Het lokaal kerntaken- en afwegingsdebat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Veranderingen in de zorg
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Visie Mensontwikkeling WSD
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Management : situering en begrip
MBO passend onderwijs
COMPETENTIEONTWIKKELING
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
12/06/2013 De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie & jaarplan
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
De case Oostkamp.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Aanpak en praktijkervaring
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Project Proceshuis Road show
Juridische bescherming van dijkrelicten
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Samenwerking waterbeheerders
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Het lokaal kerntaken- en afwegingsdebat De queeste naar het beloofde land Frank De Smet, BDO Public Sector Studiedag VVOS en ECG Brussel, 12 december 2014

BDO Public Sector Focus op de publieke sector Inhoud “Stijl” Team van 20-tal personen Belangrijke speler in steden en gemeenten en OCWM’s Jarenlange ervaring in organisatiestudies Focus op de publieke sector Kennis van strategisch, organisatie-, HR- & financieel management Begeleiden van veranderingstrajecten = kerntaak Inhoud Pragmatische aanpak Maatwerk Aandacht voor terugkoppeling (stuurgroep, werkgroepen,…) Creëren van betrokkenheid bij personeel (draagvlak) “Stijl”

Queeste naar het beloofde land… Een queeste is een zoektocht; in het bijzonder een zoektocht die het karakter heeft van een levenstaak. Een avontuurlijke, lange reis, met helpers en grote hindernissen (natuurfenomenen, monsters en vijanden) zijn standaard-ingrediënten. In dergelijke verhalen is de queeste vaak een metafoor voor de zoektocht naar wijsheid, die door de zoekers wordt gevonden door de ervaringen die ze tijdens het zoeken opdoen.

Voorbeschouwingen

Voorbeschouwingen Het debat over inkanteling, samenwerking, IVA/ EVA’s, schaalgrootte van lokale besturen,… is een zoektocht; in het bijzonder een zoektocht die het karakter heeft van een levenstaak Wat is het doel? De weg er naar toe is belangrijk

HUIDIGE SITUATIE GEWENSTE SITUATIE = GROEIPAD

De beoogde verandering

Een strategisch project “Inkantelen” van OCMW in gemeente is geen doel Integreren van diensten, oprichten van IVA/EVA’s, kiezen voor 1 secretaris/ 1 financieel beheerder,… zijn middelen om iets anders te bereiken Focus moet worden gelegd op het doel dat het beleid hiermee wenst te bereiken Doel = (her)positioneren van het “lokaal bestuur” Toekomstige rol van het lokaal bestuur als publieke dienstverlener Zowel gemeente als OCMW zijn hierdoor geïmpacteerd Noch gemeente, noch OCMW blijft onaangeroerd Zowel gemeente als OCMW komen onder dezelfde koepel

Toekomstige rol van het lokaal bestuur “(Her)positioneren” = bepalen van toekomstige ROL lokaal bestuur in een veranderende omgeving Financieel-economische (ROI) triggert verandering ‘Belfortprincipe’ Niets doen is voor veel lokale besturen geen optie (hernieuwd) kerntakendebat maakt opgang Bepalen KERNTAKEN gaat vooraf aan organisatorische veranderingen Kerntaken = zich beperken tot wat de overheid zeker moet blijven doen WAT voor WIE? Strategische oefening Maken van beleidskeuzes

Afwegingskader Taak is GEEN kerntaak voor lokaal bestuur Stopzetten Afstoten/overdragen (‘privatiseren’) Taak is EXCLUSIEVE kerntaak voor lokaal bestuur Aanbod ongewijzigd behouden Aanbieden van meer of minder (afslanken, uitbreiden dienstverlening) in functie van maatschappelijke noden en beschikbare middelen Taak is ZOWEL kerntaak voor lokaal bestuur ALS voor privé-sector Veelal in concurrentiële omgeving (bedrijfsmatige logica) Mogelijkheid tot uitbesteding van de uitvoering kan worden onderzocht Mogelijkheid tot samenwerking kan worden onderzocht

Afwegingskader Kerntaak van lokaal bestuur betekent: Ervoor zorgen dat de dienstverlening wordt aangeboden Ervoor zorgen dat de dienstverlening performant wordt aangeboden Minstens omvat dit het vastleggen van de spelregels (“reguleren”) Spelregels m.b.t. de aard en omvang van de prestaties Spelregels m.b.t. kwaliteitsstandaarden Bindende afspraken m.b.t. verantwoording Het uitvoeren van de taak (HOE?) kan hier los van staan Taak volledig zelf uitvoeren, volledig uitbesteden of een combinatie Taakuitvoering ‘op afstand zetten’ d.m.v. interne of externe verzelfstandiging

Afwegingskader Zelf (blijven) doen, uitbesteden, samenwerken,… Welke diensten lenen zich hiertoe? Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende opties Wat zijn kansen en valkuilen? Resultaat is een geïntegreerd lokaal dienstverleningsaanbod Enkele inzichten De ‘schaal’ van uitvoering is afhankelijk van de ‘taak’ Schaalvergroting en schaalverkleining zijn beide mogelijk Verzelfstandigen, uitbesteden, e.d. gaat over diensten van het lokaal bestuur, niet over het lokaal bestuur zelf

Het pad naar verandering

‘Kantelen’ van de organisatie ‘Inkantelen’ = ‘kantelen’ van de organisatie naar een dienstverlenende organisatie Geïntegreerde aanpak van primaire, sturende en ondersteunende processen Onderscheid gemeente – OCMW is van ondergeschikt belang

‘Kantelen’ van de organisatie Dubbele integratie Inkantelen van de administratieve organisatie Inkantelen van de politieke organisatie Brede consensus over integratie ondersteunende diensten Optimaliseren van de organisatie Performantie: efficiëntie, effectiviteit, kwaliteit,… Democratische inbedding (controle, impact,…) Uitwisselen van kennis op bovenlokaal niveau Uitwisselen van goede praktijken (evidence based)

Inkantelen is een veranderingsproject Synergiën zijn mogelijk op basis van gelijklopende structuren en systemen Verbindende visie en gemeenschappelijke taal is cruciaal Maken van een inhoudelijke en organisatorische verbinding Voldoende aandacht voor het integratieproces Uitvoerig trajectplan is nodig (globale planning is onvoldoende) Meerdere lagen binnen de organisatie betrekken Medewerkers moeten begrijpen wat de impact is op hun functie Managers op dezelfde lijn zetten Goed afstemmen over de weg waarlangs we resultaat willen bereiken

Inkantelen is een veranderingsproject Lokaal maatwerk is nodig Herpositionering van het lokaal bestuur (ROL) Screenen van het dienstverleningsaanbod - kerntaken (WAT voor WIE) Afwegingskader (HOE) - organisatorisch, juridisch, huisvesting,… Maken van een inhoudelijke – organisatorische verbinding Screenen van processen – doorvoeren van synergiën Trajectplanning – realisatie, opvolging en bijsturing Niet wachten op modellen, rapporten, ‘momentum’, …start het veranderingstraject

Nabeschouwing

Nabeschouwing Kenmerken van de graalridder Verdraagzaamheid Vastberadenheid In staat om juiste antwoorden te geven via voortschrijdende inzichten