Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

DE kleefkracht van de AMstelcampus
Stappenplan implementatie XBRL/SBR
Monitor Amateur Kunst (de MAK) oorsprong en ontwikkeling Amalia Deekman & Joep Wils 21 juni 2012.
Shared service STAP 2011 toekomstperspectief Stap.
In de Versnelling Initiatief Versnelling Verduurzaming Levensmiddelenindustrie.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
CBS & Statistiekrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
ProGideon INSPIRE begint vandaag Marjan Bevelander 3 december 2009 Pro Gideon.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
voor financiële rapportages
Vrijwilligers in de culturele sector
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Onderzoek naar Veiligheid Een basis voor het veiligheidsplan
Taal en rekenen in beweging!
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Vergelijk 2008 en 2010 MR vragen. wn 9% wn 0% wn 26% wn 4%
Het geven van een workshop
Bronnen Merle Wissink.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Vormen van marktonderzoek
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
Digitalisering Digitale duurzaamheid Hans Jansen 11 december 2008.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Sociale innovatie, samen doen.  Human Resources Development  Mensen in relatie tot hun context  Wonen en werken in Afrika  Social Return on Investment.
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Paul Adriaanse en Marjolein Verhallen
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Het presenteren van het onderzoek
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
Werkstukken en rapporten
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Welkomstwoord Cas Smithuijsen directeur Boekmanstichting.
Customize!.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Wjk.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Innovatie in het onderwijs
Een vergadering organiseren
Vergadering Personeelsdienst
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske van den Heuvel (Digitaal Erfgoed Nederland) Lisa van Woersem (Boekmanstichting)

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Inzicht in trends en ontwikkelingen over de langere termijn Extra informatie voor gefundeerd cultuurdebat Materiaal voor vergelijking met andere sectoren/instellingen/schaal Waarom zijn cijfers in de cultuursector belangrijk? Beter inzicht in het eigen functioneren

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? TNO SCP Gfk retail & technology DEN (Enumerate) CBS VSCD VNPF Stichting Filmonderzoek KVB OCW

Capaciteit Ondernemingen/ instellingen Infrastructuur Arbeidsmarkt Geldstromen Inkomsten (excl. overheid) Overheids-bijdragen Omzet creatieve industrie Participatie Bezoek Beoefening Consumptie Concurrentie- kracht Nationaal Internationaal Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuurindex Nederland AEX voor de culturele sector 80 indicatoren, 11 kernindicatoren, 4 pijlers

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling ervoor?

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Wat is van essentieel belang voor cijfers in de Cultuurindex? Betrouwbaar Periodiek herhaald Relevant Duiding!

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Wat levert zoiets als de Cultuurindex op? Langjarige barometer Nieuwe cijfers worden meteen in perspectief geplaatst Indicatoren van verschillende orde kunnen vergeleken worden Motivatie voor instellingen om cijfers bij te gaan houden en te delen Alle cijfers worden geduid

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Digitalisering, toegang en duurzaamheid digitaal cultureel erfgoed 2-jaarlijkse enquêtes, volgende enquête februari 2015 Europees onderzoek Voort gekomen uit De Digitale Feiten & Meer Digitale Feiten ( ) en NUMERIC ( ) Looptijd vanaf 2011, sinds 2014 onderdeel van Europeana Statistieken op het gebied van: Capaciteit Kosten Toegang/participatie

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? De situatie in Nederland: Publicatie ENUMERATE/DE Digitale Feiten Enkele voorbeelden:

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor?

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor?

Infographics

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Stappenplan 1.Maak beleid 2.Bedenk wat je wilt weten 3.Kijk naar andere instellingen 4.Beslis welke indicatoren je gaat gebruiken 5.Definieer je indicatoren 6. Bepaal hoe vaak je cijfers wilt verzamelen 7. Hoe ga je de gegevens verzamelen en wie gaat het doen 8. Vormgeving 9. Delen van informatie 10. Evalueer regelmatig

Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Opdracht voor elke tafel Kort voorstelrondje: wie ben je, wat is je affiniteit met dit onderwerp Wat? verzamel je/wil je verzamelen? Schrijf de indicatoren op een post-it in de kleur van de betreffende pijler en plak ze op. Kies daarna gezamenlijk 1 indicator uit met de hoogste prioriteit. Plak die bovenaan. Hoe? bespreek met de groep per pijler en uitgekozen indicator of: Of en hoe je de gegevens verzamelt of zou kunnen verzamelen Hoe vaak? Schrijf je bevindingen op het vel Waarom? bespreek met de groep per pijler en uitgekozen indicator de volgende punten Voor wie? Wat heb je er aan (gehad)? Schrijf je bevindingen op het vel Korte presentatie: per tafel presenteert één persoon kort de bevindingen van de groep.