bachelor lager onderwijs Joke Klaassen & Koen Cools

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Media en creativiteit module 8 Engagement
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Omgaan met geschiedenis
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
= DIVERSITEIT van NIEUWSGIERIGHEID
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media & Creativiteit Pia Terstroet P. M.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 6.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media & Creativiteit Pia Terstroet
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Auteur: Dirk Geldof Door: Delphine Vantomme, 1 ste jaarsstudente in Bachelor Sociaal Werk. NOOD AAN INTERCULTURALISERING Steden verkleuren sneller dan.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
CanDo Coaching.
De Zilvervloot crowdfunding
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Onze doelen en visie in beeld
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Identiteit MedMec02 les 6 (8) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Solliciteren: wat wil ik?
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Social work Week 2.

TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Zo krijg je dus aandacht
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
INTRODUCTIE academiejaar
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Transcript van de presentatie:

bachelor lager onderwijs Joke Klaassen & Koen Cools onderzoek en educatie bachelor lager onderwijs Joke Klaassen & Koen Cools educatie velov 2015

possible futures binnen 5 jaar wil ik … een leraar met meer … een leraar met minder … en daarvoor zal ik … educatie velov 2015

educatie velov 2015

onderzoek en educatie onderzoek en educatie 1 – 4 studiepunten onderzoeksproject – 5 studiepunten educatie velov 2015

onderzoek en educatie algemene vaardigheden en persoonsvorming onderzoek: de student onderzoeksvaardig maken, de stappen van de onderzoekscyclus educatie: de verhouding tussen de student en de wereld op het spel zetten educatie velov 2015

educatie educatie door ervaring en experiment gericht op persoonlijkheidsvorming en maatschappelijke bewustwording het creëren van een open blik op de maatschappij en de wereld met hun inherente diversiteit educatie velov 2015

educatie We gebruiken educatie in de oude betekenis van e-ducatie als het (weg)geleidworden-uit, als het naar buiten gevoerd worden, de straat op, de wereld in. Masschelein & Simons, 2012. educatie velov 2015

educatie De verschillende domeinen (politiek, kunst, levensbeschouwing, economie, wetenschap…) zijn van oudsher ideeën, die de kracht of de ambitie hebben om zowel het individu als de maatschappij te veranderen. De verschillende domeinen bieden ons input voor de ervaring. Het is niet testen of iets waar of niet waar is (een realiteit), maar het testen op een mogelijkheid (potentialiteit) of kracht tot verandering van de (persoonlijke) houding ten aanzien van een bestaande realiteit. educatie velov 2015

educatie Typefunctie 10: de leraar als cultuurparticipant De leraar kan: 10.1 actuele thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: 10.1.1 het sociaal-politieke domein; 10.1.2 het sociaaleconomische domein; 10.1.3 het levensbeschouwelijke domein; 10.1.4 het cultureel-esthetische domein; 10.1.5 het cultureel-wetenschappelijke domein. educatie velov 2015

educatie educatie 1 educatie 2 educatie velov 2015

educatie 1: wat als … iedereen gelijk zou zijn? sociaal-politiek alles te koop zou zijn? sociaal-economisch alles virtueel zou zijn? cultureel-wettenschappelijk kunst de wereld zou kunnen redden? cultureel-esthetisch educatie velov 2015

educatie 1: werkwijze sessies De idee wordt vertaald in een concrete ervaringssituatie. Voor elke ervaring wordt een breed spectrum aan inspiratiebronnen voorzien (tekstmateriaal, beeldmateriaal) ter verrijking van de idee/ideeën. Kritische evaluatie van de aangereikte bronnen. Toepassing van een methode van zelfonderzoek in functie van persoonsvorming. educatie velov 2015

educatie 1: sociaal-politiek Wat als iedereen gelijk zou zijn? vooropdracht: “kom zo gelijk mogelijk naar de les” carrousel in beeld: 2014: jaar van de (on)gelijkheid? Mandela – een man op weg naar gelijkheid 50 jaar migratie armoede filosoferen: =/≠ educatie velov 2015

educatie 1: sociaal-politiek Wat als iedereen gelijk zou zijn? educatie velov 2015

educatie 1: sociaal-economisch Wat als alles te koop zou zijn? vooropdracht: “noteer gedurende één week je uitgaven” deel 1: To buy of not to buy? Om ter eerst in de looping! U wordt zo geholpen … als u betaalt! Richten … scherpstellen … knal! 100 gram cursus alstublieft! Dat kost stukken van mensen! Nacht van de filosofie 2012: Sandel educatie velov 2015

educatie 1: sociaal-economisch Wat als alles te koop zou zijn? deel 2: Openbaar te krijg! Karl Philips: The Basement Lets educatie velov 2015

educatie velov 2015

educatie 1: cultureel-esthetisch Wat als kunst de wereld zou kunnen redden? bezoek aan de Verbeke Foundation – Kemzeke kunst & maatschappij focus op 1 kunstwerk Bevraag of de studenten met de auto daar kunnen geraken. educatie velov 2015

educatie 1: cultureel-wetenschappelijk Wat als alles virtueel zou zijn? deel 1: de wifi-generatie deel 2: thema & werkvorm educatie velov 2015

educatie 1: cultureel-wetenschappelijk Wat als alles virtueel zou zijn? educatie velov 2015

educatie 1: cultureel-wetenschappelijk Wat als alles virtueel zou zijn? deel 1: de wifi-generatie bewustwording en cijfers SMS: social media stress FOMO: fear of missing out nieuw bewustzijn deel 2: thema & werkvorm big brother, digital detox, second life, flipping the classroom, de kracht van sociale media, Snowden, … poëzie, foto, film, performance, beweging, interview, … educatie velov 2015

educatie 1: Evaluatie voor- en/of verwerkingsopdrachten aanleggen dossier m.b.t. 4 wat-als-vragen 4 unieke foto’s persoonlijke presentatie educatie velov 2015

educatie 1: dossier & foto’s individueel, persoonlijk vormgegeven dossier: notities en ervaringen sessies, bronnen per domein één unieke foto zelgemaakt minstens A6-formaat duidelijke print educatie velov 2015

educatie 1: 4 Foto’s Aan de hand van de foto geef je weer hoe jij staat tegenover het thema, wat het thema bij jou losweekt, wat het thema met jou als persoon heeft gedaan. De foto vertegenwoordigt jouw visie op het thema en deze weet je op een heldere manier te verwoorden aan de hand van de geselecteerde bronnen. educatie velov 2015

educatie 1: bronnenmateriaal voldoende gevarieerd correcte bronvermelding soorten bronnen: film/documentaire, boek, artikel, spreker/lezing, website suggesties docenten en eigen selectie educatie velov 2015

educatie 2: maatschappij educatie velov 2015

educatie 2: de stad educatie velov 2015

educatie 2 maatschappij universele waarden wereldburgerschap concepten: disneyficatie, sferen, capsulaire beschaving, globalisering, … kunst & maatschappij superdiversiteit: Dirk Geldof educatie velov 2015

educatie 2 stad maatschappelijke tendensen en problemen pioniersplek/broeiplek van creativiteit de stad anno 2015 versus de ideale stad voorgestructureerdheid de stad en de kunsten educatie velov 2015

educatie 2 wandeltraject Antwerpen ervaren walk the line open blik weg van de platgetreden paden educatie velov 2015

educatie 2: evaluatie ervaren nadenken, conceptualiseren, verdiepen wandeltraject Antwerpen nadenken, conceptualiseren, verdiepen wereldburgerschap en onderliggende concepten koppelen aan indrukken en ervaringen bronnenmateriaal coachingssessie tonen expressie van de impressie link theorie en bronnen educatie velov 2015

tot slot Opvoeden is het openen van een wereld buiten onszelf en het betrekken van de jongere in die gemeenschappelijke wereld. En dus niet het vertrekken van de leefwereld van jongeren, maar hen in de wereld trekken, hen bij de dingen brengen, hen er letterlijk in contact mee brengen zo dat ze hen kunnen aantrekken en de wereld belangrijk wordt. Het is dan dat de jongere zich kan ervaren als wereldburger. … Het betekent zich geïnteresseerd weten in de wereld (in een zaak), zich betrokken voelen op iets buiten zichzelf als gemeenschappelijk goed. Masschelein & Simons, 2012.    educatie velov 2015