Differentiëren in de klas (en erbuiten) Ben van der Hilst Congres 28 november 2014 Arnhem
Inhoud Waarom het een lastig onderwerp is Welke verschillen ? De noodzaak van een schoolvisie op differentiatie Universal design for teaching and learning vakdidactiek klassenmanagement onderwijslogistiek
Gij zult standaardiseren ! U gaat te weinig om met verschillen !
Omgaan met verschillen buiten de klas PO (vóór de zomervakantie) VO (erna) Speciaal voortgezet onderwijs LWOO VMBO-B VMBO-K VMBO-T VMBO-T/Havo Havo Havo/Vwo Atheneum Atheneum+ Gymnasium Gymnasium TTO Groep 8
Waarom is het zo een lastig onderwerp (geworden) ? Tegenstrijdige eisen: standaardisatie vs. differentiëren We doen het buiten de klas al zoveel School is opgericht en ingericht voor standaardisatie Voldoen aan minimumeisen ipv maximaal haalbare Verwarren van standaardisatie met rechtvaardigheid Onvoldoende hechte samenwerking in school Onvoldoende tijd/ruimte/formatie/middelen, etc Onvoldoende uitgewerkte schoolvisie op differentiatie
Waarom is een schoolvisie op differentiëren zo belangrijk? Veel keuzes mogelijk over welke verschillen van belang zijn Veel keuzes mogelijk in de didactische en schoollogistieke oplossingen
Met welke verschillen tussen leerlingen wil je rekening houden? Niveau (niet algemeen maar per vak) Behoefte aan begeleiding Manieren van verwerking Behoefte aan formatieve en summatieve toetsing Talenten Fysieke mogelijkheden
Met welke verschillen niet? Leerstijlen Meervoudige intelligentie Sexe (?) Enz.
Universal design for teaching and learning Niet voor iedere doelgroep een specifieke aanpak, maar een ontwerp waarin alle doelgroepen bereikt worden
We use this cartoon often to demonstrate what we mean by Universal Design. A student in a wheelchair asks: could you please shovel the ramp? And the man answer: all these other kids are waiting to use the stairs. When I get through Shoveling them off, then I will clear the ramp for you. And the students answers: but if you shovel the ramp, we can all get in.
Universal design for teaching and learning Pedagogiek: relatie met de leerling Didactiek: - klassenmanagement (ruimte voor differentiatie) - vakdidactische organisatie vd leerstof Onderwijslogistiek
Onderwijslogistieke oplossingen Langere lestijden Streaming and setting Keuzewerktijd Bandroostering Individuele roostering
Omgaan met verschillen in de klas
Omgaan met verschillen in de klas verschillende leerlingen èn buiten
Dank voor uw aandacht ! Ben@HetLerenOrganiseren.nl