Differentiëren in de klas (en erbuiten)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Differentiatie in de klas
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Informatieavond 22 april 2013
Overgang van PO naar VO Let op!
Overgang van PO naar VO Let op!
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 7
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Overgang van PO naar VO Let op!
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Informatieavond groep 8
Informatie avond groep 8
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Het Voortgezet Onderwijs
Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Taal en rekenen Joke van Balen.
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
En nu ????????? Naar het voortgezet onderwijs!
Symposium Differentiatie
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Informatieavond groep 7
De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De decaan als schoolleider?
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Teams als basis van de organisatie
Presentatie Locatie Lemmer
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Het Voortgezet Onderwijs
Naar het voortgezet onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
A START SCHOOLJAAR GROEP 8: SCHOOLKEUZE = Hoofdmoot 2. BEO Deel 2.
De overstapafspraken schooljaar POVO.  Introductie  Functionarissen  Programma  Overstapkalender
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs. Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen De schoolorganisatie en het eerste jaar – Wat is er anders t.o.v.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Voorlichting voor ouders op basisscholen Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
Informatie-avond groep 7 en 8 schooljaar Van de basisschool naar het voorgezet onderwijs en overige praktische informatie Karen van Nassau Anja.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
PABO 4 TMS BCDE model.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Bijeenkomsten vakdidactiek
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Differentiëren in de klas (en erbuiten) Ben van der Hilst Congres 28 november 2014 Arnhem

Inhoud Waarom het een lastig onderwerp is Welke verschillen ? De noodzaak van een schoolvisie op differentiatie Universal design for teaching and learning vakdidactiek klassenmanagement onderwijslogistiek

Gij zult standaardiseren ! U gaat te weinig om met verschillen !

Omgaan met verschillen buiten de klas PO (vóór de zomervakantie) VO (erna) Speciaal voortgezet onderwijs LWOO VMBO-B VMBO-K VMBO-T VMBO-T/Havo Havo Havo/Vwo Atheneum Atheneum+ Gymnasium Gymnasium TTO Groep 8

Waarom is het zo een lastig onderwerp (geworden) ? Tegenstrijdige eisen: standaardisatie vs. differentiëren We doen het buiten de klas al zoveel School is opgericht en ingericht voor standaardisatie Voldoen aan minimumeisen ipv maximaal haalbare Verwarren van standaardisatie met rechtvaardigheid Onvoldoende hechte samenwerking in school Onvoldoende tijd/ruimte/formatie/middelen, etc Onvoldoende uitgewerkte schoolvisie op differentiatie

Waarom is een schoolvisie op differentiëren zo belangrijk? Veel keuzes mogelijk over welke verschillen van belang zijn Veel keuzes mogelijk in de didactische en schoollogistieke oplossingen

Met welke verschillen tussen leerlingen wil je rekening houden? Niveau (niet algemeen maar per vak) Behoefte aan begeleiding Manieren van verwerking Behoefte aan formatieve en summatieve toetsing Talenten Fysieke mogelijkheden

Met welke verschillen niet? Leerstijlen Meervoudige intelligentie Sexe (?) Enz.

Universal design for teaching and learning Niet voor iedere doelgroep een specifieke aanpak, maar een ontwerp waarin alle doelgroepen bereikt worden

We use this cartoon often to demonstrate what we mean by Universal Design. A student in a wheelchair asks: could you please shovel the ramp? And the man answer: all these other kids are waiting to use the stairs. When I get through Shoveling them off, then I will clear the ramp for you. And the students answers: but if you shovel the ramp, we can all get in.

Universal design for teaching and learning Pedagogiek: relatie met de leerling Didactiek: - klassenmanagement (ruimte voor differentiatie) - vakdidactische organisatie vd leerstof Onderwijslogistiek

Onderwijslogistieke oplossingen Langere lestijden Streaming and setting Keuzewerktijd Bandroostering Individuele roostering

Omgaan met verschillen in de klas

Omgaan met verschillen in de klas verschillende leerlingen èn buiten

Dank voor uw aandacht ! Ben@HetLerenOrganiseren.nl