Workshop Omgaan met pesten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Uitslag enquête over online pesten
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Overgang van PO naar VO Let op!
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Informatieavond groep 7
meerjarig verbeterplan onderwijs
Kinderen online.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Werken naar onderwijsbehoeften
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Omgaan met goed gedrag / pbs
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
NSTE-ACS GL ESC Eduard van den Berg, cardio.nl.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Algemene info Met de invoering van passend onderwijs is de leerlinggebonden financiering (LGF) per beëindigd. De overheid heeft een fasering.
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
Ouders als deelnemer van het ZBO Sandra Hollander, onderwijsadviseur Workshop ZBO.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Gastles Gastles Week van het geld 2015 door (naam) op (datum)
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond pesten Welkom
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Ambulante Begeleiding
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Naam school Datum Logo van de school
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Transcript van de presentatie:

Workshop Omgaan met pesten 8-9-2014 Inspiratieavond Marlien van Stempvoort, onderwijsadviseur Fleur Runeman, onderwijsadviseur / Registerpsycholoog NIP (Kinder & Jeugd) http://www.youtube.com/watch?v=fbm2yhrmHAs&list=FL3J1ieoERWlG1ZoqK2p_Cbg&index=18 www.hetabc.nl

Programma workshop Binnenkomer (vraag/wens op post-it) Introductie Rondje vraag/wens + tips uitwisselen > post-its op flaps Toelichting op stroomdiagrammen “Omgaan met pesten” Paar vragen/wensen behandelen Filmpje Vreedzame School De Schakel Meningenspel Informatie pestcoördinator Contactformulier + afsluiter (lipdub) Fleur: Binnenkomer (lipdub + vraag/wens) Introductie Rondje vraag/wens + tips uitwisselen > post-its op flaps Toelichting op stroomdiagrammen “Omgaan met pesten” Marlien: Paar vragen/wensen behandelen Filmpje Vreedzame School De Schakel Meningenspel Informatie pestcoördinator Samen: Contactformulier + afsluiter (lipdub) 8-4-2017 www.hetabc.nl www.hetabc.nl

Introductie Plan van aanpak tegen pesten van staatssecretaris Sander Dekker (OCW) en Kinderombudsman Marc Dullaert (mrt 2013) http://www.youtube.com/watch?v=-JXC-O1J1po Wetsvoorstel (wrschl. vanaf 1 augustus 2015) verplichting scholen: erkend anti-pestprogramma vertrouwenspersoon en anti -pestcoördinator veiligheid en welbevinden van leerlingen op school monitoren Plan van aanpak tegen pesten van staatssecretaris Sander Dekker (OCW) en Kinderombudsman Marc Dullaert (mrt 2013) http://www.youtube.com/watch?v=-JXC-O1J1po (3 min.) Reactie PO/VO-Raad op wetsvoorstel: http://www.poraad.nl/node/6371 http://www.internetconsultatie.nl/sociale_veiligheid_op_school 8-4-2017 www.hetabc.nl www.hetabc.nl

Rondje vraag/wens + tips uitwisselen > post-its op flaps Suggesties t.a.v. preveventieve aanpak: opstekers i.t.t. afbrekers doorbreken anonimiteit (elk kind doet ertoe) positieve groepssfeer, samenwerken conflicthantering . aandacht voor vooroordelen, geldingsdrang . cyberpesten: samen Stappenplan opstellen 3 anti-pestregels: - iedereen hoort erbij - we zorgen ervoor dat iedereen zich gelukkig voelt in de klas - als je merkt dat iemand wordt gepest ben je verplicht het aan de lkr. te zeggen en dat is (alleen in dit geval) geen klikken! 8-4-2017 www.hetabc.nl www.hetabc.nl

Expertgroep “Omgaan met pesten” Doelen: Het ABC helpt u het antipest wetsvoorstel te vertalen naar een praktische uitvoering die past binnen de visie en het beleid van uw samenwerkingsverband, bestuur of school; Pesten voorkomen (preventieve aanpak) en aanpakken (curatieve aanpak). Op welke terreinen? Consultatie; Professionalisering; Intervisiebijeenkomsten voor interne begeleiders/anti-pestcoördinatoren binnen het netwerk; In- en uitvoering van (erkende) interventies (door gecertificeerde trainers). In expertgroep zitten vooralsnog: Marlien, Fleur, Rachelle, Bouwien, Jelke, Jack, Annemiek en Janneke? 8-4-2017 www.hetabc.nl www.hetabc.nl

Dia 7 Dia 8 Dia 9 8-4-2017 www.hetabc.nl Hulpvraag aan expertgroep "Omgaan met pesten via: - klantmanager - website - mailadres Consultatie Preventief handelen Advies t.a.v. ondersteuningsbehoeften n.a.v. wetsvoorstel Curatief handelen Advies en directe hulp t.a.v. ondersteuningsbehoeften Professionalisering Zie ondersteuningsbehoeften n.a.v. wetsvoorstel Zie ondersteuningsbehoeften In- en uitvoering interventies door het NJi beoordeeld Categorie 1: goedgekeurd: Nog geen beschikbaar Categorie 2: vooralsnog goedgekeurd Schoolbreed (specifiek gericht op pesten): - KiVa - PRIMA* Schoolbreed (non-specifiek gericht op pesten): - Kanjertraining - De Vreedzame School* Klasseninterventies (non-specifiek gericht op pesten): - PAD - Taakspel* Geïndiceerde interventies zoals: Alles Kidzzz, Plezier op school & Sta sterk Categorie 3: vooralsnog afgewezen Schoolspecifiek (non-specifiek gericht op pesten): - School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) - Omgaan met elkaar - Zippy's vrienden - Pestkoppen stoppen In- en uitvoering van overige interventies door Het ABC Zie dia 9 Deelname aan intervisiegroep/netwerk ib-ers/anti-pestcoördinatoren Dia 7 Dia 8 Dia 9 8-4-2017 www.hetabc.nl

Consultatie, professionalisering & intervisie/netwerk ib-ers/anti-pestcoördinatoren Hulpvraag aan expertgroep "Omgaan met pesten” Consultatie Preventief handelen Advies t.a.v. ondersteuningsbehoeften n.a.v. wetsvoorstel Curatief handelen Advies en directe hulp t.a.v. ondersteuningsbehoeften Professio- nalisering Zie ondersteuningsbehoeften n.a.v. wetsvoorstel Zie ondersteuningsbehoeften Deelname aan intervisiegroep/netwerk ib-ers/anti-pestcoördinatoren Inhoud consultgesprek (preventief handelen): Ondersteuningsbehoeften van de school: Om onze doelen (zie wetsvoorstel “Sociale veiligheid op school”) te bereiken binnen onze visie en ons reeds bestaand beleid hebben wij ten aanzien van constructief omgaan met pesten bijvoorbeeld het volgende (additioneel) nodig: Kennis over pesten [bijvoorbeeld over pestprotocol, (erkende) interventies, begeleiding van vertrouwenspersoon en anti-pestcoördinator en monitoren van veiligheid en welbevinden van leerlingen op school]; Interventies/materialen (nader te specificeren); Vaardigheden (nader te specificeren); Feedback (evt. ook na observatie); Afstemming in de leeromgeving t.a.v. omgaan met pesten met management, schoolteam, ouders en leerlingen. Inhoud consultgesprek (curatief handelen): Ondersteuningsbehoeften van de school (naast de info vermeld in de kolom van preventief handelen): Om bij dit pestincident de veiligheid en het positief omgaan met elkaar z.s.m. te kunnen herstellen/bevorderen hebben we aansluitend op onze visie en ons reeds bestaande beleid bijvoorbeeld het volgende praktisch uitvoerbare en op korte termijn beschikbare nodig: Kennis over curatieve interventies t.a.v. omgaan met pesten; Interventies/materialen “op maat gemaakt” (nader te specificeren); Hulp bij verwijzing binnen het netwerk (Transitie Jeugdzorg, GGZ, etc.) Afstemming in de leeromgeving t.a.v. omgaan met pesten met alle hierbij betrokkenen. N.a.v. het consultgesprek krijgt u van ons een advies “op maat”: Bij advisering/begeleiding streeft Het ABC naar uitvoering van reeds door het NJi als vooralsnog goedgekeurde of vooralsnog afgewezen interventies (zie tabel 3 en diagram 1). Aanbevelingen van Het ABC kunnen hiernaast nog niet door het NJi beoordeelde interventies betreffen, die naar ons inzicht wel stoelen op werkzaamheid in de praktijk (practice based evidence). Professionalisering: De inhoud van een professionaliseringstraject na een intake- of consultgesprek is afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de school. Professionaliseringstrajecten kunnen na overleg op diverse niveaus ingezet worden, bijvoorbeeld: Teambijeenkomst(en) voor het voltallige schoolteam; Scholingsbijeenkomst(en) voor een selecte groep; Scholingsbijeenkomst(en)- of coachingsbijeenkomst(en) voor (individuele) leerkrachten/docenten. 8-4-2017 www.hetabc.nl www.hetabc.nl

Interventies door Nji beoordeeld Hulpvraag aan expertgroep "Omgaan met pesten” In- en uitvoering interventies door het NJi beoordeeld Categorie 1: goedgekeurd. Nog geen beschikbaar Categorie 2: vooralsnog goedgekeurd Schoolbreed (specifiek gericht op pesten): - KiVa - PRIMA* Schoolbreed (non-specifiek gericht op pesten): - Kanjertraining - De Vreedzame School* Klasseninterventies (non-specifiek gericht op pesten): - PAD - Taakspel* Geïndiceerde interventies zoals: Alles Kidzzz, Plezier op school & Sta sterk Categorie 3: vooralsnog afgewezen Schoolspecifiek (non-specifiek gericht op pesten): - School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) - Omgaan met elkaar - Zippy's vrienden - Pestkoppen stoppen *: ook begeleiding door ABC t.a.v. borging, onderhoud, “opfris” KiVa: http://www.nji.nl/nl/Kennis/Databanken/Databank-Effectieve-Jeugdinterventies/Erkende-interventies/KiVa PRIMA-methode: http://www.nji.nl/nl/Kennis/Databanken/Databank-Effectieve-Jeugdinterventies/Erkende-interventies/PRIMA-methode Sta Sterk training: http://www.nji.nl/nl/Kennis/Databanken/Databank-Effectieve-Jeugdinterventies/Erkende-interventies/Sta-Sterk-Training dVS: http://www.nji.nl/nl/Kennis/Databanken/Databank-Effectieve-Jeugdinterventies/Erkende-interventies/De-Vreedzame-School SWPBS: http://www.swpbs.nl/ Taakspel: http://www.nji.nl/Pesten-Praktijk-Erkende-interventies-Beschrijving-interventie?itemnr=122680 Overig ( http://www.nji.nl/Pesten-Praktijk-Erkende-interventies ): Competentietraining 6-12 jarigen SO&T Gelijk = Gelijk? Kanjertraining Leefstijl Marietje Kessels Project Parent Management Training Oregon (PMTO) Plezier op school Rots en Water Zippy's Vrienden 8-4-2017 www.hetabc.nl www.hetabc.nl

Overige interventies ABC Niveau school Na intake- of consultgesprek : - Advies t.a.v. keuze voor anti-pestprogramma passend binnen visie en beleid; - Advies t.a.v. aanpassing protocol omgaan met pesten; - Advies/begeleiding t.a.v. vertrouwenspersoon en anti-pestcoördinator (evt. intervisie); - Advies t.a.v. monitoring van veiligheid en welbevinden van leerlingen (evt. d.m.v. Veiligheidsthermometer dVS) - Bevorderen van samenwerking met ouders en leerlingen (bv. ouderavond & leerlingcommissie) - Optimalisatie van zorgstructuur (o.a. conflicthantering, herstelrecht, gesprekvaardigheden) Niveau klas Na intake/consult, evt. observatie of sociogram > Plan van aanpak (voorbeelden): - Overdracht aan leerkracht/docent van groepsvormende activiteiten of lessen gericht op omgaan met pesten; - Afname van bv. Veiligheidsthermometer dVS (leerkingen en ouders bij uitslag betrekken); - Introductie van de Oplossingsgerichte Pest Aanpak (OPA); - Ouderavond; - evt. lessen van Discussiëren Kun Je Leren (DKJL); - evt. Consultatieve Leerkracht Begeleiding (CLB), en Video Interactie Begeleiding (VIB); - evt. verwijzing door ABC i.s.m. Bascule. Indivi- dueel niveau Na intake- of consultgesprek inzet van een HGW/HGD-traject: - HGW/oplossingsgerichte gesprekken met betrokken leerling(en), leerkracht/docent en ouders; - Vaststellen onderwijs-/opvoedbehoeften van leerling(en) + advisering; - Advies t.a.v. ondersteuningsbehoeften van school en ouders; + evt. verwijzing door ABC i.s.m. Bascule. Op alle niveau’s ook voorlichting t.a.v. Cyberpesten. 8-4-2017 www.hetabc.nl www.hetabc.nl

Rondje vraag/wens + tips uitwisselen 8-4-2017 www.hetabc.nl

Filmpje Vreedzame School De Schakel 8-4-2017 www.hetabc.nl

Meningenspel (eens/oneens?) “De anti-pestwet hebben wij niet nodig” “Gepeste kinderen lokken het wel een beetje zelf uit” “Chimpansees pesten om te leren hoe anderen op ze reageren. Dit hebben kinderen dus ook nodig” Social-media gebruik is altijd op eigen risico De anti-pestcoördinator is uitsluitend een aanspreekpunt 8-4-2017 www.hetabc.nl

Anti-pestcoördinator Belangenbehartiging: aanspreekpunt leerlingen en ouders Coördineren anti-pestbeleid op school Schooljaar 2014-2015: 3 x intervisiebijeenkomst (2-2,5 u) bij voldoende inschrijving. Doelen: Kennis/professionalisering; Consultatie; Uitwisseling van “good practices”; Oefening a.d.h.v. casuïstiek (ingebracht door deelnemers). De expertgroep organiseert in het schooljaar 2014-2015 driemaal een intervisiebijeenkomst, cq. netwerkbijeenkomst (duur 2-2,5 u).   Doelen van deze bijeenkomsten: Kennis/professionalisering t.a.v.: Kennis over pesten Interventies/materialen (w.o. ook gespreksvoering met kinderen en ouders) Vaardigheden die voor ib-ers/anti-pestcoördinatoren van belang zijn Afstemming in de leeromgeving Evt. verwijzingsmogelijkheden Consultatie: Intercollegiale consultatie: We willen juist met deze intervisiebijeenkomsten bereiken dat deelnemers bij hulpvragen de kennis en mogelijke oplossingen van elkaar uitwisselen en benutten Op basis van ingebrachte casuïstiek (bij voorkeur vooraf geanonimiseerd ingebracht of ter plekke ingediend) adviseert de expertgroep op hulpvragen Uitwisseling van “good practices” We willen graag bereiken dat deelnemers aan deze intervisiebijeenkomsten hun ervaringen van wat werkt en van wat niet/of minder goed werkt met elkaar delen (kennisdeling). Oefening a.d.h.v. casuïstiek (ingebracht door deelnemers) 8-4-2017 www.hetabc.nl www.hetabc.nl

Is uw school er al klaar voor? Nu nog een jaar te gaan om een en ander evt. (beter) op de rit te krijgen! 8-4-2017 www.hetabc.nl

Contactformulier + afsluiter http://www. youtube. com/watch Info bij: MvanStempvoort@hetabc.nl fruneman@hetabc.nl 8-4-2017 www.hetabc.nl

Referenties, o.a. Van Rooijen-Mutsaers & Udo (2013). Wat werkt tegen pesten? JGZ-richtlijn Pesten (concept sept. 2012) Landelijke organisaties voor ouders in het onderwijs: LOBO, NKO, OUDERS & COO, VOO (2005). Pesten op school: hoe ga je ermee om? http://www.digitaalpesten.nl/ Digivaardig & Digibewust en stichting Mijn Kind Online (2012): Digitaal pesten. http://mijnkindonline.nl/publicaties/brochures/brochure-digitaal-pesten http://www.pestweb.nl 8-4-2017 www.hetabc.nl