© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een contactpersoon toevoegen Via uw lijst met contactpersonen kunt u gemakkelijker communiceren en ziet u de aanwezigheid en contactgegevens van de mensen die u het belangrijkst vindt. Voeg aan deze lijst mensen toe met wie u regelmatig contact hebt. Als dit is toegestaan in uw bedrijf, kunt u niet alleen Lync-gebruikers in uw bedrijf, maar ook buiten uw bedrijf toevoegen. Iemand toevoegen als contactpersoon: 1.Gebruik de zoekfunctie van Lync om de persoon te zoeken die u wilt toevoegen. (Zie Iemand zoeken.) 2.Klik met de rechtermuisknop op de vermelding van de persoon in de lijst met zoekresultaten. 3.Klik op Toevoegen aan lijst met contactpersonen. 4.Klik op de groep waaraan u de nieuwe contactpersoon wilt toevoegen. Uw aanwezigheid instellen of wijzigen Via de aanwezigheidsstatus kunnen andere mensen in één oogopslag zien of u en uw contactpersonen momenteel beschikbaar zijn. Dit zijn de beschikbare aanwezigheidsstatussen en hun betekenis: Als u uw aanwezigheidsstatus wilt wijzigen, klikt u in het hoofdvenster van Lync op de pijl naast uw status en selecteert u een status in de lijst, zoals Niet storen. Een chatverzoek accepteren Klik op een willekeurige plaats in het fotogebied van het deelvenster met het chatverzoek. AanwezigheidsstatusDe contactpersoon...Hoe deze status wordt ingesteld Beschikbaaris online, beschikbaar voor contact. Automatisch of door de gebruiker geselecteerd. Zo terugzit korte tijd niet achter de computer.Door de gebruiker geselecteerd. Afwezig is aangemeld, maar is gedurende een bepaalde periode niet achter de computer geweest. Automatisch op basis van inactiviteit of door de gebruiker geselecteerd. Tijdsinterval kan worden aangepast. Niet op het werkis niet op het werk, niet beschikbaar.Door de gebruiker geselecteerd. Bezetis bezet en wil niet worden gestoord. Automatisch (als de gebruiker deelneemt aan een geplande Outlook- vergadering) of door de gebruiker ingesteld. In gesprek voert een Lync-gesprek (tussen twee partijen) en wil niet worden gestoord. Automatisch. In vergadering neemt deel aan een vergadering (via Lync of Outlook) Automatisch. In een telefonische vergadering neemt deel aan een telefonische Lync- vergadering (Lync-vergadering met geluid) en wil niet worden gestoord. Automatisch. Niet storen wil niet worden gestoord en ziet alleen chatverzoeken van werkgroepleden. Door de gebruiker geselecteerd. Presenteren geeft een presentatie en wil daarom niet worden gestoord. Automatisch wanneer de gebruiker een presentatie geeft vanuit een computer met Lync. Chatberichten worden geblokkeerd. Offlineis niet aangemeld.Automatisch. Onbekendaanwezigheid kan niet worden gedetecteerd. Deze status kan worden weergegeven aan contactpersonen die Lync niet gebruiken om te chatten. Snelzoekgids voor Lync 2013 voor Office 365 Chatten, aanwezigheid en contactpersonen Iemand zoeken De snelste manier om iemand via Lync te zoeken, is een zoekopdracht starten door de naam, het telefoonnummer of het IM-adres van de persoon te typen in het zoekvak in het hoofdvenster van Lync. De zoekresultaten worden automatisch weergegeven. Een visitekaartjeweergeven Een visitekaartje bevat gegevens over een contactpersoon uit de adreslijst van het bedrijf, zoals de locatie van het kantoor, telefoonnummers, organisatie en beschikbaarheidsinfo uit de Outlook-agenda. Als u iemand's visitekaartje wilt weergeven, zoekt u de persoon in uw lijst met contactpersonen of met de zoekfunctie, wijst u zijn of haar foto aan en klikt u op Zie visitekaartje.
Een chatbericht verzenden Via chatberichten kunt u direct contact opnemen met beschikbare contactpersonen. 1.Wijs in de lijst met contactpersonen de foto aan van de persoon naar wie u een chatbericht wilt sturen. Als u een chatgesprek wilt voeren met meer dan één contactpersoon, houdt u de Ctrl-toets ingedrukt en klikt u op elke gewenste contactpersoon. 2.Klik in de balk die verschijnt op de knop Chatten. 3.Typ uw bericht in het invoergebied onderaan in het gespreksvenster en druk op Enter. Geluid, video of een presentatie toevoegen aan een chatgesprek U kunt snel geluid, video of een presentatie toevoegen aan een chatgesprek en/of anderen uitnodigen voor het gesprek door onder in het gespreksvenster op de juiste knop(pen) te klikken: Een eerder chatgesprek zoeken Als u met Outlook en Exchange werkt, wordt de geschiedenis van uw chatgesprekken automatisch door Lync opgeslagen. Een eerder chatgesprek bekijken of vervolgen of een gemist chatverzoek bekijken: 1.Klik bovenaan in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Gesprekken. 2.Klik op Alles of Gemist, afhankelijk van wat u zoekt. Als u het gezochte gesprek niet ziet, klikt u op Meer weergeven in Outlook, onderaan in de lijst. 3.Dubbelklik op het gesprek dat u wilt bekijken of hervatten. Schakelen tussen gesprekken op tabbladen Als u meerdere gesprekken of vergaderingen tegelijk houdt, worden ze in Lync weergegeven op één plek, zodat u ertussen kunt schakelen. Klik op een tabblad om die activiteit op de voorgrond te plaatsen. Een groep maken U kunt een groep instellen voor elk team waarmee u werkt, zodat u in één oogopslag kunt zien wie er op welk moment beschikbaar is of met het hele team tegelijk kunt communiceren. Een nieuwe groep maken: 1.Klik in het hoofdvenster van Lync op de knop Contactpersoon toevoegen 2.Selecteer Een nieuwe groep maken in de vervolgkeuzelijst. 3.Typ in het vak dat onder in het venster verschijnt een naam voor de groep op de plaats van de tekst Nieuwe groep.