1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Verder met de persoonlijke aanpak
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Health Balance Score Card
Nationaal Innovatie Event
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Visie Mensontwikkeling WSD
Kulturhus Olst-Wijhe: ontwikkelaar in dienstverlening Kulturhus Beraad 16 maart 2010 Kulturhus Olst-Wijhe.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Hoe werkt “bijhouden objectkenmerken” in mijn gemeente? Jeroen Vooijs WOZ-coördinator Gemeente Texel 9 oktober 2012AZ stadion Alkmaar.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Governance van de informatievoorziening
Welkom bij de presentatie van het
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Strategische samenwerking
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Implementatie Normblad 8002
Samen werken aan een gezonde regio!
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
Totaalaanpak Novostar
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Producten & Werkprocessen
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
Governance van de informatievoorziening
Project Proceshuis Road show
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Een kwestie van kiezen 1Zaakgericht Werken - een kwestie van kiezen.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Herindeling GNL
Benchmarken in het Geo werkveld
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Omgevingswet en omgevingsvisie
Uitdagingen voor lokale overheden
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur

2 Gemeente Zutphen - Heringedeelde gemeente ( ) inwoners -Veel ambitie, GSO gemeente -Focus op de burger * Organisatieontwikkeling * E-Zutphen * Ontwikkelen in samenspraak

3 Verbinden van ontwikkelingen Veel dienstverleningsprojecten Landelijke ontwikkelingen → Noodzaak om plaats te bepalen, ambitie uit te spreken en te verbinden a.Versnellingskamer dienstverlening b.Visie op dienstverlening c.Plannen voor KCC ontwikkelen

4 KlantContactCentrum KCC de plek waar burgers straks terecht kunnen met al hun overheidsvragen Gemeente heeft Antwoord: fasegewijze aanpak om daar te komen Aansprekende aanpak

5 Betekenis voor Zutphen Ambitie uitgesproken: 2010 fase 3 (frontoffice geeft antwoord) Vertaald in een visie en een globale aanpak En toen…. → werd het een structuuroplossing → bleef het ‘iets van burgerzaken’ → was er geen eigenaar → verdween de klant uit beeld En de besluitvorming stagneerde

6 De businesscase als sleutel in het besluitvormingsproces Opdracht: Laat concreet zien wat de betekenis is van een Zutphens KCC en wat er nodig is om dit te bereiken: a. Voor de klanten b. Voor de organisatie c. Financieel

7 Inhoud businesscase Ambitie van 2008 naar 2010 Uitdagingen en opgaven: wat staat ons allemaal te doen Kosten-batenanalyse: maatschappelijke, organisatorische en financiële kosten en baten Conclusies en aanbevelingen: acties en effecten inzichtelijk en risico’s helder

8 Uitdagingen en opgaven Wat is er nodig om een KCC te realiseren: Producten en diensten helder Processen inzichtelijk ICT en faciliteiten nodig Mensen en organisatie betrekken en opleiden

9 Maatschappelijke, organisatorische en financiële kosten en baten Voorbeelden baten: Meer zelfbediening en gemak Snel antwoord, goed antwoord Meer flexibiliteit in de organisatie Voorbeelden kosten: Investeren in telefonische dienstverlening Beschrijven werkprocessen Opleiden personeel

10 Conclusies en aanbevelingen (1) Acties en effecten inzichtelijk: Eerst maatschappelijke baten: toename tevreden klanten, beter imago Kwaliteit dienstverlening omhoog én kwaliteit vakafdelingen Doorloopsnelheid omhoog Op termijn een efficiëntere en effectievere organisatie

11 Conclusies en aanbevelingen (2) En risico’s helder: Te complexe, snelle, brede start Onduidelijkheid over verantwoordelijkheden Benodigde menskracht, kwaliteit Leidt tot aanbevelingen: Realiseer urgentiebesef Voer nu nog geen fte-discussie Richt programma dienstverlening in Start klein

12 Effect van de businesscase Geeft inzicht in de impact van de voorstellen Creëert draagvlak voor de besluitvorming over de inrichting Verbindt initiatieven (met name rondom de processen) Is de inhoudelijke basis voor de nieuwe afdeling klantcontact Leidt tot start programma dienstverlening

13 Met een businesscase weet je waar je aan begint! De businesscase geeft betekenis en inhoud aan je plannen (nog vóór de daadwerkelijke opdrachtverlening) Voorwaarden: Wees helder over je ambitie Benoem een opdrachtgever die ook verantwoordelijk is voor het besluit Verleen een brede opdracht Gebruik het proces om draagvlak te creëren, kennis te delen en kennis op te doen