NATUURWETENSCHAPPEN Tweede graad: 3-4 uur Derde graad: 4-5 uur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Chemicaliën Op School 11 oktober 2008.
Gemiddelde * gemiddeld aantal punten * gemiddelde snelheid per uur
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Natuurwetenschappen Leerplantoelichting STW september 2008 ik.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Fysica van elementair belang
Diagnostische toets Energie
H4: Begrijpen van de markt
Integrale opdrachten STW
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
C2C en Gebiedsontwikkeling
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
HOOFDSTUK 12 Media.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Onderwerpen van deze presentatie
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
LUCON – KU Leuven 17 oktober 2012 Inspiratie voor je lessen optica.
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
:: Energieboekhouding ∷ Geert De bruyn ∷ Productiedirecteur ∷
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Elektriciteit 1 Basisteksten
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
© Copyright 2004 by ir. J. Ariens Duurzaam Bouwen week 11 Welkom bij Bouwkunde Onderdeel Duurzaam Bouwen.
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Hoe werkt deze digitale methode? 1
STEM & IW/STEM
Leerplantoelichting stw
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Project Algemene Vakken
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

NATUURWETENSCHAPPEN Tweede graad: 3-4 uur Derde graad: 4-5 uur

Waarom natuurwetenschappen? Maatschappelijk belangrijk: economisch, technologisch, cultureel, filosofisch … Wetenschap voor de burger van morgen (breed vormend) Zorgen voor een ‘kritische massa’: - wetenschappen (evt. verdere studies) - technische beroepen Wetenschap voor de wetenschapper – technieker van morgen (specifiek vormend)

Dit schema komt uit het leerplan NW Ia, maar zal in alle komende (geactualiseerde) leerplannen wetenschappen voorkomen. Het stelt de vormende leerlijn wetenschappen voor over het gehele SO.

Voor wie natuurwetenschappen? Breed vormend is voor iedereen belangrijk! (los van onderwijsvormen!) De diepgang, de voorbeelden (contexten) … worden voor een deel bepaald door het studierichtingsprofiel (profiel van de leerling) Specifiek vormend (los van onderwijsvormen!) Voorbeelden: - Wetenschappen aso - Techniek-wetenschappen, Biotechnische Wetenschappen - Industriële wetenschappen

Natuurwetenschappen in stw Breed vormend: wetenschap voor de burger - contextrijk - kwalitatief versus kwantitatief - inzicht primeert op regeltjes Specifiek vormend: verdere studies - voeding, dieetleer - verpleegkunde Formules kunnen (lees ook goed de DS ter zake) waar ze tot meer inzicht leiden, als kapstokken waar je je kennis kan aan ophangen. Denk bv. aan de formule van druk (p = F/A). Het in een illusie dat het obligate oplossen van vraagstukken er voor zal zorgen dat leerlingen meer inzicht verkrijgen, zeker als het dan nog gaat om vraagstukken waar je de formules moet omvormen en waar de gegevens niet in de SI-eenheid zijn opgegeven.

Wat in natuurwetenschappen? Drie rubrieken in de algemene DS Onderzoekend leren Relatie wetenschap en samenleving Attitudes Deze rubrieken sluiten aan bij de vakgebonden ET natuurwetenschappen voor de 2de graad tso Als je als leraar kan aantonen dat je voldoet aan de leerplandoelstellingen en de algemene doelstellingen, dan hoef je niet meer te bewijzen dat je voldoet aan de ET. Leerplannen zijn goedgekeurd op basis van ET.

Wat in natuurwetenschappen? Onderzoekend leren: hoe gaan wetenschappers tewerk? (aan wetenschap doen –versus- over wetenschap leren) Hypothesevorming, experimenteren en waarnemen, rapporteren, reflecteren over de onderzoeksresultaten. De onderzoeksvraag en werkwijze wordt binnen NW aangeboden. Eigenlijk wordt de wetenschappelijke methode als didactische werkwijze gebruikt.

Wat in natuurwetenschappen? De relatie tussen ‘Wetenschap en samenleving’ - historische en conceptuele ontwikkeling van natuurwetenschappen (van Dalton tot Bohr, evolutieleer) - wisselwerking natuurwetenschappen en technologie (beginsel van Pascal, geleiding, convectie en straling, elektromagnetisme, biotechnologie, levensmiddelentechnologie, mechanica (traagheid, remweg, kinetische energie), kernfysica, …) - economische, culturele, sociale en ecologische gevolgen (biodiversiteit, biotechnologie, kunststoffen, kerncentrales, …) - ethische dimensie (duurzame ontwikkeling, genetica, …) Het principe van een hydraulische pers is belangrijker dan vraagstukken op het beginsel van Pascal. Bij transport van energie kan je de link leggen met de huidige inspanningen van de overheid om mensen tot isoleren aan te zetten (sensibilisatiecampagnes, fiscale voordelen). Bij elektromagnetisme kan je alles opbouwen rond elektromotoren (kracht van een magneetveld op een stroomvoerende geleider) en generatoren (opwekken van elektrische spanning en stroom via elektromagnetische inductie).

Wat in natuurwetenschappen? Attitudes: Resultaten objectief voorstellen, conclusies verantwoorden, feiten tgo meningen, weerbaarheid in een technologische maatschappij, samenwerken, …. Veilig en milieubewust uitvoeren van experimenten: eigen gezondheid en die van anderen, opvolgen van instructies, GHS (Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals: H- en P-zinnen) - hazard statements: gevaar zinnen (ex R-zinnen) - precautionary statements: voorzorgsmaatregelen (ex S-zinnen)

Hoe natuurwetenschappen geven? Leerplandoelstellingen interpreteren vanuit onderzoekend leren, wetenschap en samenleving, attitudes. Niet de feiten, formules, vraagstukken, … op zich zijn belangrijk! Voorbeelden kiezen die aansluiten bij leefwereld van de leerling en het studierichtingsprofiel De evaluatie toespitsen op onderzoekend leren, wetenschap en samenleving, attitudes.

Hoeveel uren NW: 2de graad? Het leerplan is geschreven voor 3 wekelijkse uren. 3 x 25 (lesweken) x 2 (schooljaren) = 150 lesuren. Indien 4 lesuren per week: 50 uur vrij in te vullen. www.vvkso.be (publicaties – lessentabellen). Zie p. 45 leerplan 18 equivalentuur laboratoriumoefeningen over de graad Uitbreidingsleerstof : - organische stofklassen (DS 80 – 83) - wet van Archimedes (DS 111) Het deel “Metrologie” bied je best geïntegreerd aan. Leerplan versus handboek/cursus/leerwerkboek - bv. algemene gaswet, minerale stofklassen DS omtrent gaswetten tgo uitwerking in Eureka: De uitwerking in Eureka is een strikt wetenschappelijke behandeling van de gaswetten, die veel verder gaat dan de DS. Je kan ook via een proef (ballon in de zon) aantonen dat er tussen p, V en T een verband is. De algemene gaswet kan je dan poneren en de afzonderlijke gaswetten kunnen hieruit dan heel snel afgeleid worden en kwalitatief aangetoond. Bij de minerale stofklassen staan formules vermeld in de zin van MxOy, nMxOy, M(OH)n, HnZ, MxZy. Werk bv. vanuit een denkbeeldige kast met vakken die oordeligkundig gekozen zijn. Dit is de rode draad door dit hoofdstuk (zie volgende dia).

Hoeveel uren NW: 3de graad? Het leerplan is geschreven voor 4 wekelijkse uren. 4 x 25 (lesweken) x 2 (schooljaren) = 200 lesuren. In het leerplan zijn voor ca. 170 lesuren voorzien. Dus ongeveer 30 uur vrij in te vullen (bepaalde onderwerpen meer uitdiepen, meer activerende werkvormen, gedifferentieerd, … ) Indien 5 lesuren per week: 30 + 50 = 80 uur vrij in te vullen. 40 uur laboratoriumoefeningen over de graad. 20 uur op jaarbasis Er is geen uitbreidingsleerstof in het leerplan opgenomen.

Bronnen en informatie Leerplannen: www.vvkso.be “lessentabellen” (elektronische ontsluiting) Rubriek “leerplannen” blijft bestaan. Je vindt er nieuwe leerplannen of ontwerp-leerplannen. Handboek of cursus Cursusmateriaal voor 3de graad (mail naar dirk.vansteenkiste@vsko.be)

IO: enkele insteken Insteek vanuit NW IO: link voeding – NW IO: link SW – NW IO: link expressie – NW IO: link mondeling presenteren - NW

IO: insteek vanuit NW Het oog + lenzen: oogafwijkingen en remedies: bijziend, verziend, oudverziend, cataract, lenzen, oogchirurgie Geluid en gehoorschade: (Brochure VerdOOrie) http://www.provant.be/publicaties/leren/vormingscentra/provinciaal_veilighe/didactisch_materiaal/brochures/verdoorie_.jsp http://www.folterpop.be EM-straling bij GSM, DECT, WiFi, Bluetooth: (Brochures Mobiele telefoon en gezondheid + EM-straling en gezondheid) http://www.health.belgium.be/eportal/Environment/19066082 Sorteren en reclycleren van afval: (Workshops vanuit FostPlus voor 4de /5de jaar) http://www.fostplus.be/Teachers/Pages/Nice_and_clean.aspx Scholen die reeds vanaf de beginjaren in de vernieuwing zijn ingestapt gaan ongetwijfeld een aantal suggesties die hier gedaan worden al gerealiseerd hebben. We hopen enkel dat we jullie enkele nieuwe ideeën kunnen aanreiken.

IO: insteek vanuit NW Veiligheid bij chemicaliën thuis Pictogrammen, H-en P-zinnen. Voor nieuw systeem, GHS: zie www.gevaarlijkestoffen.be Zonnebrand en zonnebanken UV-straling, UV-index, UV-A en UV-B, bescherming Lezen van de energiefactuur - Gloeilampen, halogeenlampen, spaarlampen, TL’s, LED-lampen - Electrabel, Nuon, Luminus, Eneco, … - Enkelvoudig tarief / tweevoudig tarief (dal / piek) / uitsluitend nachttarief - Relatie Elia / Eandis / Electrabel - Stroombegrenzing tot 10 A bij wanbetalers

IO: insteek vanuit NW Verkeersveiligheid - Passief: helm, gordels, kreukelzone, airbag - Actief: snelheid (remweg – schrikseconde), rijgedrag, alcohol, geneesmiddelen en drugs in het verkeer Allerlei ethische vraagstukken rond biosociale themata Eugenetica, medische geassisteerde voortplanting, prenatale diagnostiek, biotechnologische toepassingen (stamcellen, gentherapie, klonen, …) Formule voor de remweg poneren. Remafstand evenredig met het kwadraat van de beginsnelheid.

IO: link voeding-NW Maten en gewichten op verpakkingen + omzettingen + vergelijken van gelijkaardige producten van verschillende merken Bv. fruitsap: % fruit, samenstelling, pH, energetische waarde, al of niet suiker toegevoegd Bv. hoeveel keer de Halletoren op om evenveel energie te verbruiken als de energetische waarde van een pizza Conserveringstechnieken: in het verleden en nu + wetenschappelijke achtergrond (pekelen, koelen, vriesdrogen, vacuümverpakking, … ) Sportdranken: zin en onzin, dorstlessers, hypotoon, hypotoon, hypertoon Chips: verpakt onder “beschermende atmosfeer” = CO2, om oxidatie te vermijden.

IO: link voeding-NW Info voor leraren wetenschappen vanuit faculteit bio-ingenieurswetenschappen KULeuven: http://www.biw.kuleuven.be/wetenschapscommunicatie/leerkrachten.aspx Opzoeken van indelingen van koelkasten en diepvriezers qua vrieskwaliteit (* / ** / ***) qua energiezuinigheid (A / A+ / A++) Heel wat interessante tips i.v.m. energie besparen vind je op www.gezinsbond.be/energiebesparen Diepvriezers en koelkasten: In “De Bond”, het 14-daagse krantje van de Gezinsbond vonden we in een artikel (24 september 2010 – nr. 18 – 90ste jaargang), waarin sprake is van een meting van het verbruik van een diepvries. In een gezin wordt met een energiemeter gedurende 3 dagen een verbruik van 7,39 kWh gemeten. Voor een jaar komt dit neer op 899 kWh. Dit is volgens het artikel 5 keer zoveel als de meest energiezuinige types (A++) die momenteel op de markt zijn. Met de huidige gemiddelde elektriciteitsprijs is dat 35 EUR/jaar in vergelijking met 175 EUR/jaar bij het oude type. Dit is een verschil van 140 EUR/jaar aan elektriciteitskosten. Een nieuwe diepvries kost zo‟n 700 EUR. Dit betekent dat je na 5 jaar je aankoop terug hebt gewonnen. Vanaf jaar 6 doe je dus pure winst.

IO: link voeding-NW Principe van de snelkookpan Vanuit maximumdampdrukcurve kom je tot koken onder verlaagde druk en koken onder verhoogde druk (bij 2 bar is water nog vloeibaar bij 120°C). Wat zijn de voordelen van een snelkookpan? Types van kookplaten of hittebronnen bij koken: voordelen/nadelen - houtskool en barbecue - klassiek gasfornuis - elektrisch koken: klassieke kookplaat, halogeenkoken, inductiekoken - verschillende types van ovens

IO: link voeding-NW Duurzaamheid en voedselproductie bio-producten, ecologisch verantwoord telen (VELT), fairtrade producten, gebruik van streekeigen en/of seizoensgebonden groenten, fruit … Exotische producten in de keuken classificatie, biodiversiteit, … Koken en chemie zie ook http://www.chem.kuleuven.be/department/koken%20en%20chemie.pdf materiaal K Bruggemans: Kookkunst & wetenschap (Uitg. De Boeck)

IO: link SW-NW Communicatie bij dieren: visuele, auditieve, chemische, tactiele, misleidende verder uitwerken Groepsvorming bij organismen van eenzelfde soort: de sociale staat zoals bv. bij bijen, mieren kan verder uitgewerkt worden Het brein Bouw en functioneren van de hersenen

IO: link expressie - NW Kleur artistiek en wetenschappelijk bekeken - associatie kleur en gevoelens - wit licht bevat alle kleuren, kleur van een voorwerp, mengen van gekleurd licht (additief), mengen van verf (subtractief) http://www.ping.be/~pin45664/cursi/farben/kuhu/index.html

IO: link mondeling presenteren - NW Eenvoudige demo-proef uitwerken en voor de klas presenteren De boekjes van P. Walravens kunnen als inspiratiebron dienen Een chemisch element uit het PSE voor de klas presenteren Een beperkte biografie en het belang van een grote naam uit de wetenschap uitwerken en presenteren bv. Newton, Lavoisier, Darwin, Pascal, Dalton, …