1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC
DLC ???
1. Wat is DLC?
2. Waarom DLC?
3. Voorbeelden
4. Het project
5. Tijd
1. Wat is DLC? Digitale Learning Content
Digitale leermiddelen
2. Waarom DLC? 1.Meer variatie; 2.Sluit aan bij meerdere leerstijlen (naast tekstueel/analoog, ook digitaal, cross- mediaal, auditief en visueel); 3.Sluit aan bij kenmerken van de toekomstige student; 4.Uitdagend, motiverend, verrijkend, modern; 5.Activerend; 6.Hergebruik: De kracht van herhaling; 7.Kennisdeling en –constructie; 8.Ruimte creëren (13 contacturen en wat hebben de studenten daarvoor terug gekregen?); 9.‘Just in time’ informatie.
3. Voorbeelden Waar denken we aan? Het verzamelen, zelf ontwikkelen, laten ontwikkelen en delen van digitaal leermateriaal. Docenten StudentenBeroepenveld
Digitale toetsen; Digitale hoorcolleges; Bestaand videomateriaal. Beroepenoriëntatie Goeroes op internet. Presentaties van gastsprekers. Beeldverslagen (foto, video) van studenten uit de beroepspraktijk. Interviews (podcasts) van experts uit de beroepspraktijk. Een generieke competentie (Onderzoekend leren)
4. Het project Doel: Duurzame kennis en ervaring opdoen met het onderwijskundig verantwoord en doordacht inzetten van diverse vormen van digitale leermiddelen rond kernbegrippen van de academie.
Volume: 800 uur ½ fte minimaal 400 uur ontwikkeling Projectleider AB&I: Theo van Deursen
Focus: Een kennisgebied Een vaardigheid Een generieke competentie
5. Tijd ‘Komt er weer iets bij!’ ‘Hebben we het niet al druk genoeg?!’ 1.Projecttijd besteden 2.Gericht ontwikkelen 3.Gezamenlijk ontwikkelen 4.Hergebruik creëert ruimte
Moet het?
NEE SVP!
Het MAG!
Goede ideeën?
Enthousiast?
Betrokken?
WORKSHOP
Inleiding Doel: Het krijgen van input uit de onderwijspraktijk om een beeld te vormen van inhouden die in aanmerking komen voor DLC.
Programma: Inleiding + doel Digitale etalage + good practice Model DLC Opdracht
Theo: Digitale etalage Good practice
Model DLC Leren gericht op beheersing Leren gericht op wendbaar gebruik Lagere orde leren Hogere orde leren
Opdracht: Benoem leerinhouden uit uw eigen praktijk die in aanmerking komen voor het verzamelen en/of ontwikkelen van digitale learning content.