Baarde en de goede Hoofdstuk 8: Interviewen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Fred Beumer.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Time management in het onderwijs
Verborgen vormen van pesten
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Chemie I Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen in.
Sollicitatiegesprek.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Baarde en de goede Hoofdstuk 7: Bestaande gegevens Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op.
Muziek downloaden PVGE Computerclub 5 JANUARI 2012.
‘Een Spraakmakend Project’
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Inleiding chemie Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen.
Een lessenserie van drie lessen
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 3 © R. Buisman.
Professionele ontwikkeling
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Iedereen coach naar Jef Clement.
Academische vaardigheden - C1.5
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Het leven geeft te denken
Inleiding chemie Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen.
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Kwantitatief onderzoek
Schrijven met een strategie
Baarde en de goede Hoofdstuk 3: Onderzoekstype
Baarde en de goede Hoofdstuk 5 en 6: Onderzoekspopulatie Dataverzameling Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Gespreksvaardigheden
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Chemie I Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen in.
Vragenlijst groepje 3 Wiki.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
V2.5 NdF-h4 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Verschillende rollen en stijlen
Webinar 18 februari 2016 Hoe gebruikt u de gemeentelijke monitor Sociaal Domein?
Een enquête maken met Google Docs Je gaat leren hoe je een enquête kunt maken in Google Docs met een Formulier. De link kun je vespreiden zodat de vragenlijst.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Spreekbeurt in groep 4.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Lio-praktijkonderzoek
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Transcript van de presentatie:

Baarde en de goede Hoofdstuk 8: Interviewen Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op het gebied van bijlessen en trainingen in de exacte vakken, van VMBO tot universiteit. Zowel voor individuele lessen op maat als voor doelgerichte groepstrainingen die je voorbereiden op een toets of tentamen. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen via onze website: http://www.wiskundebijlessen.nl of via e-mail: marc\_bremer@hotmail.com Disclaimer Alle informatie in dit document is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Toch is het niet uit te sluiten dat informatie niet juist, onvolledig en/of niet up-to-date is. Wij zijn hiervoor niet aansprakelijk. Op geen enkele wijze kunnen rechten worden ontleend aan de in dit document aangeboden informatie. Auteursrecht Op dit document berust auteursrecht. Het is niet toegestaan om dit document zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur te kopieren en/of te verspreiden in welke vorm dan ook.

Vragen stellen Vragen stellen is geschikt voor: Attitudes, meningen Kennis, feiten Observaties zijn geschikter voor gedrag

Voor- en nadelen Voordelen: Goedkoop Gestructureerd Eenduidig Nadelen: Mensen zijn zich onbewust van eigen gedrag Mensen geven sociaal wenselijke antwoorden Antwoord beinvloed door stemming respondent Antwoord beinvloed door persoon interviewer Non-respons

2 hoofdvormen Mondeling Schriftelijk Ingewikkelde vragen Open vragen Hoeveelheid vragen Illustraties Sociale wenselijkheid Non-respons Beinvloeding door interviewer Controle op beantwoording vragen Kosten

2 hoofdvormen Mondeling Schriftelijk Ingewikkelde vragen + Open vragen Hoeveelheid vragen Illustraties Sociale wenselijkheid Non-respons Beinvloeding door interviewer Controle op beantwoording vragen Kosten

Mondeling interviewen Type interview Ongestructureerd interview begrippen aan de orde stellen en respondenten laten praten ‘Ik wilde het met u hebben over uw ervaring met uw verzekering …’ ‘oh ja, en …’ of ‘hoe bedoelt u …’ Semi gestructureerd interview Je probeert bij een te volgen vragenlijst de illusie van een ongestructureerd interview te wekken Aantal verzekeringen Duidelijkheid correspondentie Prijsopgave Volledig gestructureerd interview voorlezen vragen; antwoorden vrij of antwoorden vast

Groepsinterview Ronde tafel gesprek Efficient Wederzijdse inspiratie Remming door groep

2 hoofdvormen vragen Open 2. Gesloten Bij welke bank regelt u uw dagelijkse geldzaken ? Antwoord: ………………. ABN Fortis Icesafe Postbank Rabobank Anders

Problemen gesloten vragen Antwoorden niet uitputtend (er zijn nog andere antwoorden mogelijk) 2. Antwoorden niet uitsluitend (er zijn meerdere antwoorden mogelijk) 3. Weet niet / geen mening / neutraal / anders ontbreekt 4. Meerdere onderwerpen tegelijkertijd in 1 vraag (‘Bent u bang dat u s nachts wordt overvallen doordat de politie zo slecht te bereiken is ?’)

Problemen gesloten vragen 5. Interpretatieprobleem (‘Bent u wel eens bang voor jongeren ?’ Jongeren ??? Wel eens ???) 6. Moeilijke formulering (‘Hoe frequent neemt de dokter een anamnese bij u af ? 7. Suggestieve vragen (‘Ben u ook zo ongelukkig ???’ ‘Ben u het met minister Plasterk eens dat ...’) 8. Informatie bekend veronderstellen (‘Is de regeling tentamenfraude fair ?’)

Typen gesloten vragen Categorische vragen 2. Ja / nee vragen Hoe groot is het eigen risico van uw ziektekostenverzekering ? Geen eigen risico 0 – 100 euro 100 – 500 euro Meer dan 500 euro Weet niet 2. Ja / nee vragen Hebt u een eigen risico ? Ja / nee (Doorhalen wat niet van toepassing is) 3. Antwoordschalen Bij een ziektekostenverzekering vind ik een hoog eigen risico aantrekkelijk Mee eens 0 0 0 0 0 Niet mee eens

Nogmaals datatypen 1. Nominaal: indeling zonder volgorde Welke studierichting volgt u ? wtb bk bw tn 2. Ordinaal: indeling met volgorde Hoe vaak bent u van 9 – 17 op de Hogeschool ? Nooit Zelden Af en toe Vaak Vrijwel altijd 3. Interval / ratio: getallen Hoeveel dagen per maand ben u van 9 tot 17 op de Hogeschool ? Vul in : ….. dagen

Oefening, individueel, 20 min Bekijk de volgende schriftelijke vragen. Schrijf per vraag op wat er mis mee is. Er kunnen per vraag meerdere problemen per vraag zijn. Kies daarna 1 vraag uit, en probeer deze correct te formuleren (op sheet) Ben je snel klaar, probeer dan ook 1 of meer andere vragen correct te formuleren. Op welke wijze zou u extra ADV komend jaar in de arbeidsvoorwaarden verwerkt willen zien ? Kortere werkdagen Minder werkdagen per week

Oefening, individueel, 20 min 2. Vindt u porno kijken op internet door medewerkers abject en dient het tot ontslag te leiden ? Geeft niet Afkeurenswaardig Ontslag 3. Wanneer het u zich voor het laatst aan ongewenste intimiteiten schuldig gemaakt op het werk. Vandaag Deze week Deze maand

Oefening, individueel, 20 min 4. Welke maatregelen om misdaad te voorkomen acht u, als de huidige politiesterkte niet groeit, op voorhand een mislukking ? ………………………………………… 5. Hoe tevreden bent u met het functioneringsgesprekformulier ? Volstrekt onduidelijk Onduidelijk Gaat wel Duidelijk

Uitwerkingen X x 1 2 3 4 5 Antwoorden niet uitputtend Antwoorden niet uitsluitend Weet niet / geen mening / anders ontbreekt meerdere onderwerpen tegelijk Interpretatie Probleem Moeilijk taalgebruik x Suggestieve vragen Informatie bekend veronderstellen

Oefening, tweetal, 5 min In een onderzoek naar de efficientie van ambulance-diensten moet – achteraf – worden nagegaan bij degenen die een alarmnummer hebben gedraaid of ze lang moesten wachten op het arriveren van de ambulance. Ontwerp een nominale, een ordinale en een absolute vraag over dit onderwerp Aan welke variant zou je zelf de voorkeur geven ? En wat zouden respondenten de makkelijkste vraag vinden ?

Voorbeelduitwerking Bent u tevreden over de tijd die u op de ambulance moest wachten ? Zeer ontevreden Een beetje ontevreden Neutraal Een beetje tevreden Zeer tevreden Hoelang duurde het voor de ambulance arriveerde ? Ongeveer … minuten Weet niet Vanuit welke plaats belde u het alarmnummer ? Vanuit …………………

Opbouw vragenlijst Intro Voorstellen Reden onderzoek Belang deelname respondent Dankbaarheid Instructie 2. Pakkende, niet bedreigende start van het onderwerp Dus niet: Wat is uw leeftijd Dus niet: Denkt u wel eens aan zelfmoord

Opbouw vragenlijst 3. Overgangstekstjes ‘Dan wil ik nu iets heel anders aan de orde stellen’ ‘Tenslotte wil ik u een aantal mogelijke oplossingen voorleggen’ 4. Afsluiting Gelegenheid ei kwijt te kunnen Nadere informatie bij ... Terugstuurinformatie Dank, dank, dank, dank ... Als je terugkoppeling beloofd, ook doen !!