Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014 Ari de Heer, Nicolien Montessori, Hans Poorthuis, Rosanne Zwart
Startpunt voor deze bijeenkomst Praktijkprobleem is beschreven. Opdrachtgever en opdracht zijn bekend Rapportage STO: startverslag en formulier verkenning DO: onderzoeksopdracht
Onderzoek doen Opdracht; Wat is jouw beeld van onderzoek doen? Denken, delen Making messy things not messy ! If you can’t measure it, it doesnot exist? Plenair uitwisselen http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability.html t/m minuut 3:12
Vooruitblik rapportages 30 okt Startverslag met formulier verkenning (sto) of onderzoeksopdracht (do) 27 nov. Onderlinge feedback op verslag verkenning (tijdens derde bijeenkomst leergang) 11 dec. Start review: onderzoeksplan (do) of ontwerpeisen (sto) (hele dag door leergangbegeleiders en onderzoekscoordinator ) maart Midterm review (door onderzoeksbegeleider school) juni Eindterm review (hele dag door leergangbegeleiders en onderzoekscoordinator)
Stappen tot aan de startreview Vaststellen verlegenheidsituatie of praktijkprobleem (gedaan) Verkenning vanuit de literatuur (diverse bronnen) Verkenning vanuit de praktijk (interviews, observaties, documentonderzoek) Herformuleren praktijkprobleem Formuleren hoofd en deelvragen (DO) DO: formuleren van het onderzoeksplan STO: formuleren van de ontwerpeisen startreview
Verkennen van de literatuur Doel Overzicht krijgen over wat bekend is over je probleem en over mogelijke oplossingen Definiëren van gebruikte begrippen Inspiratie opdoen voor mogelijke oplossingen.
Bronnen De expert Boeken bv van de opleiding Tijdschriften bv vak of wetenschap Beleidsdocumenten Kranten en tijdschriften Onderzoeksrapporten bv van studiecentra Websites Verwijzen volgens APA.
Systematische aanpak Oriënteren: op probleem en oplossing Richten: door deelvragen Plannen: met bronnen Data verzamelen en analyseren Discussie en conclusie Samenvatting en rapportage Deelvragen zijn richtinggevend voor je onderzoek
Werken vanuit deelvragen Over mijn onderwerp ...[overkoepelend begrip] wil ik door literatuurverkenning……………………...[bronnen] antwoorden vinden…………..………….[deelvragen] met als doel……………………………..… [relevantie]
Verkennen van de praktijk Doel Overzicht krijgen over de mening van betrokken collega’s en leerlingen over het probleem en de mogelijke oplossingen Overzicht krijgen met betrekking tot de aanwezige middelen die betrekking hebben op je onderwerp. Inspiratie opdoen voor mogelijke oplossingen
Werken vanuit deelvragen Over mijn onderwerp ...[overkoepelend begrip] wil ik door praktijkverkenning…….[respondenten, middelen] antwoorden vinden…………..………….[deelvragen] met als doel……………………………..… [relevantie]
Respondenten en onderzoeksobjecten Opdrachtgever, collega’s, leerlingen, directie, medestudenten, experts Onderzoeksobjecten leermiddelen, methodes, hulpmaterialen, handleidingen, procedures, beleidsdocumenten, Op de eigen school en/of op een andere school
Onderzoeksmiddelen Inventariseren (zoekvraag) Tekstbronnen bestuderen (kijkkader) Observeren (observatieschema) Bevragen (vragenlijst, keuze respondenten, opbouw en indeling ) Bevragen (interviewschema, keuze respondenten, opbouw en indeling) Bezoeken (bv andere school) Documentanalyse (bv leerlingenwerk) Focusgroep (bv groepje van drie leerlingen) Werken met gedefinieerde begrippen en met goed gekozen onderzoeksmiddelen
Systematische aanpak Oriënteren: op probleem en oplossing Richten: door deelvragen Plannen: met onderzoeksmiddelen Data verzamelen en analyseren Discussie en conclusie Samenvatting en rapportage NB Deelvragen zijn richtinggevend voor je onderzoek
De metafoor van de ijsberg De metafoor van de ijsberg (Spencer & Spencer, 1993) laat zien dat slechts een klein deel van van wat wij kennen, weten en denken zich vertaald in herkenbaar gedrag (boven de waterspiegel en dus te observeren). Onder de waterspiegel zitten de motivaties, normen & waarden en persoonlijkheidskenmerken die bepalend zijn voor het zichtbare gedrag. Een van de conclusies luidt dat daadwerkelijke verandering een verandering behoeft in de onzichtbare maar bepalende aspecten die onder het topje van de ijsberg verstopt gaan. Praktijkgericht onderzoek kan hier een belangrijke rol in spelen (De Lange, Schuman & Montesano Montessori, 2010, pp. 55-57).
De volgende keer peerfeedback Opdracht Maak een verslag van de verkenning van de literatuur en van de verkenning van de praktijk Wissel dit per mail uit met je koppelscholen Ga na welke feedback je op de bijeenkomst aan elkaar wilt geven. Unic Do 1 Sto 1 Groevenbeek Sto 2 Amadeus Scala Sto 1 Calscollege Do 2