Feedback op het best-practice document

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Binnen een VPG-setting
BELANG VAN HET MULTIDISCIPLINAIR WERKEN
Regionaal Project Thuismedicatie
Samenwerkingsprotocol
Methodisch begeleiden
Eindwerk Vlas Stomaverpleegkundige 2004 Coudyser Tamara
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
‘Op weg naar de huisarts’
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Met het team onderweg naar gedragen hulpverleningstrajecten
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Evaluatie van een proces
Postanoxische encephalopathie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
24 MEI UITREIKEN VISIEDOCUMENT REACTIES /OPMERKINGEN Een helder en over het algemeen duidelijk verhaal Als keten zijn we al best vooruitstrevend!
individuele medicatievoorbereiding
Voorstelling : Communicatieschrift GDT MDO (niet-GDT) OMDO
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Optimale Parkinsonzorg
OVERZICHT Het onderzoek Informatie in de beginsituatie
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Communicatie met de arts
Vorming E-zorgplan.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Zo creëren we samen met u een win-win situatie
Therapietrouw & Medicatieveiligheid
Personeelsessie LOKO.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Op school en in de scholengemeenschap
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Patiënten kunnen… Praktische tips Zaterdag 13 dec
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Workshop evalueren Dcp
GEÏNTEGREERDE EERSTELIJNS ZORG ZORG OP MAAT GEÏNTEGREERDE EERSTELIJNS ZORG Wat blijft hetzelfde en wat verandert er?
Functie 2B: ambulante langdurige zorg Samenwerking met de eenheid 511 UMC Sint-Pieters ziekenhuis Modaliteiten uitbouwen voor een goede samenwerking tussen.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Waarden & organisatiecultuur
Verzoeken tot machtigingen gesloten plaatsingen in vrijwillig kader
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Verslag van de brainstorm NIOBB 6 februari Sterke punten Bowls is een leuke, laagdrempelige en sociale sport Inzet en betrokkenheid vrijwilligers.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
SEL Amberes WELKOM.
Voordelig voorschrijfgedrag Klankbordgroep 16 mei 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Overleg Psychiatrische PatiëntEN (OPP)
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Kantelzorg Klankbordgroep 12 mei 2017
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

Feedback op het best-practice document Korte samenvatting per vraag

De bevraging Geef hier in enkele woorden je eerste indruk weer na het inkijken van het schema en eventueel de bijhorende tekst.  Geef, na het grondig bekijken van het schema en de tekst, hieronder weer Wat u zeker zou weglaten? Wat u zeker zou willen toevoegen of  veranderen? Waar zitten volgens u de: KANSEN STERKE kanten ZWAKKE kanten VALKUILEN Andere voorstellen, opmerkingen, tips, feedback, input,…  

1. Eerste indruk Eerstelijn Algemene ziekenhuizen Goede eerste indruk MAAR praktisch haalbaar? Theoretisch luik te uitgebreid Concreter/praktischer Wat is een poortverpleegkundige? Wie doet wat wanneer? … Algemene ziekenhuizen Idealistisch model Bepaalde stukken moeten nog dieper uitgewerkt worden nog veel vraagtekens/ soms vaag  concreter

Psychiatrische ziekenhuizen Goede eerste indruk MAAR praktisch haalbaar? Of beter als good-practice gebruiken? Theoretisch luik te uitgebreid Idealistisch model; ver van de huidige praktijk… Duidelijk uit de context van de algemene ziekenhuizen maar zeker vertaalbaar naar de psychiatrische ziekenhuizen

2. a. Wat weg laten? Eerstelijn Algemene ziekenhuizen Niets weglaten Concreet; Medisch verslag zou enkel naar de huisarts verstuurd moeten worden. Algemene ziekenhuizen Psychiatrische ziekenhuizen

2.b. Wat toevoegen of veranderen? Eerstelijn Concrete doelstellingen opstellen en deze SMART formuleren Timing voorzien Duidelijke afspraken en verdeling van de taken opstellen Meer voorbeelden van de eerste lijn toevoegen Indicatoren toevoegen wanneer een MDO georganiseerd zou moeten worden Een compleet uitgewerkte casus toevoegen Opsomming van wat concreet moet gebeuren om dit te realiseren Concreet; Belang onderlijnen van 1 coördinerende functie voor alle multidisciplinair overleg Belang onderlijnen dat de huisarts het centraal aanspreekpunt is Aanspreekpunt binnen de eerstelijn bestaat al Zorgcoördinator Ziekenfondsen De rol van de huisapotheker toevoegen Deze beschikt over een bron van geneesmiddelengebruik welke nu onbenut is

Algemene ziekenhuizen Duidelijke afspraken en verdeling van de taken opstellen; wie is eindverantwoordelijke? Timing voorzien Concreet; Het ontslag 24u op voorhand meedelen; dit in niet haalbaar gezien de arts dit zelf soms ook niet weet Een poortverpleegkundige EN een ontslagmanager… haalbaar voor kleinere ziekenhuizen? Psychiatrische ziekenhuizen Concreter werkinstrument maken Timing voorzien + inschatten tijdsinvestering Casussen toevoegen Aanpassen aan de context van de psychiatrische ziekenhuizen Niet steeds haalbaar om op korte tijd iedereen bij elkaar te krijgen

3. Waar zitten volgens u de… a. KANSEN Eerstelijn Patiënt centraal! Betere communicatie en afstemming tussen extra en intramurale zorg Afspraken rond vervoer Organiseren van een MDO bij complexe situaties Doorstroming van informatie ook tussen de diensten en ziekenhuizen onderling E-communicatie E-zorgplan binnen het ziekenhuis en de eerstelijn Zorg centraliseren binnen één dienst (wanneer de patiënt meerdere zorg nodig heeft) Opmaken van een engagementverklaring

a. KANSEN Algemene ziekenhuizen Psychiatrische ziekenhuizen Betere communicatie en afstemming tussen extra en intramurale zorg Het opname en ontslagproces zowel intern als extern bekijken en zo aan knelpunten werken Breed gedragen ontslagmanagement wat zowel de patiënt als de zorgverstrekkers ten goede komt Continuïteit van de zorg Efficiënter werken Psychiatrische ziekenhuizen Gemeenschappelijkheid creëren / breed gedragen ontslagmanagement

b. STERKE kanten Eerstelijn Concreet; Document opgesteld door verschillende disciplines Goed overzicht van de huidige toestand Overleg en respect tussen alle actoren Patiënt centraal en kwaliteitsvolle dienstverlening Concreet; Standaard verwijsbrief (qua inhoud) Organisatie van een MDO in het ziekenhuis Inloop momenten in de sociale dienst van het ziekenhuis Anamnese op voorhand invullen bij een GOP Naast medische gegevens ook oog hebben voor het sociale aspect Duidelijke termijn voor aankondiging van het ontslag Multidisciplinaire ontslagbrief

b. STERKE kanten Algemene ziekenhuizen Psychiatrische ziekenhuizen Document opgesteld door verschillende disciplines Overleg en respect tussen alle actoren Duidelijk doel Psychiatrische ziekenhuizen Goed onderbouwd Goed overzicht van de communicatiestromen Duidelijke leidraad

c. ZWAKKE kanten Eerstelijn Concreet; Extra administratief werk Niet dwingend genoeg Niet concreet genoeg Geen aanspreekpunt in de eerstelijn… Concreet; Hoe zal de multidisciplinaire ontslagbrief verspreid worden? 24-48u melding voor het ontslag is het minimum Op de hoogte brengen ≠ betrokken worden! Ontslag voor het weekend bij complexe situaties Hulpverlening loopt niet altijd goed Enkel materiaal en medicatie voor de dag van het ontslag…

c. ZWAKKE kanten Algemene ziekenhuizen Psychiatrische ziekenhuizen Niet dwingend genoeg Niet concreet genoeg Grote impact op de werking van het ziekenhuis Moeilijk dit op grote schaal te realiseren Elk ziekenhuis werkt anders en heeft zijn eigen snelheid Theoretisch kader maar praktisch haalbaar? Ict staat nog niet op punt Psychiatrische ziekenhuizen Er zal veel tijd nodig zijn dit te implementeren Wie zal dit proces evalueren en bijsturen? Wie is verantwoordelijk? Concreet Afstemmen ontslagdatum en opstart van de thuiszorg niet steeds evident

d. VALKUILEN Eerstelijn Concreet; Te idealistisch model De randvoorwaarden zijn niet vervuld Mensen houden niet van verandering Niet alle cliëntsituaties passen in een schema Veel flexibiliteit verwacht van de actoren Verwateren van de spilfunctie van de huisarts door te veel mensen te betrekken Veel actoren  verkleint het verantwoordelijkheidsgevoel! Interne communicatie in zowel ziekenhuis als eerstelijn Taak en rolverwarring van de sociale dienst in het ziekenhuis (rol als actor, doorgeefluik,…) Wie bepaald wat en de timing? Concreet; Patiënt en mantelzorger meer verantwoordelijkheid Medebeslissingsrecht niet steeds eenvoudig Wat wanneer geen of foute info wordt doorgegeven?

d. VALKUILEN Algemene ziekenhuizen Psychiatrische ziekenhuizen Wie bepaald wat en de timing? De randvoorwaarden zijn nog niet vervuld en ook moeilijk dit te doen Omzetten in operationele doelstellingen Niet elk ziekenhuis heeft de zelfde mogelijkheden Psychiatrische ziekenhuizen Samenwerking en kwaliteit verzoenen met financieringsmodellen en verschillende organisatieculturen Beroepsgeheim is zeer belangrijk in de GGZ hoe hiermee omgaan De GGZ heeft een andere context Bij poliklinische consultatie zijn geen maatschappelijk werkers of verpleegkundigen aanwezig Soms gedwongen ontslag Soms weigert de patiënt contactopname met de huisarts

bedankt voor uw aandacht…