Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Wetsvoorstel Passend Onderwijs
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Passend onderwijs en schoolondersteuningsprofielen Jos van der Pluijm
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Nu: weer samen naar school
Bekostiging passend onderwijs
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stand van zaken en typologie samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs PO en VO Prof. dr. Roel Bosker (RUG / GION) Dr. IJsbrand Jepma (Sardes)
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
23 september 2014.
ZijActief Koningslust
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Geschillencommissie Passend Onderwijs 1. Joke Sperling en Annie Wigger VARO/NVOR symposium 20 april
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden Korte termijn evaluatie Passend Onderwijs Lyset Rekers (GION)

Methode Kengetallen via website Passend Onderwijs van 77 PO-swv en 75 VO-swv: Aantal schoolbesturen, scholen, gemeenten, Aantal leerlingen per schooltype (abs. en %) Verevening (abs. en %) 55 OP via Inspectie van het Onderwijs: Wettelijke eisen OP Per schooltype: PO: bao, sbao en so, rugzak VO: regulier vo en vso

19 items: Inspectie van het Onderwijs 7 Artikel 18a Wpo lid 8a Het swv beschrijft het geheel van basisondersteuningvoorzieningen die op alle scholen aanwezig zijn.. 8 Artikel 18a Wpo lid 8a Het swv beschrijft op welke wijze het een dekkend geheel (samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen) realiseert.. 9 Artikel 18a Wpo lid 8b De procedure voor de verdeling, besteding en toewijzing van ondersteuningsmiddelen en -voorzieningen wordt beschreven in het perspectief van de meerjarenbegroting. 10 Artikel 18a Wpo lid 8b De criteria rondom de verdeling, besteding en toewijzing van ondersteuningsmiddelen en –voorzieningen wordt beschreven, in het perspectief van de meerjarenbegroting.. 11 Artikel 18a Wpo lid 8c De procedure voor plaatsing van leerlingen op scholen voor sbo en so wordt beschreven.. 12 Artikel 18a Wpo lid 8c De criteria voor plaatsing van leerlingen op scholen voor sbo en so wordt beschreven.. 13 Artikel 18a Wpo lid 8d De procedure m.b.t. terug- of overplaatsing naar het basisonderwijs vanuit sbo of so is beschreven.. 14 Artikel 18a Wpo lid 8d Het beleid m.b.t. terug- of overplaatsing naar het basisonderwijs vanuit sbo of so is beschreven.. 15 Artikel 18a Wpo lid 11 Deskundigen adviseren het swv over de toelaatbaarheid van leerlingen tot het sbo/so 16 Artikel 18a Wpo lid 12 Het swv heeft een adviescommissie ingesteld die adviseert over bezwaarschriften betreffende beslissingen van het swv over de toelaatbaarheid van leerlingen tot het onderwijs aan sbo of so.. 17 Artikel XVII wet passend onderwijs lid 1 Procedure en beleid met betrekking tot herindicatie zittende so-leerlingen is beschreven. 18 Artikel 18a Wpo lid 8e Het ondersteuningsplan bevat de beoogde en bereikte kwalitatieve resultaten van het onderwijs aan ll die extra ondersteuning behoeven (incl. samenhangende bekostiging).. 19 Artikel 18a Wpo lid 8e Het ondersteuningsplan bevat de beoogde en bereikte kwantitatieve resultaten van het onderwijs aan ll die extra ondersteuning behoeven (incl. samenhangende bekostiging).. 20 Artikel 18a Wpo lid 8f Het swv beschrijft op welke wijze het de ouders informeert over de ondersteuningsvoorzieningen.. 21 Artikel 18a Wpo lid 8f Het swv beschrijft op welke wijze het de ouders informeert over de onafhankelijke ondersteuningsmogelijkheden. . 22 Artikel 18a Wpo lid 8g Het swv beschrijft de wijze waarop het bepaalt of er een toename van sbo-leerlingen is op de peildatum 1 februari t.o.v. de teldatum 1 oktober in datzelfde schooljaar (aantal en >2%?).. 23 Artikel 18a Wpo lid 8h Het swv beschrijft de wijze waarop wordt vastgesteld wat het aandeel van de onderscheiden scholen is in de overdracht van de bekostiging bij een ontoereikend budget bij sbo-scholen.. 24 Artikel 18a Wpo lid 8i Het swv beschrijft de wijze waarop het bepaalt 1: of er een toename van leerlingen op so is en 2: of de personeelsbekostiging voor de so-scholen toereikend is om aan de verplichtingen te voldoen op de peildatum. 25 Artikel 18a Wpo lid 8j Het swv beschrijft de wijze waarop wordt vastgesteld wat het aandeel van de onderscheiden scholen is in de overdracht van de bekostiging personeelskosten bij een ontoereikend budget op de school voor so..

Methode Documentanalyse Random steekproef: 25 PO-swv en 25 VO-swv van 55 swv-en Inspectie van het Onderwijs Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid Latente clusteranalyses: Meerdere typeringen: Belanghebbenden (ouders, leerkrachten, inspectie) Samenvoegen diepteanalyse OP en internetvragenlijst Sardes Kengetallen:

Extra items: documentanalyse OP 1 8a procedure voor toewijzing van lichte extra ondersteuningsvoorzieningen (arrangementen) worden beschreven (hoe gaat het in zijn werk?) 2 8b criteria voor toewijzing van lichte extra ondersteuningsvoorzieningen (arrangementen) worden beschreven (voor wie?) 3 8c procedure voor toewijzing van zware extra ondersteuningsvoorzieningen worden beschreven (hoe gaat het in zijn werk?) 4 8d criteria voor toewijzing van zware extra ondersteuningsvoorzieningen worden beschreven (voor wie?) 5 10a procedure voor verdeling en besteding van lichte extra ondersteuningsmiddelen worden beschreven in perspectief tot de meerjarenbegroting 6 10b procedure voor verdeling en besteding van zware extra ondersteuningsmiddelen worden beschreven in perspectief tot de meerjarenbegroting 7 14a de procedure voor plaatsing van leerlingen met extra ondersteuning vanuit po naar vo wordt beschreven 8 14b het beleid voor plaatsing van leerlingen met extra ondersteuning vanuit po naar vo wordt beschreven 9 15a Welke deskundigen geven advies op scholen over toelating van leerlingen tot lichte extra ondersteuning? 10 15b Welke deskundigen adviseren scholen over toelating van leerlingen tot zware vormen van extra ondersteuning (so en vso) 11 18a de beoogde kwalitatieve resultaten van het onderwijs aan leerlingen met lichte extra ondersteuningsbehoeften worden beschreven. 12 19a de beoogde kwantitatieve resultaten van het onderwijs aan leerlingen met lichte extra ondersteuningsbehoeften worden beschreven. 13 18b de beoogde kwalitatieve resultaten van het onderwijs aan leerlingen met zware extra ondersteuningsbehoeften worden beschreven. 14 19b de beoogde kwantitatieve resultaten van het onderwijs aan leerlingen met zwarte extra ondersteuningsbehoeften worden beschreven. 15 Huidig aantal ongeoorloofde thuiszitters is bekend. 16 Er is concreet beleid over thuiszitters/schoolverzuim geformuleerd. 17 36a wijzen van informeren van ouders 18 36b wijze waarop ouders bij passend onderwijs betrokken worden. 19 36c wijzen van informeren van leerkrachten 20 36d wijze waarop leerkrachten bij passend onderwijs betrokken worden 21 38a wijze van informeren van gemeenten (jeugdzorg) 22 38b wijze waarop gemeenten (jeugdzorg) bij passend onderwijs betrokken worden 23 38c afspraken over afstemming met cluster 1 en 2 onderwijs 24 38d afspraken over afstemming tussen po-swv en vo-swv 25 42a Monitoringsplan concreet beschreven in OP 26 42b Evaluatieplan concreet beschreven in OP 27 De bewaking van de geboden ondersteuningsprofielen van de scholen door swv is beschreven. 28 Centrale of decentrale aansturing als bestuursvorm van swv 29 De professionalisering van leerkrachten, schoolleiders en deskundigen op het terrein van passend onderwijs wordt gestimuleerd 30 Het bestuur van swv en toezicht op het bestuur van swv zijn gescheiden 31 Beleidarm of beleidsrijke invoering van passend onderwijs in swv Beoordeling: Ja, nee, onduidelijk Of Geef opsomming Uitgebreide analyse van de meerjaren begroting was niet mogelijk: - Overleg met expert gevoerd; Format is steeds te divers om onderling te kunnen vergelijken op bijvoorbeeld de kosten per leerling met zware of lichte extraondersteuning Elke swv heeft zijn eigen specifiek financiele situatie met historische grondslag/verplichtingen Verevening is wel terug te vinden >> Niet te grote diversiteit tussen de begrotingen