets nieuws moet verzinnen dan niet!” (Stuk uit het reflectieverslag van Elisa, 17 jaar)
Aan de slag. 1. Wat is volgens jou het belang van reflectie. 2 Aan de slag! 1.Wat is volgens jou het belang van reflectie? 2.In hoeverre ben je tevreden over hoe leerlingen binnen jouw praktijk reflecteren? 3.In hoeverre zijn de leerlingen tevreden? 4.Op wat voor manier zou je de manier van reflecteren willen of kunnen aanpassen?
Visualeer of verwoord de situatie waar je nu staat en de situatie waar je naartoe wilt wat betreft reflectie binnen jouw praktijk op een creatieve manier die je aanspreekt.