Inkoop Begeleiding ‘nieuwe clienten 18+’ Zorg in Natura

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Advertisements

Voor u Door u. Programma • Inleiding • Terugkijken naar 3 december: de aanleiding • Stand van zaken • De resultaten van de enquête • Discussie.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
decentralisaties Midden Holland
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Wmo-beleid Drechtsteden Lenne van de Merwe 2 juni 2014.
Zorg nieuwe stijl.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Decentralisaties op Walcheren
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Samen verder!.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Bijpraten over de Wmo
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Hervorming langdurige zorg
PGB 2015 Motieven PGB Trekkingsrecht Hoe Zorgbeschrijving
Beschermd wonen Overlegtafel 16 oktober Reacties op de RO BW  Foutje geslopen in definitie BW, is weer aangepast  Verder meerdere kleine aanpassingen.
Inwoner zonder hulpvraag
Cmd / Pt Inwoner/client Inwoner met hulpvraag Organisatie Formulier
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Op weg naar een solide Pgb in de Wmo en de Jeugdwet
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Dommelvallei+gemeenten
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
Aanleiding tot verandering
Gemeente Ede.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Van zorgen voor naar zorgen dat
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Informatiebijeenkomst Openbare Aanbesteding Kleine Aanbieders
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Decentralisatie begeleiding naar gemeenten Wat houdt het in? Wat gaat er veranderen?
Inkoop begeleiding, dagactiviteit & kortdurend verblijf Jeugdwet & Wmo 2015 MO Groep.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Veranderingen in ABWZ, veranderingen in onderwijs?
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Foto's: fotostudio Van Leuveren persoonsgebonden budget.
Voorlopig voorstel werkgroep resultaat/prestaties/arrangementen voor de fysieke tafel bestuurlijk aanbesteding 7 juli 2016.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
HbH DGWW 2017 FOT
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Wmo beleid in de Drechtsteden
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Informatiebijeenkomst aanbesteding regionale resultaatgerichte inkoop
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Inkoop Begeleiding ‘nieuwe clienten 18+’ Zorg in Natura A2-gemeenten 4 december 2014 www.bizob.nl/aanbestedingen/decentralisatie-awbz-a2-gemeenten

Programma Opening Toelichting op inhoudelijke uitgangspunten: Pauze Het ‘waarom’ en de lokale invulling Van sociaal team naar aanvraag Pauze Inkoopprocedure en contracten Strategie Tarieven Proces Vragen Afsluiting

Decentralisatie Verschuiving van Rijkstaken, de decentralisering, omdat het huidige stelsel: niet meer past bij wat mensen willen. vooral een objectief zorgstelsel wil zijn (vooraf beschreven producten bepalen de uitvoering) en mensen zich daarom moeten aanpassen aan de zorg in plaats van andersom. opgeknipt in stukjes, waardoor teveel professionals naast elkaar verantwoordelijk zijn als een persoon of een huishouden veel verschillende problemen heeft.

Beleidsdoelen Wmo A2-gemeenten De zelfredzaamheid van inwoners wordt zo veel mogelijk gestimuleerd. De directe omgeving van cliënten wordt ondersteund, zodat inwoners zo lang mogelijk in de eigen omgeving kunnen blijven wonen. Alle betrokkenen (vrijwilligers, lokale organisaties, gemeente en bedrijven) dragen bij aan een (sociale en fysieke) omgeving die ondersteunend is voor inwoners die deze steun nodig hebben. Het gebruik van maatwerkvoorzieningen is afgenomen ten gunste van algemene voorzieningen en maatschappelijke ondersteuning.

Toegang: sociaal team

Toegangsdocument

gemeente Deelovk art 4 en bijlage 3 hfdst2 inwoner met hulpvraag Keukentafelgesprek met cliënt Schriftelijke vastlegging Maatwerk voorziening nodig j/n Sociaal team Persoonlijk plan: -type maatw voorz -beoogde resultaat Back-office Beschikking: -naw, voorz, res einde PGB; buiten ovk ZIN; keuze aanbieder

Beoogde resultaten (op basis van ZRM) inkomen dagbesteding, huisvesting, gezinsrelaties, geestelijke gezondheid, fysieke gezondheid,

Beoogde resultaten (op basis van ZRM) verslaving, ADL – vaardigheden, sociaal netwerk, maatschappelijke participatie en justitie

Drie profielen Verandering en groei- Inwoner (en omgeving) leert (leren) vaardigheden om voldoende te participeren, dagelijkse levensverrichtingen uit te voeren en het persoonlijk leven te structureren en daar zoveel mogelijk regie over te voeren. Het participatieniveau wordt ontwikkeld, verhoogd en behouden op hoogste niveau (zelfstandigheid) Stabiliteit en behoud – Inwoner in staat stellen op het hoogst haalbare niveau van participatie en zelfredzaamheid te komen en te blijven, door het creëren van stabiliteit en het stimuleren van participatie en zelfredzaamheid. Welbevinden - Het bevorderen van welzijn, achteruitgang vertragen en mantelzorgers ontlasten door het dragelijk houden van de effecten van de aandoening van de cliënt en langer thuis wonen mogelijk maken

dienstverlener H/L: besch en schr vastlegging via Zorgned inwoner met beschikking dienstverlener Gemeente verstrekt opdracht aan dienstverlener Beschikking Persoonlijk plan Deelovk art 5 en bijlage 3 hfdst2 Dienstverlener levert binnen 20 dagen trajectvoorstel aan cliënt Deelovk bijlage 3 (proces, inhoud, voorwaarden) Dienstverlener en cliënt tekenen trajectvoorstel, kopie getekende versie aan gemeente Start traject Eind/jaar rapportage Inspanningen / resultaat Einde traject

Sociale kaart

Tariefindeling Onderscheid tussen begeleiding A, B, C of D Begeleiding A: individuele begeleiding Begeleiding B: groepsbegeleiding/dagbesteding Begeleiding C: gespecialiseerde individuele begeleiding Begeleiding D: begeleiding op basis van offerte.

Tarieven A: € 391,52 per cliënt per maand B1: €405,32 per cliënt per maand (licht) B2: € 660,24 per cliënt per maand (zwaar) C: € 538,36 per cliënt per maand D: Op offertebasis

facturatie Voor overgangsclienten uiterlijk 15 januari verzamellijst Opdracht Einde maand Deelovk art 12 en handleiding Wmo303 Factuur

Vragen?

Pauze

Inkoopprocedure

Bestuurlijk aanbesteden Aanleiding: Decentralisatie en transformatie Meerdere diensten en prestaties Aanbieders uit verschillende sectoren Diverse deelnemende gemeenten Bezuinigingsopdracht Conclusie: complexe omgeving www.bizob.nl

Bestuurlijk aanbesteden Behoefte aan: Kennisdeling Innovatie Overleg Flexibel contract www.bizob.nl

Bestuurlijk aanbesteden Oplossing: Bestuurlijk aanbesteden Basisovereenkomst en deelovereenkomsten Basisovereenkomst met alle betrokkenen Deelovereenkomst Begeleiding overgangsrecht Begeleiding 18+ ………….. www.bizob.nl

Basisovereenkomst Doel: het voorbereiden, beheren en monitoren van één of meerdere deelovereenkomsten. Hierin staat de proces- communicatie- en besluitvormingsstructuur beschreven. Om deel te kunnen nemen aan het aanbestedingsproces moet deze overeenkomst ondertekend worden. Aanbieders kunnen worden uitgenodigd aan de fysieke overlegtafel, maar nemen altijd deel aan de virtuele overlegtafel. Overleggen gaan ook door na ondertekening deelovereenkomsten: de deelovereenkomsten worden doorontwikkeld. www.bizob.nl

Deelovereenkomsten Betreffen de verschillende deelproducten Alleen Zorg in Natura (ZIN) Iedereen die voldoet aan de gestelde eisen kan een overeenkomst met de gemeente aangaan Bij ondertekening is het mogelijk om Begeleiding in opdracht van de gemeente te bieden aan cliënten van 18 jaar en ouder Toetreding in 2015 op ieder moment, vanaf 2016 waarschijnlijk twee keer per jaar. www.bizob.nl

Deelovereenkomst Begeleiding 18+ Beschrijft het proces van klantvraag tot en met levering Cliënt heeft keuzevrijheid in keuze dienstverlener Geen omzet/volume garantie Leverplicht Relatie dienstverlener en cliënt Administratieve proces Ontwikkelagenda Prijs – kwaliteit – monitoring – toegang – social return – communicatie - samenhang www.bizob.nl

Aangaan overeenkomst 1 Deelovereenkomst per gemeente: Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard http://www.bizob.nl/aanbestedingen/decentralisatie-awbz-a2-gemeenten/inschrijven- deelovereenkomsten.html www.bizob.nl

In te dienen documenten Schema onder “blauwe knop” http://www.bizob.nl/assets/structured- files/AWBZ%20%20decentralisatie%20Dommelvallei%20/Overzicht%2 0overeenkomsten%2019-11-2014.pdf

In te dienen documenten Ondertekende basisovereenkomst per regio Ondertekende deelovereenkomst per gemeente en/of regio (tweevoud) Uitvraag informatie dienstverleners Eigen verklaring en bewijsstukken www.bizob.nl

Basisovereenkomst let op: naam van bedrijf of instelling naam tekenbevoegde zoals blijkt uit KvK functie, datum en …..handtekening Naam bedrijf/instelling Handtekening Naam tekenbevoegde conform kvk datum

Deelovereenkomst(en) let op: dit is dezelfde ondertekening als bij de basisovereenkomst naam van bedrijf of instelling naam tekenbevoegde zoals blijkt uit KvK functie, datum en …..handtekening Naam bedrijf/instelling Handtekening Naam tekenbevoegde conform kvk datum Naam bedrijf/instelling Adres Naam tekenbevoegde conform kvk Functie

Uitvraag informatie dienstverleners Zodat de gemeente goede en juiste informatie aan de cliënt kan verstrekken Informatie over Omschrijving organisatie Actief in welke regio’s Capaciteit Type ondersteuning (begeleiding, behandeling, dagbesteding) Doelgroep

Eigen verklaring Pagina 1 hoofdstuk 1 = gegevens aanbieder Pagina 10 hoofdstuk 9 = ondertekening door tekenbevoegde zoals blijkt uit KvK en …..handtekening Overige pagina’s ook indienen

Eigen verklaring Pagina 1 hoofdstuk 1 = gegevens aanbieder Pagina 10 hoofdstuk 9 = ondertekening door tekenbevoegde zoals blijkt uit KvK en …..handtekening Overige pagina’s ook indienen

Eigen verklaring Pagina 1 hoofdstuk 1 = gegevens aanbieder Pagina 10 hoofdstuk 9 = ondertekening door tekenbevoegde zoals blijkt uit KvK en …..handtekening Overige pagina’s ook indienen

Uittreksel Handelsregister Op dit uittreksel staat vermeld wie gemandateerd is de overeenkomsten aan te gaan. Wanneer dit uit de statuten blijkt deze ook meesturen. Gewaarmerkt door Kamer van Koophandel LET OP: bij digitale ondertekening ook digitaal uittreksel meesturen (geen scan) Maximaal 6 maanden oud Aan te vragen bij de Kamer van Koophandel http://www.kvk.nl/orderstraat/bedrijf- kiezen/?prefproduct=Uittreksel#!shop?&q=&prefproduct=Uittreksel www.bizob.nl

Wat en waarom Handtekening Naam bedrijf/instelling Naam tekenbevoegde conform kvk datum

Gedragsverklaring Aanbesteden Is de opvolger van de VOG-RP bij aanbestedingen Maximaal 2 jaar oud Aan te vragen via Dienst Justis http://www.justis.nl/producten/gva/gva-aanvragen/index.aspx www.bizob.nl

Verklaring belastingdienst Verklaring belastingdienst (kopie) Bewijs betaling belastingen en premies (fiscale verplichtingen) Maximaal 6 maanden oud Aan te vragen via de belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themao verstijgend/programmas_en_formulieren/verklaring_betalingsgedrag_n akoming_fiscale_verplichtingen www.bizob.nl

Contractering Documenten versturen naar Bizob (op papier en digitaal) Aanmeldingen die voor 15 december 2014 worden ingestuurd en die voldoen, kunnen vanaf 1 januari 2015 leveren. Bezoekadres Bizob O.v.v. begeleiding 18+ A2 Markt 1 5688 AJ Oirschot Postadres Postbus 215 5688 ZL Oirschot www.bizob.nl

Vragen Vragen Milou Thijssen en John Atgier A2nieuwewmo@bizob.nl www.bizob.nl

Vragen?