HELPWIJZER www.LightBite-project.net Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite www.LightBite-project.net Dit project kwam tot stand.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Het schrijven van een practicum verslag
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Uiterlijke structuur aanbrengen
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Ingenieursvaardigheden
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Mondeling presenteren
Webkwesties webquest.
Een plant op de kaart zetten
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Powerpoint Hoe moet het NIET?.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Opstel schrijven.
Het maken van een spreekbeurt
Een leesstrategie: toepassing
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
Wikiwijs.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Tip 7: wissel je werkvormen af
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Presenteren en communiceren
Snelcurcus leerstofzuigen
Portfolio Presentatie
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Centraal Examen Nederlands
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
De vraag is je beste vriend
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Een beschouwing schrijven
Digi(bord)boek project <titel project>
Sleutels, codes en aanwijzingen
Hoe schrijf je een recensie?
Kennisclip Web toepassingen
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Inleiding beoordelen.
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand met de steun van de Europese Commissie. Deze publicatie geeft uitsluitend de opinie van de auteur weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventueel gebruik van de betreffende inhoud. Coordinated by

HELPWIJZER Ben je als eerste-lijnsverantwoordelijke niet echt vertrouwd met het ontwikkelen van korte trainingspakketjes? Geen nood, deze helpwijzer zet je hierbij op de juiste weg. Je hoeft maar 2 criteria in te geven: - hoeveel tijd je kunt investeren in de ontwikkeling - welk materiaal je reeds ter beschikking hebt En dan biedt deze helpwijzer je de nodige didactische richtlijnen om een geslaagde LightBite te ontwikkelen. Probeer het uit! Start de helpwijzer Introductie

HELPWIJZER Max 1 uur 1 uur of meer Hoeveel tijd kan je investeren in het ontwikkelen van de LightBite? Max 30 min

HELPWIJZER Heb je tekst? Welk materiaal heb je ter beschikking? Nee Ja herbegin

HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

HELPWIJZER Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt geen materiaal ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Geen materiaal beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van je LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot inleiding midden

HELPWIJZER HELPWIJZER Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bv. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren

HELPWIJZER Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt enkel afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Enkel afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bv. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

HELPWIJZER Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt enkel tekst ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Enkel tekst beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bv. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

HELPWIJZER Je hebt slechts een beperkte tijd (max 30 min) en je hebt tekst & afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 30 min Tekst & afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, zoniet kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen Inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

HELPWIJZER inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met gebruik van tekst * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

HELPWIJZER Heb je tekst? Welk materiaal heb je ter beschikking? Nee Ja herbegin

HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

HELPWIJZER Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt geen materiaal ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Geen materiaal beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2)

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht hebt gegeven, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

HELPWIJZER Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt enkel afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Enkel afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (vb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden

HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Gebruik afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen aan de hand van afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3)

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

HELPWIJZER Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt enkel tekst ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Enkel tekst beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2)

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen. Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

HELPWIJZER Je hebt maximaal 1 uur tijd en je hebt tekst & afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Max 1 uur Tekst & afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (vb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, zoniet kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

HELPWIJZER inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met gebruik van tekst * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet vervolg midden

HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Gebruik afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen adhv afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3)

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Tip: probeer wat meer tijd te voorzien voor het ontwikkelen van je LightBite, zodat je meer gevarieerde materialen kunt zoeken en/of ontwikkelen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo

HELPWIJZER Heb je tekst? Welk materiaal heb je ter beschikking? Nee Ja herbegin

HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

HELPWIJZER Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt geen materiaal ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Min 1 uur Geen materiaal beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden

HELPWIJZER Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in je informatie, oefening of opdracht. Meer richtlijnen in verband met afbeeldingen.Meer richtlijnen Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario onder “Project” inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden

HELPWIJZER Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken

HELPWIJZER Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt enkel afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Min1 uur Enkel afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (vb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, zoniet kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bvb. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden

HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden

HELPWIJZER Gebruik je afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen aan de hand van afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario onder “Project” inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken

HELPWIJZER Heb je afbeeldingen, audio- of videofragmenten? Nee Ja Welk materiaal heb je ter beschikking? herbegin

HELPWIJZER Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt enkel tekst ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Min 1 uur Enkel tekst beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met opbouw en structuur * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van deze tools: zie inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) vervolg midden

HELPWIJZER Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in je informatie, oefening of opdracht. Meer richtlijnen in verband met afbeeldingen.Meer richtlijnen Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario onder “Project” inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden

HELPWIJZER Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video-en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken

HELPWIJZER Je hebt minimaal 1 uur tijd en je hebt tekst & afbeelding/audio/video ter beschikking. Hieronder vind je een aantal richtlijnen om in deze omstandigheden een optimale LightBite te ontwikkelen. Richtlijnen in verband met:  Inleiding Inleiding  Midden Midden  Slot Slot  Verder evolueren Verder evolueren Min 1 uur Tekst & afbeelding/audio/video beschikbaar herbegin

HELPWIJZER = introductie/situering van de materie Maak een menu met de titels van de structuur: (introductie/informatie/evaluatie) Geef een informatieve introductie rond het onderwerp. Vermeld de objectieven van de LightBite midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (1) vervolg inleiding

HELPWIJZER Geef eventueel een concrete opdracht mee: wat wil je precies dat de lerende onthoudt uit deze LightBite? Bvb.: * Haal zelf de 5 te volgen stappen uit de procedure * Benoem de 10 kernelementen uit de boodschap *... Informeer de lerende: op het einde van de LightBite krijgt hij/zij een evaluatievraag/oefening in verband met deze opdracht. Geef eventueel wat tips mee rond "hoe" de lerende de informatie best kan "lezen". midden slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen inleiding (2)

HELPWIJZER = informatie, inhoud meegeven Didactische tips in verband met afbeelding/video/audio: * gebruik geen afbeeldingen, video en audio die niets met de inhoud te maken hebben * laat video- en audiofragmenten nooit automatisch starten * gebruik altijd tekst om je afbeelding/video/audio te ondersteunen en/of te duiden * zet je tekst (bvb. legende) dicht bij de afbeelding/video/audio, anders kan dit verwarring scheppen * zorg voor een mooi evenwicht tussen tekst en afbeelding/video/audio * meer richtlijnen in verband met tekstmeer richtlijnen inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (1) vervolg midden

HELPWIJZER inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (2) Let op: van een scherm leren is anders dan op papier leren. Didactische tips in verband met gebruik van tekst * kopieer je bestaande tekst niet letterlijk, maar zorg voor een duidelijke structuur * max 15 regels tekst per scherm (voorkomt scrolling) * gebruik geen doorlopende uitgeschreven tekst * gebruik opsommingstekens, alinea's,... * zet belangrijke woorden in het vet * gebruik icoontjes voor bepaalde onderdelen, bv. icoon voor opgelet vervolg midden

HELPWIJZER Maak de LightBite interactief Laat de lerende iets 'actief' doen: bvb. meerkeuzeoefeningen, sleepoefeningen, invuloefeningen,… Type oefeningen beschikbaar in de LightBite tool: meerkeuze oefeningen/vragen ja/nee- oefeningen/vragen Ontwikkel eventueel andere types oefeningen met andere (online) tools. Overzicht van tools: zie inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (3) vervolg midden

HELPWIJZER Gebruik je afbeelding/audio/video in je oefening bvb. Sleep de tekst naar het overeenkomstig gebruiksvoorwerp op de afbeelding. bvb. Toon een aantal handelingen adhv afbeeldingen, met de vraag “welke handeling is correct”? Geef een specifieke opdracht met de nodige feedback bvb. Welke 2 elementen zijn van cruciaal belang bij deze werkafspraken? Gebruik het microscenario, dat je vindt opmicroscenario onder “Project” inleiding slot herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen midden (4)

HELPWIJZER = evaluatie Herhaal kort de essentie. Maak met de LightBite tool minstens 1 evaluatievraag (+ feedback). Verifieer hiermee of de belangrijkste informatie begrepen is. Als je in de inleiding een concrete opdracht gegeven hebt, moeten de evaluatievragen aansluiten bij deze opdracht. Bvb. je maakt een meerkeuzevraag in verband met de 5 stappen van de procedure. Verwerk een afbeelding, video-of audiofragment in de evaluatievraag. Inleiding midden herbegin extra/verder evolueren Richtlijnen slot

HELPWIJZER HELPWIJZER Inleiding midden slot herbegin Richtlijnen om verder te evolueren Je LightBite zal er nóg dynamischer en aantrekkelijker uitzien als je meer gevarieerd materiaal gebruikt. bvb. een afbeelding/foto, een filmpje, een interactieve oefening, een quiz, enz... Zoek dit materiaal online (let op copyright) Maak dit materiaal zelf: Op onze website vind je een handleiding om -een foto te bewerken -een mindmap te maken -een ‘foto’ van je scherm te nemen = screencapturing -een ‘filmpje’ te maken van handelingen op je pc-scherm = screencasting In deze video vind je nog bijkomende tipsvideo -een quiz te ontwikkelen -audiomateriaal te maken