Programma 14.30-15.00uurOntvangst met verjaardagstaart 15.00-15.30uurOfficiële opening en presentatie van de resultaten van 1 jaar kwartier maken 15.30-16.30uurCarrousel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Het programma In voor zorg
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Realisatie kindcentrum
Verandering Schooltijden
Titel presentatie. Voortgang S-factor op 19 jan ‘10 “De succesvolle leerloopbaan in Zorg en Welzijn” •Doelen: “Rome” •Waar staan we? •Voor gaan we naartoe?
INSPIRATIEMARKT HV Inleiding Ineke de Vries
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Van idee tot digitaal materiaal
Deel 2 van de presentatie
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
MBO passend onderwijs
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
Tweede startbijeenkomst
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop doorgaande lijn binnen de Haagse Educatieve Agenda
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
HOOFDSPONSORS: SPONSORS:. Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Workshop 6: Nieuwe wegen bij LOB
Handelingsgericht werken
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
De gezonde school en genotmiddelen
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Citymarketing Hilversum 2006
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Informatiebijeenkomst
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Plan van Aanpak 3 September 2014
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Workshop ‘visieversneller’
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Welkom Informatieavond 9 september 2014 “Samen in beweging blijven en oog voor elkaar”
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
ONZ bij ons op school.
Transcript van de presentatie:

Programma uurOntvangst met verjaardagstaart uurOfficiële opening en presentatie van de resultaten van 1 jaar kwartier maken uurCarrousel van ondernemende initiatieven in 4 rondes, de hoofdpersonen aan het woord! uurAansluiting bij ondernemende maatschappelijke initiatieven uurvooruitblik 2015, afspraken en officiële afsluiting uurInformeel café

Stan Vloet Welkom bij Helicon

Katja Brooijmans De visie van de gemeente ‘s-Hertogenbosch

Alma van Bommel De brug naar vandaag DOVO Directeuren-Overleg Voortgezet Onderwijs

De Opdracht Margo van den Oord De resultaten van 1 jaar kwartier maken

Ondernemend, hoe word je dat? Projectdoel 1: Meer ondernemend onderwijs Projectdoel 2: Zichtbaar en merkbaar voor de deelnemers, in de samenleving en op de arbeidsmarkt Meer ondernemend onderwijs, hoe doen we dat bij ‘sH Ondernemend Onderwijs? Ondernemende initiatieven en projecten van scholen en organisaties naar boven halen, verbinden en vergroten. Leerlingen hierin op alle mogelijke manieren laten participeren en laten leren. Hun ontwikkeling hierin in beeld brengen dmv. monitoring en e-portfolio Zichtbaar en merkbaar voor de deelnemers? Monitoring dmv. e-portfolio en feed-back-app

1 e fase: ophalen van ondernemende good-practices 2 e fase: verbinden, uitwerken en communiceren, scholing/training, 3 e fase: uitvoeren van pilots po-vo-hbo, monitoring 4 e fase: oriënteren op plaats in leerplan en doorlopende leerlijn 5 e fase: ophalen van de eerste resultaten van ondernemendheid 6 e fase: presenteren en delen van de resultaten met belanghebbenden 7 e fase: doorzetten en uitbreiden van de succesvolle en evt nieuwe pilots 8 e fase: overdragen en integreren in de dagelijkse praktijk en koppelen aan maatschappelijke initiatieven De AanpakAgile Ontwerpen

–Personen en interacties boven processen en tools. –Kleine eenheden die werken boven lijvige documentatie. –Samenwerking met de klant/team boven onderhandeling over het contract. –Omgaan met verandering boven het volgen van een plan. Agile Ontwerpen

1 e fase: ophalen van ondernemende good practices februari tot april 2014 Iedere school/organisatie heeft dat initiatief als pilot naar voren geschoven/gekozen -waar ze het meest trots op zijn, -wat het meest succesvol is/kan zijn -waar leerlingen zoveel mogelijk ondernemend in kunnen zijn -waar verbinding met andere scholen/organisaties mogelijk is -waar de leerkracht/school/leiding kansen ziet voor onderwijsvernieuwing

april tot juli 2014 Met elkaar hebben we: –ieders pilotkeuze gedeeld in kleine teams po-vo-hbo –gezocht naar natuurlijke en haalbare verbindingen –onze expertise gedeeld, en workshops/training ingezet –het gekozen ondernemende project uitgewerkt en inzichtelijk gemaakt, in concrete projectplannen –ieders kwaliteiten ingezet in de samenwerking 2 e fase: verbinden, uitwerken en communiceren, scholing/training,

september tot en met december 2014 –alle ingebrachte projecten zijn volgens plan uitgevoerd, met en zonder begeleiding –zichtbaar op het e-platform ‘sH Ondernemend Onderwijs –alle projecten zijn gemonitord, mbv ontwikkelde monitor, e- portfolio Mevolution en feed-back TagMe –in december zijn de eerste resultaten opgehaald 3 e fase: uitvoeren van pilots po-vo-hbo, monitoring

4 e fase: oriënteren op plaats in leerplan en doorlopende leerlijn Essentieel dat projecten en ondernemende initiatieven in het curriculum worden opgenomen!

5 e fase: resultaat monitor Citytrainer en Help de Bij

5 e fase: resultaat monitor jongens en meisjes N=58

6 e fase: presenteren en delen van de resultaten met belanghebbenden Gesteld doel voor ondernemende pilots ………………………………………… > docenten / mensen in organisaties bereikt ……… > leerlingen/deelnemers betrokken …………………. > 5000

Begeleidend materiaal, instrumenten, workshops en trainingen Ontwikkelde instrumenten en tools: a.Nieuwsbrief en website b.Projectformat om een ondernemend project te identificeren en te delen c.Cursus voor gebruikers e-portfolio en cursus train de trainer d.Training voor docenten om ondernemend leren te begeleiden en bevorderen e.Introductie workshop voor organisaties en bedrijven die geïnteresseerd zijn in ondernemend leren, ontwerpend leren f.Introductieworkshop voor schoolteams, docenten g.Introductieworkshop voor ouders h.Format projectplanning tbv communicatie en monitoring i.Monitor om groei van 21th century skills kwalitatief te evalueren

Verder in doorzetten en uitbreiden van de succesvolle en nieuwe ondernemende pilots -overdragen en integreren in de dagelijkse praktijk en koppelen aan maatschappelijke initiatieven

Voorwaardenscheppend Innovatie ondersteunt de strategie Aandacht voor weerstand onder docenten Inhoudelijk Gefaseerde invoering Ownership op management niveau Budgettering volgens prioriteiten Aansluiten bij een collectief Goede toolkeuze: Mevolution Kenmerken van succesvolle implementaties