Focusgroep Agro Trade Center

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
“Hoe kom ik aan klanten?”
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Informatiebijeenkomst TKI-BBE
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Stadsontwikkeling vooruit
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Klassieke AO Leseenheid1
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
VTB Technasium Vakcollege
Kennis, onderwijs en ondernemerschap Greenport Congres Nico van Ruiten Voorzitter LTO Glaskracht 21 juni 2007.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Workshop contentstrategie
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Marketing vandaag en morgen
Goede tijden, slechte tijden
Uitdagingen voor Boskoop
Missie, visie, strategie & jaarplan
voor de innovatie van de innovatie
Het nieuwe gezicht van Attero
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Kwaliteit in productie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
een nieuwe LEADER periode
Een gezonder Nederland VTV-2014
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Roel Schutten directeur AgriFood Capital BV i.o.
Nike Supply Chain Management
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
3.1 PRODUCTIE.
Beweging van niche naar het nieuwe gangbaar
Duurzaam ondernemen.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Transcript van de presentatie:

Focusgroep Agro Trade Center Woody Maijers Lector Integrale voedsel- en productieketens Directeur van De Ketencoach

Verschillende soorten innovatie Agro Trade Center UIT: Levende Agrifood Ketens

Wat is er aan de hand?

'Kansen tuinbouw vooral internationaal' | woensdag 08 januari 2014, 13.10 uur | Voorzitter Loek Hermans van Greenport Holland vindt dat de Nederlandse tuinbouwcluster vooral moet inzetten op verdere internationalisering. 'De tuinbouwketen is onze internationale levensader. Greenportclusters zorgen ervoor dat ervoor dat ondernemers daadwerkelijk grensverleggend kunnen ondernemen.'

Innovatiethema’s topsector Tuinbouw en uitgangsmaterialen Vier innovatiethema’s voor de Uitvoeringsagenda 2012-2016 Meer met minder Voedselveiligheid en – zekerheid Gezondheid en welbevinden Samenwerkende waardeketen Alle thema's vragen om vormen van samenwerking in de triple helix: bedrijfsleven, onderwijs-onderzoek en overheid

Theo Geven, Kompany: "Komkommers verser in het schap" Komkommers moeten verser in het schap. Om dat gedaan te krijgen, verandert de coöperatie Kompany haar strategie. De coöperatie van komkommertelers in Venlo wil meer transparantie bij de afzet en in overleg met handelspartijen en eindklanten (retail) meer regie in het proces van de kas naar het schap. AGF nieuws 29/9-2014 Marc Peyres, Blue Whale: "Als je in de fruitsector niet vernieuwt, heb je geen toekomst" AGF-nieuws 29 september

Sterke regio’s investeren in clusters van nationaal belang Fysieke infrastructuur, bereikbaarheid Kennisinfrastructuur, scholing en onderzoek Netwerkstructuren, ontmoetingsplaatsen Open innovatieprocessen Een campusomgeving biedt bedrijven voordelen vanwege de netwerkomgeving en open-innovatieprocessen, waardoor ze beter presteren en sneller innoveren. Deze innovatieve ecosystemen hebben een aanzuigende werking op buitenlandse bedrijven en kenniswerkers. Hierdoor wordt het internationale vestigingsklimaat versterkt. Bron EZ/2010

Topsectorbeleid Logistieke samenwerking in de regio Infrastructuur Actie 3 Internationaal topcentrum voor kennis, onderzoek en onderwijs Revolverend fonds voor Centres of Expertise en Centra voor Innovatief Vakmanschap Regionale samenwerking tussen bedrijven en MBO/HBO opleidingen voor optimale afstemming Logistieke samenwerking in de regio Infrastructuur Ketenregie en logistieke optimalisatie (o.a. door ICT, track & trace, RFID) Multi-modale netwerken Duurzaamheid van vervoer en conditionering Bron Topsectoradvies Tuinbouw en Uitgangsmaterialen

Overzicht belangrijkste spelers Bron Topsectoradvies Tuinbouw en Uitgangsmaterialen

SWOT analyse Sterktes Uitdagingen langs de hele keten Kansen Kennisbasis Innovatief en ondernemend MKB Internationale oriëntatie en positie Uitdagingen Méér toegevoegde waarde met nieuwe verdienmodellen langs de hele keten Sectororganisatie Publiek imago Kansen Hoog potentieel voor nieuwe innovatie en toepassingen Wereldmarktleiderschap Topcentrum in de groene kenniseconomie Bedreigingen Continuïteit kennis- en productiebasis Ruimte om te experimenteren en te ondernemen Voldoende (hoog-)gekwalificeerde mensen Bron Topsectoradvies Tuinbouw en Uitgangsmaterialen

Verdubbelen groei toegevoegde waarde door nieuw verdienmodel Van het traditionele verdienmodel: het produceren en verkopen van grote hoeveelheden producten van goede en constante kwaliteit tegen lage kosten met een goede logistieke dienstverlening. Loopt vast want.. Nog meer aanbod in verzadigde markten en een toenemende concurrentie uit andere landen zetten het rendement van dit verdienmodel zwaar onder druk. Wat dan wel… Voor rendement en toppositie in de markt moet meer marktgericht worden geproduceerd, met aandacht voor marktbehoeften en inspelend op maatschappelijke trends. Daarnaast moeten wij blijven investeren in procesinnovatie en efficiëntie. Kennis en ervaring om producten goed in de markt te zetten moet verder worden ontwikkeld, gedeeld en toegepast in zowel food als non-food. Meer toegevoegde waarde vraag om een nieuw verdienmodel van kostenleiderschap in productie en consument gedreven productontwikkeling, in nauwe samenwerking tussen alle spelers in de keten. Bron Topsectoradvies Tuinbouw en Uitgangsmaterialen

Kenmerken van succesvolle ketens 1 Sterke externe oriëntatie 2 Hoe doe je dat? Kenmerken van succesvolle ketens 1 Sterke externe oriëntatie 2 Gevoel voor ordening en positie in de keten 3 Krachtig ondernemerschap 4 Open innovatie 5 Actiegerichtheid 6 Lange termijn focus zijn de belangrijkste drijvende krachten voor ketensamenwerking weergegeven. Tabel 2.1: Drijvende krachten voor ketensamenwerking UIT: Levende Agrifood Ketens

GS1 en Cross Chain Control Center (4-C) Vier ketenstrategieën Vers innovaties Ketenprogramma GS1 en Cross Chain Control Center (4-C) RUSLAND UIT: Levende Agrifood Ketens

Integrale holistische aanpak noodzakelijk

Kenmerken van 3 ketenbenaderingen Operatie Organisatie Ontwikkeling   Focus Productie Samenwerking Functie Logistiek Financiën Mensen Gerichtheid Inhoud Proces Relatie Rol Uitvoeren Managen Begeleiden IJkpunt Efficiency Continuïteit Robuustheid Gedrag Versnellen Begrijpen Beseffen En, en, en UIT: Levende Agrifood Ketens

Verschillende coördinatiemechanismen UIT: Levende Agrifood Ketens

Waar wel en waar niet samenwerken?

Zeven niveaus van organisatie bewustzijn UIT: Levende Agrifood Ketens

Samenwerking moet je leren net/werken stadium 4 Creëren Scoringsmogelijkheid voor anderen (Champions League of transfer) stadium 3 De ‘goede’ ruimte zoeken en de medespeler ‘dwingen’ naar jou te spelen. (1e elftal) stadium 2 afspelen, maar niet terugkrijgen (dus balen = junioren) stadium 1 aan de bal komen en blijven (pingelen = pupillenwerk)

Responsief en Efficiënt Afhankelijk van: Land afhankelijk It’s not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change Charles Darwin Responsief en Efficiënt Afhankelijk van: Land afhankelijk Markt afhankelijk Ontwikkelingsfase Keten … UIT: Levende Agrifood Ketens

Niveaus van ketensamenwerking Waar sta je? Waar naar toe? Delen al verder Level playing field UIT: Levende Agrifood Ketens

Inspanning <> Resultaat 100% 80% Normaal 80-20 regel Resultaat 60% 1 2 40% Van onbewust Naar bewust Onbekwaam Naar Bekwaam 20% 20% 40% 60% 80% 100% Inspanning © HS; based on the results of daily practice in ict in chains

Maslov en innovatie Zelfontwikkeling Erkenning Sociaal contact Bestaanszekerheid Primaire biologische behoeften

Maslov en ketens UIT: Levende Agrifood Ketens

Versinnovaties beginnen bij de klant van de klant Succesfactoren bij versinnovaties vanuit retailer Relevantie voor de consument product echt onderscheidend is en inspeelt op (latente) behoeften van een bepaalde massa consumenten. Consument ‘percipieert’ de meerwaarde De consument het niet als zodanig ervaart is de kans op succes gering. Goede verkoopondersteuning Alleen een goed product ontwikkelen en produceren is niet genoeg, je moet de consument ook duidelijk maken welke meerwaarde het product heeft. Dit heeft voor een groot deel te maken met de verkoopondersteuning, bijvoorbeeld bij de presentatie en communicatie omtrent de versinnovatie.

Versinnovaties vanuit retailperspectief 2 Goede prijs/kwaliteitverhouding Aanvaardbare prijs die ‘past’ bij de geboden meerwaarde. Meerprijs hoeft niet per definitie een grote belemmering te vormen. Verpakking maakt innovatie zichtbaar De verpakking en het etiket zijn geïntegreerde onderdelen van de versinnovatie en moeten duidelijk maken dat er sprake is van een innovatie en wat die innovatie inhoudt. En natuurlijk functioneel. Hoge ‘sensorische’ kwaliteit Er goed uitzien, moet lekker ruiken en goed aanvoelen Niet complex Makkelijk te begrijpen zijn door consumenten, bij veel uitleg doorgaans niet succesvol. Zoveel mogelijk ‘idiot-proof’ ‘idiot-proof’ in het proces dat loopt van de aankoop tot en met de afvalverwerking. De consument kan veel fouten maken die niet te wijten zijn aan het versproduct, maar aan de bereidingswijze. Deze fouten moeten zoveel mogelijk vooraf worden voorkomen.

Versinnovaties vanuit retailperspectief 3 Past binnen de formule Er moet een ‘fit’ zijn tussen de versinnovatie en de specifieke formule waarvoor de innovatie is bedoeld Zo optimaal mogelijke supply chain De keten optimaal ingerichten, gericht op beschikbaarheid. Constante kwaliteit Schommelingen in die kwaliteit belemmeren succes. Medewerking op de winkelvloer De parttime winkelmedewerker. Eén retailer verwoordde het als volgt: “De mensen op de vloer zijn de potentiële moordenaars van een formule en haar producten”. Zij moeten goed voorgelicht worden over hoe zij dienen om te gaan met ‘kwetsbare’ producten. Innovators realiseren zich in veel gevallen niet voldoende hoeveel zaken er uiteindelijk op de winkelvloer nog mis kunnen gaan. Zeker in het geval van ‘ultraverse’ producten luistert het winkelproces zeer nauw.

Verschillende soorten innovatie Meer dan 50% Van de winst wordt bepaald buiten het bedrijf Agro Trade Center UIT: Levende Agrifood Ketens

‘Coming together is a beginning Keeping together is progress Working together is success.’ Henry Ford Woody.Maijers@Inholland.nl Maijers@ketencoach.nl of Maijers@live.nl

Discussie Wat zijn de grootste opgaven voor uw bedrijf in de komende 3 jaar die vragen om samenwerking?

Discussie Wat zijn de randvoorwaarden voor samenwerking in de regio?

Discussie Wie missen hier aan tafel en wie zorgt er voor dat ze aan tafel komen?