De lerarenopleider gepositioneerd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
een didactiek voor opleiden op school
Een LOEP-onderzoek/Self-study project Elien Peeters  
De kennisbasis van lerarenopleiders: de aard, dilemma’s, uitdagingen
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Reflectie-portfolio beoordelen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Edurama.be Website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en voor studenten in de lerarenopleiding Projectgroep KATHO, departement Lerarenopleiding.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Intersectoraal Klas 3.
Het opleidingsprofiel:
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Visie & Strategie.
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Werkplekleren in lerarenopleiding
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Pré-NLT-module 3D-printen
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Mijn visie op onderwijs
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Creatopia| Basisonderwijs
Leerling- kenmerken Motivatie
Product van TU Delft, SEC
Masterclass voor lerarenopleiders
Toetsen in nieuwe scheikunde
Academie voor Bouw & Infra
Product van TU Delft, SEC
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De lerarenopleider gepositioneerd Eline Vanassche 23 oktober 2014 School of Education studiedag, Leuven

‘Herexamen voor de lerarenopleidingen’ (De Morgen, 04/10/’13) ‘Lerarenopleiding krijgt slecht rapport’ (Klasse, 08/10/’13) ‘Niveau nieuwe leerkrachten in opleiding is zorgwekkend’ (De Morgen, De Standaard, Het Nieuwsblad, 04/10/’13) ‘44% procent van de docenten in de lerarenopleiding stond zelf niet voor de klas’ (Rapport beleidsevaluatie)

Inleiding De kwaliteit van de lerarenopleiding en afstuderende leraren staat (al langer) ter discussie Maar nauwelijks aandacht voor de professionaliteit van de lerarenopleider Assumptie: een lerarenopleider doceert (zijn/haar vak) aan studenten HO i.p.v. studenten BO of SO Bestaat die professionaliteit wel? Wat houdt ze dan in? Hoe kunnen we die professionaliteit ontwikkelen?

Onderzoeksvraag Hoe kunnen we de inhoud van de professionaliteit van lerarenopleiders begrijpen en conceptualiseren?

Uitgangspunt Praktijkgebaseerde professionaliteit Professionaliteit zoals die zich manifesteert in de feitelijke praktijken van lerarenopleiders Per definitie relationeel (‘met iemand’) en gecontextualiseerd (‘ergens’) Per definitie normatief Versus ‘blauwdruk’ benadering Exhaustieve lijst van doelen, competenties… nodig voor uitvoering beroepstaken Richtinggevend bij ontwerpen/uitwerken van curricula en beoordelingen

Theoretisch kader Persoonlijk interpretatiekader Positioneringtheorie Focus: betekenisgeving ‘in’ de persoon van de opleider Positioneringtheorie Focus: betekenisgeving in interactie met anderen ‘Het toekennen van verantwoordelijkheden of rollen in een welbepaalde discursieve praktijk aan een persoon, die de handelingen van die persoon betekenis geven in die praktijk’ (Davies & Harré, 1990, p. 48; eigen vertaling) ‘Zichzelf positioneren als’ en ‘anderen positioneren als’

Onderzoeksopzet Onderzoeksvragen Hoe positioneren lerarenopleiders zichzelf als opleider? Hoe positioneren lerarenopleiders hun studenten? Hoe bepalen deze positioneringen de leerprocessen die worden gestimuleerd bij de studenten (opleidingsagenda)? Biografische interviews en artefactenanalyse (stage- opdracht, stage-evaluatie verslag,…) Onderzoeksgroep: 12 ervaren lerarenopleiders (6 BaKO en 6 SLO)

Resultaten 3 positioneringen Positionering Lerarenopleider Positionering studenten Relatie met studenten Operationele didactiek Lerarenopleider van ‘pedagogen’ Pedagogen Responsief Didactisch en pedagogisch modelleren Lerarenopleider van reflectieve leraren Reflectieve leraren Interactief Didactisch modelleren Lerarenopleider van vakleraren Vakleraren Directief Instructie

Positionering 1 De lerarenopleider van ‘pedagogen’ «Je denkt wat belangrijk is in het leven, wat je wil doorgeven aan de maatschappij […]. Die zaken geef je door aan uw leraren in opleiding en hopelijk geven ze dit op hun beurt door aan hun leerlingen.» Positionering lerarenopleider Positionering studenten Relatie met studenten Operationele didactiek Lerarenopleider van ‘pedagogen’ Pedagogen Responsief (Didactisch en pedagogisch) modelleren Lerarenopleider van reflectieve leraren Reflectieve leraren Interactief Didactisch modelleren Lerarenopleider van vakleraren Vakleraren Directief Instructie

Positionering 2 De lerarenopleider van reflectieve leraren «Je kan wel een bepaald idee hebben van hoe een ideale les er moet uitzien, maar dan krijg je een andere doelgroep, een ander vak en moet je kunnen beslissen: ‘Nu doen we het zo’. ‘Nu doen we het net niet zo’.» Positionering lerarenopleider Positionering studenten Relatie met studenten Operationele didactiek Lerarenopleider van ‘pedagogen’ Pedagogen Responsief (Didactisch en pedagogisch) modelleren Lerarenopleider van reflectieve leraren Reflectieve leraren Interactief Didactisch modelleren Lerarenopleider van vakleraren Vakleraren Directief Instructie

Positionering 3 De lerarenopleider van vakleraren «Dat is lerarenopleiden: het doorgeven van de instrumenten en kennis van goed talenonderwijs zodat de interesse voor het vakgebied weer doorgegeven kan worden.» Positionering lerarenopleider Positionering studenten Relatie met studenten Operationele didactiek Lerarenopleider van ‘pedagogen’ Pedagogen Responsief (Didactisch en pedagogisch) modelleren Lerarenopleider van reflectieve leraren Reflectieve leraren Interactief Didactisch modelleren Lerarenopleider van vakleraren Vakleraren Directief Instructie

Resultaten 3 positioneringen Positionering Lerarenopleider Positionering studenten Relatie met studenten Operationele didactiek Lerarenopleider van ‘pedagogen’ Pedagogen Responsief Didactisch en pedagogisch modelleren Lerarenopleider van reflectieve leraren Reflectieve leraren Interactief Didactisch modelleren Lerarenopleider van vakleraren Vakleraren Directief Instructie

Discussie Ik zie mezelf als een lerarenopleider van … Leg uit en geef een concreet voorbeeld. Hoe verhoudt je zelf-positionering als opleider zich tot de verwachtingen van je opleidingsinstelling? Leg uit en geef een concreet voorbeeld. Hoe verhoudt je zelf-positionering als opleider zich tot de verwachtingen van je studenten? Leg uit en geef een concreet voorbeeld.

Bedankt. Meer lezen. Vanassche, E. , & Kelchtermans, G. (2014) Bedankt! Meer lezen? Vanassche, E., & Kelchtermans, G. (2014). Teacher educators’ professionalism in practice: Positioning theory and personal interpretative framework. Teaching and Teacher Education, 44, 117-127. Contact Eline.Vanassche@ppw.kuleuven.be