De weg naar ontvoogding Ervaringen vanuit de gemeente Pittem Dhr. Eddy Truyaert – stedenbouwkundig ambtenaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
De weg naar werk Onderzoek naar cliëntstromen in de SUWI-keten
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
Workshop Digitale Aanvraag van een Stedenbouwkundige Vergunning
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Bom-Project Vlotte dienstverlening door procesefficiëntie: Mechelen gaat voor de digitale omgevingsvergunning Ranja Van Asbroeck – Strategie en ontwikkeling.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Project DIGITAAL VERGADEREN
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
FLAGIS studiedag “Adres onbekend”, 17 november 2004 Het Ondersteunend Centrum GIS-Vlaanderen is een afdeling van de Vlaamse Landmaatschappij Het CRAB-project.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Thema Natuur – luik groen
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
1 eGov binnen Beleidsdomein RWO Toekomstvisie. 2 Overzicht Informatief – Passief – Actief Toepassing geoloketten Toepassing URBAIN-2 / Digitale bouwaanvraag.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Kevin Lecossois Louis Massagé 28/03/2013
Hoe werkt “bijhouden objectkenmerken” in mijn gemeente? Jeroen Vooijs WOZ-coördinator Gemeente Texel 9 oktober 2012AZ stadion Alkmaar.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AROHM - afdeling Ruimtelijke Planning Toelichting Verenigde Commissies 30/11/2005 Isabelle Loris Atlas van de woonuitbreidingsgebieden.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Energieprestatiecertificaat (EPC) voor publieke gebouwen Vlaams Energieagentschap.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
1.
Infosessie Hosted mail – Exchange en 23 januari 2013 Kristof Brams.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Symposium De beperkingen van de WKPB Albert Tieken, hoofd Geo-informatie Gemeente Vlaardingen 7 oktober 2009.
GIS kennisplatform lokale overheden
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingencampagne 2008 Aline DEWORME Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
Europaplein.
Sportraad 3 december AGENDA n verslag 14/10/2008 n overlijden n ledenbestand n data AV 2009 n aanwezigheid sportraad n sportonderscheidingen n verificatie.
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2007 Overzicht Commissie Emancipatiezaken 25 september 2007.
GIS-coördinator in Westerlo
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Bonheiden Putsesteenweg
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
DSI - informatiesessie voor lokale besturen
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Gemeentelijke GIS-verplichtingen
Rol en positie omgevingsambtenaar
Provinciaal RUP Solitaire vakantiewoningen – Brugge-Oostende infovergadering – 04 september 2014 i.k.v. voorlopige vaststelling – 26 juni 2014 openbaar.
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Ruimtelijke ordening Enkele algemene beschouwingen Dilbeek donderdag 6 november 2008 (ontwerp)
13 oktober 2010 LiveDijk Eemshaven Geotechnische beschouwing metingen.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
Gebruik van een centraal stratenregister bij de VMW
Transcript van de presentatie:

De weg naar ontvoogding Ervaringen vanuit de gemeente Pittem Dhr. Eddy Truyaert – stedenbouwkundig ambtenaar

Inhoud 1.Inleiding 2.Voorwaarden tot ontvoogding 1.Gemeentelijk structuurplan 2.Stedenbouwkundig ambtenaar 3.Vergunningenregister 4.Register Onbebouwde Percelen 5.Plannenregister 3.Terugblik 4.Vooruitblik

Inleiding Ligging Pittem –Gelegen langs de assen Roeselare-Tielt en Brugge- Kortrijk –Hoofdgemeente Pittem en deelgemeente Egem –Inwoners (1/1/14): –Oppervlakte: 34,42 km² Ontvoogd sinds 1 september 2014 (= zelfstandig beslissen bouw- en verkavelingsdossiers)

Voorwaarden tot ontvoogding Basis : decreet 18 mei Gemeentelijk Structuurplan 2.Stedenbouwkundig ambtenaar 3.Vergunningenregister 4.Register Onbebouwde Percelen 5.Plannenregister

Gemeentelijk structuurplan geen plan maar een visie omtrent ruimtelijk beleid! Plan van aanpak –Studieopdracht goedgekeurd GR 29/05/2000; gunning aan Groep Planning op 24/01/2001; –Definitieve vaststelling GR 30/06/2008, goedkeuring BD 04/11/2008;

Gemeentelijk structuurplan –ervaringen : Inventariseren gegevens is zeer arbeidsintensief; meeste medewerkers hadden/hebben onvoldoende kennis van GIS; Werken met stuurgroep/gecoro was nieuw; Vrij sterke beperkingen door bepalingen uit Provinciaal Structuurplan en Structuurplan Vlaanderen; Procedureel een flinke kluif !

Gemeentelijk structuurplan Vervolg: hoe wordt instrument gebruikt en eventueel bijgehouden? - vele data werden slechts éénmalig gebruikt en worden niet up-to-date gehouden - 6 jaar na datum zijn slechts 2 van de 8 acties uitgevoerd, 1 niet meer nodig wegens soepelere wetgeving - Herziening ?

Voorwaarden tot ontvoogding 1.Gemeentelijk Structuurplan 2.Stedenbouwkundig ambtenaar 3.Vergunningenregister 4.Register Onbebouwde Percelen 5.Plannenregister

Stedenbouwkundig ambtenaar 1. Plan van aanpak Keuze tussen aanwerving of bevordering (mits nodige ervaring 12 jaar + volgen 1-jarige verkorte opleiding); Bevordering GR 25/6/2001 Volgen 1-jarige opleiding Subsidies : 40% van loonkost gedurende 4 jaar 2. Ervaringen Nieuwe (onafhankelijker) positie GSA (?) Support door RWO wordt afgebouwd Nieuwe samenwerkingsverbanden (Atrium, collegagroep) Vele bijkomende andere sectorale wetgeving Je neemt als GSA deel aan het beleid

Voorwaarden tot ontvoogding 1.Gemeentelijk Structuurplan 2.Stedenbouwkundig ambtenaar 3.Vergunningenregister 4.Register Onbebouwde Percelen 5.Plannenregister

Vergunningenregister Omvat : –Bouwvergunningen (5484) –Verkavelingsvergunningen (284) –Stedenbouwkundige attesten (30) –Planologische attesten (7) –Bouwmisdrijven (55) Vanaf 1962 (invoering wetgeving stedenbouw).

Vergunningenregister

Ingevoerd in periode door eigen personeel (4 pers.) Goede ondersteuning nodig door software nl. Schaubroeck en EDL (nu Orbit) Goedkeuring : –Oude verkavelingen voor 22/12/1970 op 10/2/2003 –Vaststelling CBS 09/12/2009 (na controle RWO)

Vergunningenregister ervaringen : –Goed bewaarde registers tot voor 1962 –Opzoeken juiste ligging soms problematisch (gewijzigde straatnamen, huisnummering) –Aankoop nodige software –Invoeren gegevens is heel arbeidsintensief; is met eigen personeel uitgevoerd ! –subsidies heel beperkt

Vergunningenregister Vervolg : –lokaal steeds up-to-date en precies; –bij digitaal doorsturen (maandelijks) van gegevens naar Urbain en EPB steeds automatische controle –doorsturen gegevens naar RWO slechts 6- maandelijks –Herintekenen contouren op andere onderlaag

Vergunningenregister –Tot nu toe ingetekend op Kadasterplannen –Deze verschuiven echter elk jaar van positie –Gevolg : uittreksels bevatten soms gegevens van aanpalende percelen telkens bijkomende controle noodzakelijk ! –Nieuwe onderlaag GRB verplicht vanaf 1/7/2015 –omzetting kost ± 5082 euro

Ligging volgens kadaster

Ligging volgens GRB

Voorwaarden tot ontvoogding 1.Gemeentelijk Structuurplan 2.Stedenbouwkundig ambtenaar 3.Vergunningenregister 4.Register Onbebouwde Percelen 5.Plannenregister

Register Onbebouwde Percelen Onderverdeeld in percelen gelegen in verkavelingen (82) en in woongebied (91) Eerste verplichte opmaak rond 1980, updates in 1997, 2003/2004, 2007, 2010, 2012, 2013 Goedgekeurd op 02/07/2008 Subsidies : 2500 euro + 0,5 euro/perceel Invoeren in RWO Data Manager

Register Onbebouwde Percelen

Ervaringen : –Bepalen onbebouwde percelen : Eigen handleiding via ArcMap Handmatige controle steeds noodzakelijk –Geen linken met andere databanken (dubbel invoeren gegevens, bijhouding) –Invoering belasting politiek gevoelig Vervolg : –Lokaal niet digitaal beschikbaar tenzij aankoop software –Noodzaak bijhouding ? Geen belasting in Pittem

Voorwaarden tot ontvoogding 1.Gemeentelijk Structuurplan 2.Stedenbouwkundig ambtenaar 3.Vergunningenregister 4.Register Onbebouwde Percelen 5.Plannenregister

Plannenregister Conform verklaard op 24/02/2014 Omvat : –Bijzondere plannen van aanleg (BPA’s) (17) –Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) (2) –Gewestplan (1) –Stedenbouwkundige verordeningen (7) –Rooilijnplannen (41) (niet verplicht) –Onteigeningsplannen (14) (niet verplicht) –Beschermde monumenten (3) (niet verplicht)

Plannenregister Ervaringen : –Goedkeuring : processie van Echternach; problemen met software, gewijzigde richtlijnen, trage opvolging RWO –Kans om verouderde plannen af te schaffen (BPA’s, onteigeningsplannen, rooilijnplannen) Vervolg : –Ingetekende contouren dienen aangepast aan migratie van Kadasterplannen naar het GRB; –Bijhouding : het bezorgen van contouren via het GRB-skeletbestek op te leggen in lastenboek;

Plannenregister Subsidies : planneninventariscontourenoverzichtforfaitairPer plan Analoog analoog 619,7312,39 digitaal analoog 1239,4712,39 digitaal 3718,4024,79 Digitaal + gegeorefereerd en rasterformaat 3718,4037,18

Terugblik Waarom keuze tot al of niet ontvoogding? PLUS –Meer zelfstandigheid –Lokaal bestuur kent situatie beter –Snellere afhandeling dossiers –Ontwikkelen eigen visie MIN –Grotere druk op GSA en bestuur –Minder back-up in kleinere gemeenten –Afwezigheden direct voelbaar

Terugblik –Inzet GIS grote meerwaarde en tijdswinst Plaats van Pittem in GIS-monitor: momenteel (type) 2 op 5 : Beperkt aantal GIS-gebruikers, vaak in één of 2 beleidsdomeinen GIS zit op enkele eilanden, vaak bij individuele medewerkers Enkel raadplegen van digitale geografische gegevens Geen GIS-coördinatie, GIS-overleg of GIS- beleidsplan

Vooruitblik Digitalisering? –Visie qua dienstverlening front- en back-office –Diensten integreren via procesbeschrijvingen –Digitaal loket uitbouwen –Steun bestuur, secretaris en medewerkers vereist –Veel oppositie te overwinnen (personeel/tijd, motivatie, software)

Oplossing ?