Toekomst van betalingsverkeer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Migratie naar SEPA Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland 249 dagen te gaan Sepa Seminar VNO-NCW en MKB-Nederland Herkenbosch 28 mei 2013 De.
Innoveren voor gezondheid
- Administratie - Analyse - Actie -
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De zin en onzin van escrow
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Welke stappen moet u zetten om op tijd gereed te zijn? Voorlichtingsbijeenkomst MKB Nederland Helvoirt 12 juni 2012 Gaston Aussems.
Over op SEPA: Eén Europese betaalmarkt
Workshop Penningmeesters
1 Migratie naar SEPA nog “slechts” 485 dagen te gaan Den Haag, 4 oktober 2012 Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland.
Pensioenfondsen en SEPA Welke support geven de banken?
Migratie naar SEPA Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland 212 dagen te gaan Den Haag 4 juli 2013 De Nederlandsche Bank.
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De toekomst van de betaalinstrumenten
Trends en Innovaties in het Retail Betalingsverkeer
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
1 Nederland klaar voor IBAN en SEPA? Branches en bedrijven klaar? SEPA-middag VNO-NCW en MKB-Nederland 4 oktober 2012 Michiel van Doeveren, Secretaris.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Onze aanpak van de SEPA-migratie Seminar SEPA-migratie Pensioenfondsen 23 januari 2013 Hubert Baars Programmamanager.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SEPA-monitor voorjaar 2012 SEPA-voorlichtingsmiddag VNO-NCW en MKB-Nederland, Den Haag 17 april 2012 Michiel van Doeveren.
Kans of bedreiging? SEPA DACT Treasury Beurs 11 november 2011
Ineke Bussemaker Den Haag voorzitter Stuurgroep SEPA 4 oktober 2012 Overgang naar SEPA samenwerking van bedrijf, software leverancier en bank.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
De Nederlandsche Bank Eurosysteem Tijdig meebewegen met SEPA biedt ondernemers voordelen! Jacqueline Rijsdijk Seminar MKB-Nederland SEPA, e-factureren,
Hoe ver is de pensioensector bij de overgang naar SEPA? Mirjam Plooij DNB Programmabureau SEPA SEPA-seminar pensioenfondsen 23 januari 2013 De Nederlandsche.
André den Hollander SEPA-middag pensioenfondsen.
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
door Thom Beuker WELKOM
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
User management voor ondernemingen en organisaties
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Essent Rinus van Tol SEPA Quality Assurance Manager bij Essent
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Belgacom Bizmail ONEway voor Leveranciers
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Bediening terminal, pinnen en mobiel betalen - Pieter
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Een gezonder Nederland VTV-2014
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 1 Credit Management in de B2C markt vanuit T-Mobile perspectief Peter Meefout, EVP Customer Finance,
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Kans of bedreiging? SEPA DACT Treasury Beurs 11 november 2011
Bent u klaar voor de toekomst?
Transcript van de presentatie:

Toekomst van betalingsverkeer Geven is Beleven 28 november 2014

Ontwikkelingen die innovatie stimuleren Het betalingsverkeer blijft veranderen. SEPA 2.0 en verder… De technologie verandert en biedt nieuwe kansen De Customer Journey is belangrijker dan de betaling zelf; ´convenience-to-give´ De rollen in de financiële (betaal) keten veranderen Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’ 2

Mensen blijven veranderen

Het betalingsverkeer blijft veranderen 2020 2015 2015: introductie van eMandate oplossing van de banken 2019: uitfasering Acceptgiro

Ontwikkelingen niet bij te houden 13 okt. 2014 Twitter stapt in mobiel betalen: geld overmaken via tweet - Twitteraars in Frankrijk kunnen vanaf deze week geld overmaken per tweet. Daarvoor werkt Twitter samen met de Franse bank BPCE. Ontwikkelingen niet bij te houden 09 april 2014 09:11 Verkeerde broek gekocht? Pin je geld terug in de winkel Klanten die een artikel terugbrengen naar de winkel kunnen voortaan het aankoopbedrag via de betaalautomaat aan de kassa weer terug op hun bankrekening gestort krijgen. donderdag 18 september 2014, 13:12 Mastercard introduceert contactloos betalen met smartphone Mastercard België introduceert donderdag 18 september zijn contactloze, mobiele Maestro/Mastercard betalingsoplossing in België. Die betalingstechnologie werkt via NFC op smartphones Samsung en PayPal introduceren betalen via vingerafdruk Dinsdag 25 februari 2014, 12:24 Samsung en PayPal hebben een nieuwe manier geïntroduceerd waardoor gebruiker straks met hun vingerafdruk kunnen betalen. 3 maart 2014 09:46 Achteraf betalen met ov-chipkaart binnenkort mogelijk Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Trans Link Systems (TLS), start samen met het Rotterdamse vervoersbedrijf RET een proef om achteraf betalen met de ov-chipkaart mogelijk te maken. maandag 20 oktober 2014, 10:04 Knab activeert betalen via Facebook en sms Klanten van online bank Knab kunnen vanaf vandaag geld overmaken via Facebook of sms met behulp van de Knab-app. 2 september 2014 Paypal gaat werken met iBeacons Paypal gaat het de klant makkelijk maken door iBeacons te koppelen aan een paypal app. Het gemak is dat je straks kunt winkelen en met je paypal account kunt betalen, gemak dient de mens. Nederlandse startup: met Bitcoin betalen via Google Glass 14-02-2014 14:49 EAZE is momenteel achter de schermen druk bezig met een mysterieus project dat in elk geval te maken heeft met Bitcoin en Google Glass. 12 oktober 2014, 12:59 Apple Pay volgende week van start Uit een interne memo van de Amerikaanse drogisterijketen Wallgreens valt te concluderen dat Apple volgende week van start gaat met hun betalingssysteem Apple Pay. Dat meldt iCulture.

Wat speelt er allemaal? Betalings verkeer Nieuwe Betaal middelen Wet- en Regelgeving Risico’s Skimming Fishing Fraude Witwassen Hacking SEPA PSD2 Privacy Whitelisting/Blacklisting Crypto currencies Company coins Nieuwe Spelers Betalings verkeer Nieuwe Betaal vormen Internet banken: KNAB, Leaseplan, Moven, Bunq… Specialisten: Paypal, Square PSP’s Europese banken Google, Apple Achteraf betalen Terug pinnen Virtual Accounts Contactloos exit: Chipknip /AG Technologie Kanalen Cultuur QR / Bar codes NFC BLE & iBeacons Biometrisch Big Data Omnichannel (mobile, POS, internet) Geven via telefoonrekening (GEEFSMS) Wallets via Apps / Stickers / tags Wallets via Cards (bijv. OV Chip, tenniskaart, etc.) Gedrag & Behoefte wijzigen Context wijzigt

Wet- en Regelgeving

SEPA! Wie is blij met de invoering van SEPA? Wie heeft er problemen gehad bij de invoering van SEPA? Wie denkt dat SEPA nu voorbij is?

SEPA is (helaas) nog lang niet klaar Welke ontwikkelingen zijn actueel ten aanzien van de SEPA? Storno percentages SEPA incasso zijn gestegen Business processen rondom storno afhandeling zijn niet optimaal ingeregeld Welke ontwikkelingen volgen nog ten aanzien van de SEPA? Introductie van CAMT als standaard rapportage formaat Introductie van nieuwe rulebooks Introductie hashing standaard (SHA2) Introductie whitelisting Introductie Common Global Initiative standard Introductie eMandates IBAN aliassen? Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’

SEPA Rulebook updates Nieuwe (jaarlijkse) rulebook updates SCT version 8.0 in November 2014, effectief in November 2015 SDD Core version 9.0 en SDD B2B version 7.0 in Januari 2015, effectief in November 2016 Impact SCT is beperkt Optionele functionaliteit om extra overschrijvings informatie toe te voegen en gebruik te maken van “ultimate’ velden voor rapportage Impact SDD is groter Formele acceptatie van COR 1 (D-1) schema (optioneel te gebruiken) Vereenvoudiging van volgtijdelijkheid logica (FRST/RCUR) Extra “reason codes” voor return/rejects/refusals Ter illustratie, in juni 2014 bevatte ongeveer 1/3 van alle transacties de code MS03 “Not specified reason agent generated” Minder strikte regels voor e-Mandate oplossingen Any legally binding method of signature is allowed

Whitelisting Interbancaire afspraak is om Whitelisting per 1 maart 2015 operationeel te hebben Bij afgifte eMandate voert Debtor Bank controles uit mbt uitvoerbaarheid van de incasso: Bijwerken geactiveerde whitelist In geval van blacklist (creditor staat op de selectieve incassoblokkade) Bijwerken geactiveerde blacklist door verwijderen creditor van blacklist – al dan niet met expliciete melding/goedkeuring, of (keuze individuele bank): Niet afgeven van eMandate totdat blacklist handmatig is bijgewerkt Algehele incassoblokkade eMandate wordt niet afgegeven De meeste banken zullen Whitelisting als ‘optie’ presenteren en geen energie steken in de migratie van huidige incassohistorie naar whitelists. Whitelisting wordt voor zo ver nu duidelijk is NIET actief gepromoot.

eMandates NL – De (banken) oplossing Doelstelling: het introduceren van de oplossing voor elektronische machtigingen op basis van iDEAL in NL per medio 2015 4-corner model Beheerorganisatie Toelating, certificering en toezicht Rules & Regulations Er is een bilaterale vergoeding van Creditor Bank aan Debtor Bank voor verleende diensten

eMandate – Status binnen NL eMandates– realisatie in volle gang Realisatie fase is goedgekeurd. Extra aandacht is er gevraagd voor de interoperabiliteit met andere oplossingen. Er is veel belangstelling uit de markt en vanuit mogelijke resellers Planning (huidige) Planning Core: brede uitrol gepland vanaf 01/08/2015 Issuing (Debet Bank); Laatste bank gereed 01/08/2015. ING is 1e met pilot (Q1 2015), KNAB als eerste ‘live’ Acquiring (Credit Bank); Laatste bank gereed 01/08/2015. ING en RBS starten met pilot (Q1 2015). ING als eerste ‘live’

eMandates NL – nieuwe rollen eMandate Service Provider (MSP) = * “Reseller” van eMandates: Verkoopt eMandates aan incassanten (verzorgt ook de technische aansluiting van eMandates voor hen) of acteert ‘namens’ een incassant Incassant sluit zelf een eMandates-contract met Creditor Bank(en) * Incassant ontvangt eMandates ten gunste van hemzelf en collecteert op eigen rekening (administratie/verwerking kan hij wel uitbesteden) Collecting Payment Service Provider (CPSP) Verkrijgt eMandates op naam CPSP, inzake XXX (dus t.b.v. derden) Gebruikt deze voor collectie op eigen naam en stort gelden door naar (uiteindelijke) begunstigde => garanties zijn noodzakelijk! Sluit eMandates contract met Creditor Bank(en)

Best practice – Mandate Acceptance Report De status van een verstuurd e-Mandate verzoek direct inzichtelijk Inzicht per debiteur in Of een e-mail is geopend Waar in het proces de debiteur afhaakt Hoe lang het duurt Ook mogelijk voor de betaal- en storno historie gekoppeld aan een machtigingskenmerk Ons advies: kijk ook naar de procesbeheersing kant (en klant journey) van digitale instrumenten

eMandate – impact op goede doelen Keuze wel of geen e-mandate (business case, risico analyse) Keuze e-mandate service provider (bank, MSP, CPSP, …) en oplossing Afspraken/contracten met Creditor Bank – pricing nog onbekend Opstellen requirements/uitvoeren impact analyse Afspraken maken met (ERP) software leveranciers (wie doet wat) Aanpassen websites, klantdialoog en interfaces naar financiële systemen Aanpassen processen en werkinstructies

Overige Wet- en Regelgeving

Betaalproducten verdwijnen Chipknip verdwijnt 1 januari 2015 Alternatieven: Pinnen App based Wallets (bijv. MyOrder, Paypal) Gesloten Systemen (bijv. OV Chip kaart) Achteraf Betalen Credit Card Contactloos betalen met bankkaart Acceptgiro verdwijnt 1 januari 2019 Alternatieven: Factuur met betaalkenmerk in te voeren als (SCT) overboeking in internetbankieren Overstap naar digitale nota’s Acceptemail of vergelijkbare digitale planbare producten App based betalingen

PSD 2 – Trust en Big Data PSP’s en BSP’s plaatsen zich tussen de klant en de bank en ontzorgen klanten én merchants De PSD-1 introduceerde de ‘Payment institution’ (betaalinstelling) als nieuwe (gereguleerde) rol om als niet-banken te kunnen deelnemen aan het betalingsverkeer De PSD-2 introduceert wederom een nieuwe (gereguleerde) rol in de markt; de ‘Trusted Payment Providers’ (TPP’s) Account Information Services (AIS) Trusted Payment Provider (TPP) Payment Initiation Services (PIS) Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’

Trusted Payment Providers Met ‘Social Media’, ‘eCommerce’ en (gerelateerde) ‘App-based-propositions’ als trend komen er meer en meer partijen op de markt die op basis van (ook privacy gevoelige) gegevens toegevoegde waarde willen leveren (Big Data) Aan wie vertrouw je je (bank-) gegevens toe? en welke ontwikkelingen zien we in het betalingsverkeer waarbij de bank steeds meer naar de achtergrond verdwijnt Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’

5. PSD2 - Access-to-the-Account www.creditagricolestore.fr 21

Technologie

Technologie als basis voor innovaties The ‘internet-of-things Smartphones E-Identity & Biometrics Location Based Services

Beaconstreet Uniek platform gericht op creëren binding en toevoegen van waarde Indoor navigatie Toegang Context-gevoelige nuttige informatie verstrekken (non-intrusive) Betalingen Loyalty

Smartphone apps verwijderen frictie Move from Physical to Digital to Invisible payments Cash Card SmartPhone Bracelet/ Glass Face/ Voice (eIdentity) Physical transfer Signature Fingerpint / Gestures True Contactless QR / NFC / BLE Pincode Impact op collecteren? Impact op doneren?

Cultuur

Trend 1: Contact Lokale / Regionale Betaalcircuits (P2P) Delen / Lenen / Geven Sociaal Geven (via boodschappen (eten), via hypotheek (rente), via loyalty (punten), via winkelen (%), etc.) Voorbeelden: Peerby Snappcar Rewear KonnektId Timebank Dwolla Oorzaak: crisis: enorme hoeveelheden werkloze jongeren incl. beschikbare technologie Snappcar The Futurïst top 10 How much is enough

Trend 2: Convenience Snel en gemakkelijk Geen wachtrijen Geen vertragende Betaalhandelingen Convenience to Give Voorbeelden: Apple Pay Uber YellowBrick MyOrder Mobiel iDeal Dwolla Oorzaak: crisis: enorme hoeveelheden werkloze jongeren incl. beschikbare technologie Snappcar The Futurïst top 10 How much is enough

Trend 3: Contextueel Dwolla Relevantie qua locatie, tijd en activiteit Contextueel geven Nuttig / Waarde toevoegend Wearables: Gezondheid Reizen Werken Wonen Slapen Winkelen Intelligent Apps: Predictive Pro-active Voorbeelden: Google Now Nest Fitbit … Dwolla Oorzaak: crisis: enorme hoeveelheden werkloze jongeren incl. beschikbare technologie Snappcar The Futurïst top 10 How much is enough

Trend 4: Privacy Opkomst Generatie Z Dwolla Communiceert visueel Gericht op toekomst Personalisatie Multi-tasking Gericht op Privacy Snapchat Secret Whisper Alleen informatie verschaffen aan Trusted Partijen Geven is persoonlijk Opkomst Generatie Z Dwolla Oorzaak: crisis: enorme hoeveelheden werkloze jongeren incl. beschikbare technologie Snappcar The Futurïst top 10 How much is enough

Samenvatting

Roadmap Geven is Beleven ? New rulebook(s) Contextuele betalingen Geven is Betalen Uitfasering Acceptgiro COR1 schema Technology PSD2 SDD rulebook 9.0 ‘Wearable’ betalingen Frictieloos Geven E-Mandates eIdentity betalingen CAMT Regelgeving Smartphone Betalingen (app based) Trusted 3rd Party Betalingen (PIS) Account info (AIS) Whitelisting Contextuele intelligente betaal apps Cultuur Proactieve ‘zelfdenkende’ betaal apps Online Betalingen Reactieve betaal apps Passieve betaal apps Betalen is gedoe 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Voorbeeld PIS: Sofort Voorbeeld AIS: MiiCard => trusted agent ‘rekeningafschriften’

Vragen

Contact Enigma Consulting Wilhelminalaan 51 3701 BG, Zeist, Netherlands T +31 30 27 60 535 www.enigmaconsulting.nl Jaco Booster Managing Partner Jbooster@enigmaconsulting.nl T +31 6 27 29 05 90 35