Door: Projectleider Jolande Reusen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Visie op ons loopbaanbeleid
FME Adviesgroep. Illustraties Bachelor of Engineering Domein Engineering Dinsdag 17 november 2009.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Workshop ‘Competenties’
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 7 – Gilden.
Activerende werkvorm (awv):
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Vrijheidsbeperking.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Convenant tussen de VGC en JES vzw. Het DNA van JES vzw: De stad groeit, verjongt en verkleurt Innovatief stadslaboratorium Een geïntegreerde aanpak.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
1 21/11/ Nominaties Henk Westbroek Trofee. 2 Genomineerde organisaties 1)Activeringsteams 2)AxionContinu 3)Bibliotheek 4)Eigen Kracht 5)Prago 6)SodaProducties.
Onderwijsproject: “Natuurlijk Bewegen”. Oprichter heeft in 1999 de opleiding HBO Fysiotherapie succesvol afgerond en vervolgens jaren ervaring opgedaan.
voor vraagstukken over stedelijk water
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Werkveldconferentie 13 november 2014
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Social work Week 2.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Stefan Draait Door.
Integraal sociaal werk
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Meet & Greet afdeling Duurzame Technologie
Tilburg University Facts&Figures 2015.
What is the meaning of? Student centered learning
Toelichting Gebiedsgerichte aanpak
Tropische bossen in de circulaire economie
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Experimentele modevormgeving
Welkom op het Saenredam College
Product van TU Delft, SEC
“Last-mile” afvallogistiek
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
“Omgeving in beweging”
Product van TU Delft, SEC
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

Door: Projectleider Jolande Reusen xxxxxxxxxxxxxxx 4/8/2017 HOG-docentendag 4 november 2014 Aanpak BBE in Utrecht Door: Projectleider Jolande Reusen xxxxxxxxxxxxx

Keuze (vrije keuze en voorgestelde studieroutes)   BBE Eindkwalificaties Opleiding IGO Keuze (vrije keuze en voorgestelde studieroutes) Cursusoverzicht: Verplicht   Aandachtsgebieden BBE-landelijk Boks wordt ingevuld met behulp van de 6 expertisegebieden BOKS: Visie IGO: Stip aan de horizon. BBE competenties landelijk Hoofd leerdoelen Profiel Compe- tenties BBE

ingenieur stedelijke omgeving: Eindkwalificaties ingenieur stedelijke omgeving: De ingenieur levert een bijdrage, vanuit een brede maatschappelijke betrokkenheid, aan het maken van een leefbare, duurzame en adaptieve stad De ingenieur opereert binnen de fysieke omgeving en gebruikt technische innovaties en creatieve ideeën om problemen binnen de stedelijke omgeving aan te pakken en op te lossen De ingenieur handelt vanuit een integrale benadering en een multidisciplinaire aanpak om tot oplossingen te komen voor stedelijke vraagstukken De ingenieur kent het werkveld en de maatschappelijke context waarbinnen hij opereert en kan met betrokkenen afstemmen en samenwerken De ingenieur kan vanuit een onderzoekende houding omgaan met informatie en weet deze op de juiste manier toe te passen

Eindkwalificaties: Context: Gebouw Gebied Infra Integrator X Adviseur De student studeert af als ingenieur stedelijke omgeving waarbij bovenstaand profiel ingevuld wordt vanuit een centrale beroepsrol binnen een gekozen context. Context: Gebouw Gebied Infra Beroepsrollen: Integrator X Adviseur Regisseur

BWK BTB De eindkwalificaties voor de ingenieur stedelijke omgeving worden uitgewerkt naar de Body of knowledge and skills. De eindkwalificaties kunnen met behulp van verschillende studieroutes bereikt worden. Om studieroutes vorm te geven wordt gebruik gemaakt van de kennis die valt onder een expertisegebied. Er worden 6 expertisegebieden binnen IGO onderscheiden. Per expertisegebied worden de belangrijkste kern/beroepstaken aangegeven. De beroepstaken zullen binnen de cursussen herkenbaar zijn. De afstudeerrichtingen worden bepaald door de beroepsrollen en de context van het expertisegebied GEO CIT ROP MIL

Aanpak: Eindkwalificaties: Koninklijke route Pragmatisch: vormgeving 1e jaar