SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Regie in Eigen hand Hans van der Knijff 15 mei 2013.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Training Europees project Hear Me.
Evaluatie van mentorprojecten
Reactie op tienpuntenplan CDA. Waardering voor het plan  Komt vanuit het seniorenplatform van het CDA, senioren zijn serieus genomen  Thema’s sluiten.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Godsdienst.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
Jongeren en je patiëntenorganisatie drs. Marianne C. Naafs-Wilstra VOKK, Nieuwegein.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Reflectievaardigheden en instrumenten
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Welkom MAS
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Keuze van de VMBO leerling
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Bent u de mentor die ik zoek? Rolmodellen. Mentoring. Netwerken. Empowerment. Uitvalpreventie. Ondernemersgeest.
Rots & Water Marien Lokerse.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Dossier Empowerment.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
GEZOCHT Ambitious students who are looking for an industry mentor Rolmodellen. Mentoring. Netwerken. Empowerment. Uitvalpreventie. Ondernemersgeest.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
UVW LinkedIn Presentatie
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het perspectief van de verzorgende
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Basiskennis LOB.
Welkom ik maak me sterk.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Stimuleren van ondernemend gedrag
ViaVia Info-presentatie
Wil je mentor worden?
Do’s en don’ts van empoweren via hulp
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Transcript van de presentatie:

SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor Rolmodellen. Mentoring. Netwerken. Empowerment. Uitvalpreventie. Ondernemersgeest SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor “Hoe kunnen mentoren invloed hebben op het leven van mentees en wat wordt er van hen verwacht?” Deze presentatie helpt (potentiële) mentoren begrijpen wat er van hun verwacht wordt als mentor en hoe ze een belangrijke invloed kunnen hebben op het leven van de menees. Het laat ook zien dat iedereen een mentor zou kunnen zijn als je je simpelweg aan een aantal basisregels en tips houdt. Tool ontwikkeld op basis van de presentatie van Alyson Venema, MentorProgramma Friesland, 16-01-2014

Potentiële impact Deze presentatie helpt (potentiële) mentoren begrijpen wat er van hun verwacht wordt als mentor en hoe ze een belangrijke invloed kunnen hebben op het leven van de menees. Het laat ook zien dat iedereen een mentor zou kunnen zijn als je je simpelweg aan een aantal basisregels en tips houdt.

Mentor Rolmodel Netwerk Ervaring Erkenning Begeleiding Positiviteit Carrière Herkenning De kwaliteiten die een mentor kan en moet gebruiken in de mentorrelatie.

Mentee Behoefte aan advies met betrekking tot carrière, school of persoonlijke situaties Weten wat ze van de mentor willen leren Openstaan voor feedback Nieuwsgierig Positive towards relationship Developing certain skills Wat een mentee zou willen of nodig hebben van de mentor-mentee relatie:

Een mentor kan meer structuur aanbrengen in het hoofd en de gedachtes van de mentee

Goede Match Wat zorgt voor een goede match?

Mentor is in staat iets nieuws te bieden netwerk inzicht vertrouwen advies NETWERK : De mentee introduceren bij mensen kan een aanvulling zijn op de toekomst/baan/studie van de mentee. INZICHT: vertel/toon een visie die jij als mentor over het leven hebt. Laat de mentee nadenken over nieuwe dingen. VERTROUWEN: Moedig de mentee aan bij zijn of haar keuzes in het leven. Geef de mentee complimenten. ADVIES: geef de mentee advies over keuzes in het leven met betrekking tot werk of studie. Stel ook vragen om de mentee na te laten denken over waarom zij of hij keuzes maakt.

Iets met elkaar gemeen passie levensstijl hobby’s Ga op zoek naar kwaliteiten die zowel de mentor als mentee bezit, zodat er over gelijkenissen kan worden gesproken. Dit zou een passie voor bepaald werk kunnen zijn, dezelfde religie/levensstijl, dezelfde hobby’s zoals bijvoorbeeld muziek/sport etc.

Spark, click, attraction Zodra de mentor en mentee elkaar liggen en weten dat ze een nuttige relatie kunnen opbouwen, zal dit de relatie ten goede komen. Soms is er maar 1 afspraak voor nodig om erachter te komen of de relatie nuttig zal zijn, soms heeft dit meer tijd nodig. Dit is afhankelijk van de mentor/mentee. Voordelen van de relatie

Win-win situatie Beide partijen leren Wederzijdse overeenkomst dat de relatie voor beide leerzaam is. De mentor heeft de mentee iets te bieden. De mentee staat open voor de inzet van de mentor. Beide partijen leren

Mentee weet wat hij of zij van de mentor wil Mentor is in staat uit te leggen wat hij of zij heeft te bieden De mentee hoeft geen vragen te hebben bij de eerste ontmoeting. Dit kan later komen tijdens de relatie wanneer de mentee weet wat de mentor te bieden heeft. Vragen kunnen betrekking hebben op studie/toekomstig werk of persoonlijke ontwikkeling. Vraag en Antwoord

Wederzijdse stimulering De mentor stimuleert de mentee en de mentee weet dat de mentor er voor hem is als hij hem of haar nodig heeft.

Relatie is vertrouwelijk Mentor en mentee moeten elkaar kunnen vertrouwen. Ook al is het een hechte relatie, het is geen vriendschap vanwege de verschillen (leeftijd/levensfases) tussen de mentor en mentee. Ook al kan de mentor een grote ondersteuning zijn bij de persoonlijke ontwikkeling, het is geen therapeutische relatie. Daarom kan de mentor ook dingen vertellen over zijn of haar persoonlijk leven. Geen vriendschap Geen sociale ondersteuning

“Bedankt dat je in me geloofde voordat ik dat zelf deed” Empowerment Laat de mentee zijn of haar eigen sterktes zien door complimenten te geven, vertrouwen te tonen, de mentee zich belangrijk en getalenteerd te laten voelen. Dit maakt de mentee sterker en geeft meer vertrouwen en kracht voor in de toekomst. “Bedankt dat je in me geloofde voordat ik dat zelf deed”

Soms heeft de mentor het gevoel niet belangrijk te zijn voor de mentee omdat de doelen van de mentee niet zijn bereikt. Een mentor is belangrijker dan ze vaak denken. Een goed gesprek of goed luisteren naar een verhaal van de mentee kan een groot verschil maken in het leven van de mentee… ook al beseft de mentee dat op dat moment niet. “Als je denkt dat je te klein zijn om een verschil te maken, heb je niet een nacht doorgebracht met een mug”