Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Spijbelcijfers schooljaar
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Werken met de BaSO-fiche
Word Wijs! ? GSIW Actiegroep Leren-Werken stelt het project Word Wijs! voor. • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot.
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Iedereen gelijke kansen op school
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
Duurzame & Gezonde Inzetbaarheid
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Hoe een alternatieve aanpak voor zittenblijven implementeren Anneloes Vandenbroucke & Goedroen Juchtmans.
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Talentenwerf TALENTENWERF. Talentenwerf Monitoring & analyse Monitoring activiteiten Talentenwerf. Monitoring bouwsector Monitoring onderwijs – Instroom.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Het Centraal Meldpunt.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Directiedag CLB 20/02/2014.
Actieplan Vroegtijdig Schoolverlaten
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Wisselstroom 24/02.
Vroegtijdig schoolverlaten 12 november Welkom 2.
6 Criteria Armen verenigingen zich Armen nemen het woord Maatschappelijke emancipatie Maatschappelijke structuren veranderen Dialoog met de samenleving.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Studiedag ‘Idealen, hoe radicaal is radicaal?’ WORKSHOP CENTRAAL MELDPUNT & DIENST JEUGDINTERVENTIE.
Samen tegen schooluitval!
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Voorstelling kansarmoedeatlas
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Workshop basisonderwijs
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Inhoud en doelstelling
Alternatieven voor zittenblijven
Lancering campagne #YouLoveTech
Cijfergegevens leerrecht
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen Fabienne Fell & Emmy Proost

Aanleiding: Denkdagen 2008 Vaststelling: Ongekwalificeerde uitstroom in Antwerpen = ERG HOOG 14% in Vlaanderen 28% van Antwerpse jongeren verlaat de secundaire school zonder diploma

Enkele cijfers Opvattingen over zittenblijven van clb-medewerkers en leerkrachten Waarop zet Onderwijsbeleid van de stad Antwerpen in?

Enkele cijfers Opvattingen over zittenblijven van clb-medewerkers en leerkrachten Waarop zet Onderwijsbeleid van de stad Antwerpen in?

Schoolse vertraging in cijfers: internationaal

Schoolse vertraging in cijfers: Vlaanderen   % Schoolse vertraging Vlaanderen Brussel Antwerpen Gent Hasselt Brugge LO 15,7% 24,2% 24,7% 25% 11,7% 14,7% SO 29,2% 34,2% 38,9% 34,8% 36% 28,4%

Schoolse vertraging in cijfers: Antwerpen

Schoolse vertraging in cijfers: Antwerpen

Spijbelen en schoolse vertraging: BaO cfr. ongewettigde afwezigheid

Spijbelen en schoolse vertraging: SO

Enkele cijfers Opvattingen over zittenblijven van clb-medewerkers en leerkrachten Waarop zet Onderwijsbeleid van de stad Antwerpen in?

Enquête over de opvattingen omtrent zittenblijven: enkele resultaten 155 medewerkers van het VCLB over de provincie Antwerpen 800 Antwerpse leerkrachten

Onderzoek naar effectiviteit? Leerlingen met vergelijkbare kenmerken (tot 50 verschillende achtergrondkenmerken) Leeftijdsvergelijking vs leerjaarvergelijking

Effect van zittenblijven op psychosociaal functioneren Sociale vaardigheden Academisch zelfbeeld School- welbevinden Psychologisch populariteit Motivatie Agressief gedrag Concentratie- vermogen Spijbelgedrag Sociale vaardigheden (eigen mening kunne formuleren, samenwerken,…): Geen verschillen Academisch zelfbeeld (schoolse capaciteiten): Leerjaarvergelijking: geen verschillen – leeftijdsvergelijking, dus tegenover gelijkaardige zwak presterende leerlingen die toch doorgestroomd zijn: zittenblijvers denken dan iets positiever over hun eigen schoolse capaciteiten in bisjaar, maar duur van dit positievere (meningen verdeeld): 2 jaar / vijf jaar / tijdens bisjaar al verdwenen Schoolwelbevinden: Zittenblijvers waren even graag naar school gegaan, waren ze toch doorgestroomd. Onderzoeksresultaten variëren sterk naargelang welk aspect van psychologisch welbevinden wordt onderzocht: angst, depressies en stress. Angst: korte termijn geen noemenswaardige verschillen, langere termijn zittenblijvers meer angstgevoelens Zelfvertrouwen: leeftijdsvergelijking => zittenblijvers minder zelfvertrouwen waren ze toch doorgestroomd, geen verschil met nieuwe jongere leerjaargenoten… (vraag is hier wat effect is van wat!!) = correlaties! Sociaal-emotionele problemen of depressies: zittenblijvers vertonen ze meer dan hun nieuwe klasgenoten, opnieuw de vraag wat de kip eb wat het ei is!! 5. Populariteit: Leeftijdsvergelijking: kort meer populair, maar verdwijnt zelf gedurende het bisjaar, leerjaarvergelijking: minder populair, nieuwe klasgenoten spelen liever met niet-bissers (dat waren reeds hun vriendjes.) 6. Motivatie (op school): - Leerjaarvergelijking: minder gemotiveerd dan hun nieuwe gelijkaardige klasgenoten leeftijdsvergelijking: zittenblijvers iets gemotiveerder dan waren ze gewoon doorgestroomd, dit houdt zelfs +/- 2 jaar stand, maar verdwijnt uiteindelijk toch. 7. Agressief gedrag: Toename, maar enkel voor kinderen die zo nu en dan ervoor al eens agressief gedrag vertoonden 8. Concentratie: onderzoek heeft uiteenlopende resultaten, maar concentratievermogen zou op langere termijn negatief zijn en zelfs verergeren naar verloop van tijd. 9. Spijbelgedrag: Leerjaarvergelijking: meer spijbelen dan klasgenoten. Leeftijdsvergelijking: basisonderwijs minder spijbelen, secundair onderwijs meer spijbelen

Enkele cijfers Opvattingen over zittenblijven van clb-medewerkers en leerkrachten Waarop zet Onderwijsbeleid van de stad Antwerpen in?

Identificatie en analyse VSV Identificatie en analyse Monitoring beleidscoördinatie PREVENTIE   INTERVENTIE COMPENSATIE De Cauter STAM Alle leerlingen > afgebakende doelgroep > individuele jongere   Dus: leidraad voor gestroomlijnde samenwerking en geen leemtes in de aanpak

Gezamenlijke doelgerichtheid Een sterk beleid Doeltreffende communicatie Gedeeld leiderschap Onder-steunende relaties Responsief vermogen Geïntegreerd beleid Reflectief vermogen Innovatief vermogen Gezamenlijke doelgerichtheid BVV van een school versterken School beslist zelf welk aspect ze kiezen om rond te werken werken op 1 aspect heeft effect op de anderee aspecten

Huis met bouwstenen van school eigen context

Het hoe

Expertisenetwerk Leerloopbanen Netwerk Uitvalpreventie Expertisenetwerk Leerloopbanen STAM Spijbel ambtenaar Ondersteuningsnetwer k Welzijn - Onderwijs Leerloopbaanadviseurs Alle leerlingen > afgebakende doelgroep > individuele jongere   Centraal Meldpunt Dus: leidraad voor gestroomlijnde samenwerking en geen leemtes in de aanpak

Schematisch uitstroom => DBSO, Tweedekans, Syntra, … -Ongekwalificeerd -NEET  Netwerk instrumentarium Voltijds Secundair onderwijs vdab Basisonderwijs tewerkstelling Leerloopbaanbegeleiding Baso-fiche Portfolio EVC => compas Studiekeuze Aanpak sluit aan bij ‘(leer)loopbaan-denken’ VDAB => WIJ-project TRAJCTEN Leertraject => proeftuin Werken inkomen / Wonen Talentenhuizen Snuffelstages Schematisch

Blik naar competenties en talenten, blik van onderwijs op leerling Ook onze blik naar scholen en partners

Wat kunnen we doen?

Netwerk Bewustwording IJH In dialoog gaan Netwerkregie / draaischijffunctie Bewustwording Alle leerlingen > afgebakende doelgroep > individuele jongere   In dialoog gaan Bewustwording : binnen eigen CLB, binnen school In dialoog gaan: op de persoon om effect te hebben op structuur (ind: in gesprekken met lln/ouders, doelgroep: 18 jarigen in de school, alle leerlingen: lk team) Visie van eigen CLB team rond blijven zitten, inbreng op klassenraden/celln-beg/… BASISONDERWIJS : kleuterparticipatie…? Vb luxeverzuim, …) 3. Netwerk draaischijffunctie: aantal scholen, lokale partners: ocmw, vdab, volwassenonderwijs, jeugd, … 4. IJH : ocj, brede instappartners, …  biedt kansen; meer dan ooit nood aan netwerken

Vragen ? Bedankt voor uw aandacht! Info : www.onderwijsantwerpen.be onderwijsbeleid@stad.antwerpen.be