Ontwikkelingsperspectief IB-netwerk 17 september 2014
Waar staan we nu? Bekend met OPP Verschillende formats 1-Zorgroute: Stroomschema OPP Boek PO-raad Richtlijn SWV De Liemers po Documenten laten zien Format OPP binnen 1-Zorgroute - Richtlijn swv de Liemers
Waarom OPP? Beredeneerde keuzes in doelen en aanbod worden gemaakt vanuit een lange termijn perspectief Ouders weten tijdig wat een realistisch perspectief is Leerling wordt actief betrokken bij zijn ontwikkeling Goede voorbereiding op en overgang naar het vo
Uitgangspunten OPP Niet de ontwikkeling volgen maar doelgericht een aanbod plannen Samen met de leerling en samen met de ouders Systematisch de ontwikkeling monitoren en evalueren Vast inbedden in 1-Zorgroute OPP is een werkdocument: praktisch uitvoerbaar en beknopt waar het kan
Voor welke leerling een OPP? Wettelijk per 1 augustus 2014: Leerlingen in het speciaal onderwijs Leerlingen in het speciaal basisonderwijs Leerlingen die extra ondersteuning krijgen in de vorm van een arrangement (extra geld voor de leerling vanuit het swv) Leerlingen met een cluster 2 arrangement
Waarom OPP? Beredeneerde keuzes in doelen en aanbod worden gemaakt vanuit een lange termijn perspectief Ouders weten tijdig wat een realistisch perspectief is Leerling wordt actief betrokken bij zijn ontwikkeling Goede voorbereiding op en overgang naar het vo
Maar ook …….. Zekere standaardisatie wordt als prettig ervaren en zal vooral functioneel zijn wanneer er afspraken op samenwerkingsverbandniveau worden gemaakt.
OPP Liemers Voor welke leerling een OPP? Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op didactisch gebied, van wie we verwachten dat hij maximaal een eindniveau haalt van M7 (15 maanden achterstand) Leerlingen in de eerste 4 groepen van het basisonderwijs die op een eigen leerlijn zitten of langdurige extra ondersteuning nodig hebben
OPP Liemers Leerlingen die langdurig extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag Leerlingen waarvoor de begeleiding vanuit BOZ niet binnen een jaar kan worden afgerond vanwege de ondersteuningsbehoefte of handelingsverlegenheid van de basisschool Leerlingen die teruggeplaatst worden vanuit het SBO of SO naar het reguliere basisonderwijs
Basiselementen OPP Ontwikkelingsdeel Planningsdeel Evaluatiedeel
Ontwikkelingsdeel Beginsituatie Factoren die de ontwikkeling belemmeren en stimuleren Gerealiseerde leerontwikkeling
Planningsdeel Uitstroombestemming en uitstroomniveaus per vakgebied Geplande vaardigheidsgroei TL, BL, Sp, R&W Tussendoelen: vakinhoudelijk en/of vakoverstijgend: pedagogische doelen Aanbod (expliciteren afwijkingen regulier programma)
Handelingsdeel Alleen invullen als je niet kunt verwijzen naar groepsplan, individueel handelingsplan of lees- rekendossier Of Indien je er voor kiest alles in 1 document te zetten
Evaluatiedeel Geplande vaardigheidsgroei behaald? Doelen bereikt? Hoe verder? Afspraken met leerling en ouders. Documenten laten zien: - Format OPP - Geplande vaardigheidsgroei op basis van vaardigheidsscores - Communicatiemiddel OPP
Waar kijkt de inspectie naar? Is de verwachte uitstroombestemming voldoende onderbouwd? Worden gemaakte keuzes in doelen en aanbod voldoende beargumenteerd? Wordt aanbod planmatig uitgevoerd? Is er een goede voortgangsregistratie? Wordt het OPP regelmatig geëvalueerd? Is de leerwinst van de leerling(en) conform wat verwacht mag worden?
OPP en deelname aan Cito Eindtoets leerlingen die volgens hun OPP zullen uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs binnen de uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding; leerlingen met IQ lager dan 70; leerlingen die 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen.
Handige bronnen Beschrijven van tussendoelen: Laatste ontwikkelingen: Van kerndoel tot leerlijn CED Basisleerlijnen Laatste ontwikkelingen: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindtoets-op-de-basisschool www.onderwijsinspectie.nl (Analyse en waarderingen van opbrengsten - augustus 2013) www.swvdeliemers-po.nl
Tijd voor