Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
Loopbaanontwikkeling
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Geld verdienen met trends
Workshop Informatievaardigheden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Inleiding onderzoek Hoorcollege 2 Theorie en literatuur.
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Marktonderzoek als proces
Profielwerkstuk1 Profielwerkstuk n MEESTERPROEF over de Tweede Fase n Wetenschappelijk onderzoek n Alle onderzoeksfasen doorlopen n Leren van.
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
Geld verdienen met trends
Inspiratiebijeenkomsten
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Werkstukken en rapporten
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Media en creativiteit Identiteit les 7
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Praktijk.
Onderzoeksvaardigheden
Pedagogisch werken in de wijk
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
Bronnen en onderzoeksvragen
Het forum.
Keuzethema: differentiatie
Mijn visie op onderwijs
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Praktijkgericht onderzoek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Transcript van de presentatie:

Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014 Ari de Heer, Nicolien Montessori, Hans Poorthuis, Rosanne Zwart

Startpunt voor deze bijeenkomst Praktijkprobleem is beschreven. Opdrachtgever en opdracht zijn bekend Rapportage STO: startverslag en formulier verkenning DO: onderzoeksopdracht

Onderzoek doen Opdracht; Wat is jouw beeld van onderzoek doen? Denken, delen Making messy things not messy ! If you can’t measure it, it doesnot exist? Plenair uitwisselen http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability.html t/m minuut 3:12

Vooruitblik rapportages 30 okt Startverslag met formulier verkenning (sto) of onderzoeksopdracht (do) 27 nov. Onderlinge feedback op verslag verkenning (tijdens derde bijeenkomst leergang) 11 dec. Start review: onderzoeksplan (do) of ontwerpeisen (sto) (hele dag door leergangbegeleiders en onderzoekscoordinator ) maart Midterm review (door onderzoeksbegeleider school) juni Eindterm review (hele dag door leergangbegeleiders en onderzoekscoordinator)

Stappen tot aan de startreview Vaststellen verlegenheidsituatie of praktijkprobleem (gedaan) Verkenning vanuit de literatuur (diverse bronnen) Verkenning vanuit de praktijk (interviews, observaties, documentonderzoek) Herformuleren praktijkprobleem Formuleren hoofd en deelvragen (DO) DO: formuleren van het onderzoeksplan STO: formuleren van de ontwerpeisen startreview

Verkennen van de literatuur Doel Overzicht krijgen over wat bekend is over je probleem en over mogelijke oplossingen Definiëren van gebruikte begrippen Inspiratie opdoen voor mogelijke oplossingen.

Bronnen De expert Boeken bv van de opleiding Tijdschriften bv vak of wetenschap Beleidsdocumenten Kranten en tijdschriften Onderzoeksrapporten bv van studiecentra Websites Verwijzen volgens APA.

Systematische aanpak Oriënteren: op probleem en oplossing Richten: door deelvragen Plannen: met bronnen Data verzamelen en analyseren Discussie en conclusie Samenvatting en rapportage Deelvragen zijn richtinggevend voor je onderzoek

Werken vanuit deelvragen Over mijn onderwerp ...[overkoepelend begrip] wil ik door literatuurverkenning……………………...[bronnen] antwoorden vinden…………..………….[deelvragen] met als doel……………………………..… [relevantie]

Verkennen van de praktijk Doel Overzicht krijgen over de mening van betrokken collega’s en leerlingen over het probleem en de mogelijke oplossingen Overzicht krijgen met betrekking tot de aanwezige middelen die betrekking hebben op je onderwerp. Inspiratie opdoen voor mogelijke oplossingen

Werken vanuit deelvragen Over mijn onderwerp ...[overkoepelend begrip] wil ik door praktijkverkenning…….[respondenten, middelen] antwoorden vinden…………..………….[deelvragen] met als doel……………………………..… [relevantie]

Respondenten en onderzoeksobjecten Opdrachtgever, collega’s, leerlingen, directie, medestudenten, experts Onderzoeksobjecten leermiddelen, methodes, hulpmaterialen, handleidingen, procedures, beleidsdocumenten, Op de eigen school en/of op een andere school

Onderzoeksmiddelen Inventariseren (zoekvraag) Tekstbronnen bestuderen (kijkkader) Observeren (observatieschema) Bevragen (vragenlijst, keuze respondenten, opbouw en indeling ) Bevragen (interviewschema, keuze respondenten, opbouw en indeling) Bezoeken (bv andere school) Documentanalyse (bv leerlingenwerk) Focusgroep (bv groepje van drie leerlingen) Werken met gedefinieerde begrippen en met goed gekozen onderzoeksmiddelen

Systematische aanpak Oriënteren: op probleem en oplossing Richten: door deelvragen Plannen: met onderzoeksmiddelen Data verzamelen en analyseren Discussie en conclusie Samenvatting en rapportage NB Deelvragen zijn richtinggevend voor je onderzoek

De metafoor van de ijsberg De metafoor van de ijsberg (Spencer & Spencer, 1993) laat zien dat slechts een klein deel van van wat wij kennen, weten en denken zich vertaald in herkenbaar gedrag (boven de waterspiegel en dus te observeren). Onder de waterspiegel zitten de motivaties, normen & waarden en persoonlijkheidskenmerken die bepalend zijn voor het zichtbare gedrag. Een van de conclusies luidt dat daadwerkelijke verandering een verandering behoeft in de onzichtbare maar bepalende aspecten die onder het topje van de ijsberg verstopt gaan. Praktijkgericht onderzoek kan hier een belangrijke rol in spelen (De Lange, Schuman & Montesano Montessori, 2010, pp. 55-57).

De volgende keer peerfeedback Opdracht Maak een verslag van de verkenning van de literatuur en van de verkenning van de praktijk Wissel dit per mail uit met je koppelscholen Ga na welke feedback je op de bijeenkomst aan elkaar wilt geven. Unic Do 1 Sto 1 Groevenbeek Sto 2 Amadeus Scala Sto 1 Calscollege Do 2