1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
•Mysterieuze foto’s 10minuten •Waarom deze workshop? 5minuten •Uitleg didactisch model 35minuten •Hoor/werkcolleges •Zelfstandig werken •Samenwerkend leren.
Welkom Workshop 4 EnergieScans Gemeente Harlingen.
Hogere denkvaardigheden
TOPklas ICT presentatie-avond Hartelijk welkom op de presentatie-
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
BattleBots The school battle.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
De “ leraar” als rolmodel
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Stichting RechtenOnline
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Verrijk je onderwijs Lees, kijk, luister en huiver...
Het T-pack model en de iPad
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Titel auteur oktober /10 De KUBUS. Titel auteur oktober /10 De KUBUS Wie zit er in de zaal? Wie heeft een eigen case meegebracht?
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
Communicate This Tim Versluijs CDM3. Inhoud Beroepsprofiel Interview Actieplan Toekomstvisie Motivatie Vragen.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Werken met een individueel zorgplan Werkbijeenkomst Coördinatieplatform zorgstandaarden 27 juni 2012 Stannie Driessen.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Beoordelen leermiddelen
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Niet differentiëren maar socialiseren
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Social media: Digitaal gereedschap om samenwerking te ondersteunen Adri Verhoosel, Leer- en innovatiecentrum.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Praktijk Opleiders Cursus
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Academie voor Bouw & Infra
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC

DLC ???

1. Wat is DLC?

2. Waarom DLC?

3. Voorbeelden

4. Het project

5. Tijd

1. Wat is DLC? Digitale Learning Content

Digitale leermiddelen

2. Waarom DLC? 1.Meer variatie; 2.Sluit aan bij meerdere leerstijlen (naast tekstueel/analoog, ook digitaal, cross- mediaal, auditief en visueel); 3.Sluit aan bij kenmerken van de toekomstige student; 4.Uitdagend, motiverend, verrijkend, modern; 5.Activerend; 6.Hergebruik: De kracht van herhaling; 7.Kennisdeling en –constructie; 8.Ruimte creëren (13 contacturen en wat hebben de studenten daarvoor terug gekregen?); 9.‘Just in time’ informatie.

3. Voorbeelden Waar denken we aan? Het verzamelen, zelf ontwikkelen, laten ontwikkelen en delen van digitaal leermateriaal. Docenten StudentenBeroepenveld

Digitale toetsen; Digitale hoorcolleges; Bestaand videomateriaal. Beroepenoriëntatie Goeroes op internet. Presentaties van gastsprekers. Beeldverslagen (foto, video) van studenten uit de beroepspraktijk. Interviews (podcasts) van experts uit de beroepspraktijk. Een generieke competentie (Onderzoekend leren)

4. Het project Doel: Duurzame kennis en ervaring opdoen met het onderwijskundig verantwoord en doordacht inzetten van diverse vormen van digitale leermiddelen rond kernbegrippen van de academie.

Volume: 800 uur ½ fte minimaal 400 uur ontwikkeling Projectleider AB&I: Theo van Deursen

Focus: Een kennisgebied Een vaardigheid Een generieke competentie

5. Tijd ‘Komt er weer iets bij!’ ‘Hebben we het niet al druk genoeg?!’ 1.Projecttijd besteden 2.Gericht ontwikkelen 3.Gezamenlijk ontwikkelen 4.Hergebruik creëert ruimte

Moet het?

NEE SVP!

Het MAG!

Goede ideeën?

Enthousiast?

Betrokken?

WORKSHOP

Inleiding Doel: Het krijgen van input uit de onderwijspraktijk om een beeld te vormen van inhouden die in aanmerking komen voor DLC.

Programma: Inleiding + doel Digitale etalage + good practice Model DLC Opdracht

Theo: Digitale etalage Good practice

Model DLC Leren gericht op beheersing Leren gericht op wendbaar gebruik Lagere orde leren Hogere orde leren

Opdracht: Benoem leerinhouden uit uw eigen praktijk die in aanmerking komen voor het verzamelen en/of ontwikkelen van digitale learning content.