Ontwikkelingen en trends in onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Integraal onderwijs met ict
Presentatie Procedure naar het VO
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘t Schrijverke Zoetermeer
Zelfsturing en executieve functies.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Wat komt er zoal bij kijken?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Inleiding tot management en organisaties
Studietaak De studietaak staat centraal
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Informatie- avond groep 6
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Visie: rapport en portfolio
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Competentiegericht leren vmbo
Loop trends niet klakkeloos achterna, maar geloof in de kracht van onderwijs om trends te zetten…. “Amerikanen hebben misschien telefoons nodig, wij niet.
Een leesstrategie: toepassing
Laat teams excelleren Ellen Reehorst co-creator eduScrum
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
IPC Nederland.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!

Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Evaluatie Cursus.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Doelen realiseren met media
TopOndernemers op de Springplank
Wat is coöperatief leren?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Executieve functies Marije Ruben.
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Leren in beweging.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
BOM-model PV 25/03/2014.
Digitale geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen en trends in onderwijs

Crisis?

Of nieuwe, eerlijker verdeelde werkelijkheid?

Grote economische zorg: Hoe houden we onze concurrentiepositie?

Sterk toenemende arbeidsproductiviteit… 5000 stuks per jaar 500 miljoen stuks per jaar

In onderwijs is dit nauwelijks mogelijk In onderwijs is dit nauwelijks mogelijk? Maar… de salarissen in de dienstensector moeten we meestijgen met die in het bedrijfsleven om werken voor de overheid aantrekkelijk te houden… 1 uur vioolles … 1 uur vioolles

Rijksbegroting Onderwijs We worden ouder… gaan langer naar school... economische tegenwind… De roep om efficiëntie en innovatie van en in het onderwijs groeit. Ook vanuit het onderwijsveld zelf! Rijksbegroting Zorg ↑ Belastingbetaler ↓ Rijksbegroting Onderwijs

Trends Shaping Education volgens de OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development) Globalisering Dynamiek in het werk Goed (samen)leven Moderne Families Oneindige connectiviteit (ICT) ICT opmerking

Onderwijs over 15-20 jaar Beroepen van de laatste 10 jaar: Bitcoin handelaar Drone operator Vlogger iPhone glazenmaker Draagdoekconsulent Cupcake Designer 3D printspecialist Moleculair kok Crowdfunding specialist Scrum master

Nieuwe koers…

Ontwikkelingen in het onderwijs Recht doen aan verschillen tussen leerlingen en personalisering (maatschappelijke verwachtingen) Rekening houden met kenmerken van de nieuwe generatie en nieuwe benodigde competenties LEREN Rekening houden met maatschappelijke ontwikkelingen: crisis en roep om efficiëntie Gebruik maken van mogelijkheden van technologie Nieuwe wetenschappelijke inzichten

Plaats van kennis in onze veranderende maatschappij Van kennismaatschappij naar lerende maatschappij: Welke kennis, vaardigheden en inzichten zijn belangrijk? Of gaat het om toepassen van kennis en/of interpreteren en waarderen van informatie?

Wat moeten kinderen leren?

Kennis: wie bepaalt wat en hoe er geleerd wordt? Leerkrachten arrangeren steeds meer zelf Doelgericht i.p.v. activiteitgerichtheid Overzicht nodig: Wat vinden we eigenlijk dat kinderen moeten WETEN, wat moeten ze KUNNEN en SNAPPEN aan het eind van groep 8?

Leren is meer dan kennisoverdracht! Drie soorten kennis: inzichten, routines en feiten Soort kennis Toelichting Activiteit Rol leerkracht Leermethode Feiten Gegevens, definities, regels en procedures (bijv. spreekwoorden, woordkennis, regelkennis spelling) Studeren, navragen, redeneren, rijtjes oefenen Toezichthouder, uitlegger, overdrager Studeren m.b.v. boeken, ICT, medeleerlingen, volwassenen Routines / vaardigheden Handigheid, vaardigheid (bijv. lezen, schrijven, woordvindstrategieën, spelling, rijmen) Doen, nadoen, toepassen, trainen Trainer, meester, feedbackgever Oefenen a.d.h.v. levensechte materialen en probleemsituaties totdat de vaardigheid beheerst wordt Inzichten Mentaal model opbouwen waarmee je een deel van de werkelijkheid kunt verklaren (inzicht in taalstructuur, verhaalopbouw, taalbeschouwing, jezelf kennen!) Ontdekken, ervaren, spelen, reflecteren, analyseren Begeleider, coach Concrete ervaringen, reflectie, beelden (video, rollenspel, metafoor) 15

Yong Zhao over Worldclass learners Vaardigheden en kwaliteiten die hij noemt zijn: Confidence (zelfvertrouwen) Friends (vrienden) Risk-taking (risico’s nemen, ondernemend) Passion (passie) Creativity (creativiteit) Global competency (wereldwijs) Uniqueness (uniek zijn) Empathy (empathie) Zijn stelling: Standaardisering en homogeniteit is schadelijk voor de toekomst! Onderwijs passend maken betekent in deze tijd vooral ook kinderen nieuwsgierig, wereldwijs, flexibel en ondernemend maken. Het werk van Yong Zhao richt zich op de gevolgen van globalisering en technologie op het onderwijs. Zhao zet zich af tegen het traditionele onderwijsparadigma en daar windt hij geen doekjes om: “Alle onderwijsinnovaties die proberen om gemeenschappelijk, homogeen en gestandaardiseerd leren te bewerkstellingen, zijn niet alleen nutteloos, maar ook schadelijk voor de toekomst van onze kinderen,” is een van de harde conclusies van Zhao. En: “Hoe meer nadruk het systeem op cognitieve leervakken en gestandaardiseerde toetsen legt, hoe meer het systeem creativiteit en ondernemingszin onderdrukt.”

21st Century Skills

Talentontwikkeling - Wetenschap & techniek – creatief denken

Zelfsturend Leren Competenties, Stubbé & Theunissen (2008) Regie nemen voor je eigen leerproces (wat, waar, wanneer, met wie en hoe) Leerstrategieën toepassen (doelen stellen + plannen) Reflecteren Samenwerken

Er is steeds meer bekend over wat werkt in onderwijs…, wat werkt in organisaties…, hoe kinderen (en volwassenen) leren…., wat motiveert…. en wat er toe doet…

Marcel V. J. Veenman, Didaktief 2013 Onderzoek toont aan: Niet kennis, maar metacognitie bepaalt leerresultaat Metacognitie, wat is dat eigenlijk? Simpel gezegd: de kennis en vaardigheden die een leerling nodig heeft om zijn eigen leergedrag te controleren en aan te sturen. Het gaat om vaardigheden als het oriënteren op een taak, doelen stellen, plannen, jezelf monitoren, het resultaat evalueren en reflecteren op het eigen handelen.

ICT en wat doen we ermee? Alles is een display (Beeldcultuur) Taaltechnologie (Alle talen toegankelijk) Altijd en overal IT (Altijd communicatie) Alles communiceert met alles (BYOD) Toegankelijkheid (Alles overal) Deze Tablet doet het niet ...

De gedigitaliseerde maatschappij?

De digitale school bestaat al… In Korea staat een robot voor de klas die Engelse les geeft. In Amerika bestaat een school voor VO waar je volledig online en met behulp van een 24 uur bereikbare helpdesk je diploma kunt behalen. Online zijn veel instructiefilmpjes te vinden, opgenomen door leerkrachten en/of leerlingen zelf.

Wat betekent dit alles voor ons?