Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

Presentatie Laaggeletterdheid
Op reis langs de voorzieningen
Masterclass ‘Taal werkt!’
Praten met kinderen over de wereld !
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Laaggeletterdheid herkennen en aanpakken
Welkom in klas VP Mentoren:
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Werkwijze groep
Welkom bij de World Vision Quiz.
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
Welkom bij Leefstijl.
“Zonder taal geen verhaal” .
Stichting Lezen & Schrijven
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Werkwijze groep
Welkom in groep 3.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Werkgroep Laaggeletterdheid Rotary Noord-Nederland
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Het werken met portfolio
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Bibliotheken als parelduikers Stichting Lezen & Schrijven
Welkom bij de lancering van GOvoorelkaar Dé verbinding tussen hulpvragers en vrijwilligers!
Herkennen laaggeletterdheid
Welkom in klas VQ Mentoren:
Gonnie Staaks tel
Informatie over het MBO
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Laaggeletterden herkennen en dan?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Werkwijze groep
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Clarine van Ommeren Stichting Lezen & Schrijven
Wat gebeurt er in het land?
12 maart 2015 Bondgenootschap laaggeletterdheid Nijmegen
Laaggeletterdheid in de zorg
Stichting Lezen & Schrijven. Even voorstellen Wie bent u? -Pedagagisch medewerker -Leidinggevende -Beleidsmedewerker -…….?
Laaggeletterdheid & De apotheek
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Verbetering zorg aan allochtone en laaggeletterde patiënten VMWN regio West 10 december 2015.
Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel Schijndel, 2 februari 2009.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Aanpak van laaggeletterdheid
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Laaggeletterdheid in Nederland
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Ook wij als Wijkracht!?.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Transcript van de presentatie:

Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere? 12-11-2014

Programma Stichting Lezen & Schrijven / Taal voor het Leven Laaggeletterdheid Herkennen & doorverwijzen

Stichting Lezen & Schrijven Initiatief van H.K.H. Prinses Laurentien Voorzitter Marja van Bijsterveldt Doel: het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid op zowel korte als lange termijn.

Taal voor het Leven Proefprogramma 2012 – 2015 i.o.v. OCW Regionaal en lokaal netwerk Verbreden taalaanbod Geschoolde vrijwilligers en taaltrainers Goede- en nog te ontwikkelen- opleidingsmaterialen gratis beschikbaar stellen Meten van resultaten

Moeite met lezen en schrijven 250.000 Analfabeten kunnen helemaal niet lezen en schrijven 1,3 mln Laaggeletterden kunnen niet goed genoeg lezen en schrijven

Wat is laaggeletterdheid? In de praktijk: Niet goed functioneren in de samenleving Niet goed functioneren op de werkplek Eigen doelstellingen niet realiseren Eigen kennis en ontwikkeling niet realiseren

De moderne samenleving

Hoeveel procent van de woorden van een tekst moet je kennen om de tekst te kunnen begrijpen? A: 60% B: 75% C: 90%

60% Het -- is de -- die aan -- -- -- en -- -- geeft over een gezonde, veilige en meer -- -- . Het -- -- gezonde en meer -- voeding bij -- en -- het -- tot een meer -- --.

75% Het -- is de -- die aan consumenten wetenschappelijk -- en onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer -- -- . Het -- -- gezonde en meer -- voeding bij consumenten en -- het -- tot een meer -- -- .

90% Het Voedingscentrum is de -- die aan consumenten wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer -- voedselkeuze. Het Voedingscentrum -- gezonde en meer -- voeding bij consumenten en -- het bedrijfsleven tot een meer verantwoord voedselaanbod.

100% Het Voedingscentrum is de autoriteit die aan consumenten wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze. Het Voedingscentrum bevordert gezonde en meer duurzame voeding bij consumenten en stimuleert het bedrijfsleven tot een meer verantwoord voedselaanbod.

Hoeveel mensen in Almere zijn laaggeletterd? Landelijk 1 op de 9 Almere rond de 16.000 2/3 = autochtoon 1/3 = allochtoon

Wanneer laaggeletterd? 1F: primair onderwijs 2F: mbo 1, 2, 3, vmbo 3F: mbo 4, havo 4F: vwo

Oorzaken laaggeletterdheid Algemene leer- en gedragsproblemen Een taalachterstand, omdat thuis een andere taal wordt gesproken Opgroeien in een ‘taalarme’ omgeving Weinig opleiding Onvoldoende aandacht en begeleiding op school Het wegzakken van vaardigheden Dyslexie

Geletterdheid & gezin Hoe kunnen ouders taal bij hun kind stimuleren? Een rijk taalaanbod Veel praten met hun kind Te weten wat er op school gebeurt (ouderbetrokkenheid)

Herkennen & doorverwijzen Smoezen top 10: “Sorry, ik ben mijn bril vergeten.” “Dat formulier vul ik thuis wel in.” “Ik schrijf zo onleesbaar, doe jij dat maar voor me.” “Dat werkbriefje krijg je straks van me.” “Ik laat de kinderen altijd boodschappen doen.” “Die bijsluiters zijn allemaal zo ingewikkeld.” “Oh, ik dacht dat die afspraak morgen was.” “De tv geeft toch al informatie genoeg?” “Die hoofdpijn gaat maar niet over.” “Ik kan niet lezen omdat ik woordblind ben.”

Spreekuren Taalhuis in de bibliotheken: Almere Buiten Dinsdag 13:30 - 14:30 Almere Stad Dinsdag 13.00 - 15.00 Woensdag 10.00 - 12.00 Donderdag 13:00 – 15:00 , Vrijdag 10:30 – 12:00 Haven Woensdag 11.00 – 12.00 Flevoziekenhuis Voor vragen over taallessen of oefenen onder begeleiding en informatie over de functie taal-vrijwilliger.

Wat kan u doen Bel het nummer 0800 – 023 44 44 voor een cursus in de buurt. Helpen bij het zoeken naar een cursus via http://taalzoeker.nl/ Verwijzen naar www.oefenen.nl om online te oefenen met lezen en schrijven.

Vragen? Regiocoördinator Taalregisseur Sietske van Oogen Romana Fronczek flevoland@lezenenschrijven.nl

Bedankt voor uw aandacht