Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Competentieprofiel studieloopbaanbegeleider
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
zelfsturend portfolio-onderwijs:
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Portfolio
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Evalueren maakt een verschil
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Het digitaal portfolio in de SLO van CVO VIVO
Feedback Wat Soorten Door wie
Workshop evalueren Dcp
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
MT-SLC01-3 (13-14) MT-SLC01-3 en MT-SLC01-4 (14-15) Individuele gesprekken Competentiegesprekken Voorlichting 1 oktober 2014.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Hannah Wielenga januari 2017
Hannah Wielenga februari 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Stage bachelor secundair onderwijs
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners: Lessius Mechelen CVO VIVO Kortrijk

Positionering van het UITZIGT-assessmentinstrument Een totaalbenadering  Leerweg-onafhankelijk assessment-instrumentarium voor eindtoetsing zij-instromers dat beter aansluit bij alternatieve (verbredende en verdiepende) leertrajecten ↔ gefragmenteerde benadering van evaluatie ↔ taakbelasting van klassieke toetspraktijk (zowel voor lectoren als cursisten)  meer aansluiten bij een competentiegerichte curriculumopbouw  Verwevenheid EVC en eindtoetsing

Actieve rol van de student Betrokkenheid van de student voor, tijdens en na de evaluatie – Zelf bewijslast verzamelen, kritisch terugblikken, eigen leerproces bevragen… – Niet alle initiatief aan de ‘ondervrager’ laten: de student toont zelf aan dat hij in verschillende beroepssituaties juist heeft gehandeld/competent is – Feedback naar de student: assessment for learning Zelfregulering van het leren Responsabilisering van de student

Leerwegonafhankelijke beoordeling Assessment is onafhankelijk van het gevolgde leertraject: -ontkoppelen van begeleiden en beoordelen -toetsing van alle studenten met eenzelfde beoordelingskader = MEER validiteit en betrouwbaarheid van de beoordeling. → Accreditatie-criteria verscherpen de behoefte aan objectieve outputpeiling

360° feedback in summatieve context 1.Klassieke kennis- en vaardigheidstoetsen 2.Bewijslast praktijk (student, opleiding, stageplaats) 3.Checklist 4.Bijkomende toetsing (casussen, actieonderzoek, authentieke leertaken) 5.Portfolio-assessment (portfolio + competentiegericht interview)

Begeleiden van de student bij het samenstellen van het assessmentportfolio Duidelijke afspraken over de inhoud en de maximumomvang van een portfolio (= aantal bewijsstukken)  vormelijke ontvankelijkheid Leidraad: STARR-formulier Kwalitatieve criteria voor de bewijsstukken (VRAAK)  inhoudelijke ontvankelijkheid Correct Nederlands zonder spelfouten

Evaluatiecriteria en cesuren die leiden tot een eindoordeel Een holistische benadering met analytische inslag Assessoren  één totaalbeoordeling + motivering door de (kwalitatieve) beoordelingen van verschillende deelcompetenties Autonomie van de instellingen Aanbevelen van een mogelijke beslissingsstrategie Informatie die van doorslaggevende aard is in de eindweging:  professionele houdingen (attitudes)  een aantal competenties zien we als zogenaamde breekijzers

Verloop van het eind-assessment en de beoordelingscommissie

Voorbereiding en ondersteuning student Ideaal tijdpad : zie projectdocument (uitprinten)

Voorbereiding en coaching van assessoren Vertrouwd maken met het competentieprofiel Vaardigheden bij het doornemen van een competentiegericht portfolio ontwikkelen: wat is goede bewijslast? Beheersen van interviewtechniek (STARR) Oefenen in het toepassen van cesuren

Implementatie CVO VIVO Kortrijk Digitaal portfolio Keuze- en verplichte opdrachten in bewijskracht

Implementatie Thomas More Werkplekleren Stage + 2 opleidingsonderdelen Deels digitaal portfolio Via Toledo Bewijskracht vrij te kiezen Per competentiecluster

Implementatie KHLeuven Uitbreiding tot alle OPO’s (volledige competentieprofiel) Evolutie naar geïntegreerde eindtoetsing (programmatisch toetsen)

Vragen Welk gedachtengoed of realisaties spreken je aan uit dit project? Wat zie je (nog) moeilijk te realiseren in jouw instelling? Waarom?