Verkeer in de kleuterschool
Eindwerk ‘veilig verkeer in de kleuterschool’ Vraag vanuit de stageschool
Eindwerk verkeer Hoe aanpakken? Doelgroep kleuters Concreet werken Actief leren, zelf ontdekken en exploreren onderdeel eindwerk: OP UITSTAP
Op uitstap Begeven in het verkeer, kleuters hebben vragen over wat ze allemaal zien en horen Aandacht schenken hieraan Meenemen van een verkeerst as
Zebratas Verkeerstas moet herkenbaar zijn: dé verkeerstas Hoe presenteren? Zebra (Zebra-pad, Zeppe en Zikki) Zebra-tas
Inhoud van de zebratas Wandellus Gevisualiseerde afspraken Fluitje Verkeerstussendoortjes Boekje met verkeersborden
Wandellus Veilig: iedereen blijft mooi bij elkaar Je voelt als er wordt getrokken ed Tempo opdrijven Fluo: extra zichtbaarheid Gemaakt van fluotouw en stevige plakband Dunne wandellus: handig mee te nemen
Wandellus
Gevisualiseerde afspraken Vooraf: wat kan, wat kan niet? Herhaling
Fluitje Stoppen en luisteren Snel aandacht trekken
Verkeerstussendoortjes Zinvolle invulling wanneer je moet wachten Vb. bus, trein, te vroeg,… Voorbeelden uitbeeldingsverhaal opdrachten rond gericht kijken (ik zie, ik zie…) raadseltjes ik ga op reis met de auto en ik neem mee… Triangel/ ander muziekinstrument aandacht trekken
Boekje met verkeersborden Betekenis opzoeken Idee: foto’s maken van de verkeersborden die je tegenkomt. --> In klas gemaakte foto’s tonen (PC) en kleuters dezelfde verkeersborden laten terugzoeken (herkenning, verschillen zien)
Eigen toevoegingen mogelijk Voorbeelden Fluovesten voor leerkracht en extra begeleider(s) Oversteekbord Fototoestel …
Praktisch gezien Eenvoudig en snel om te maken Niet veel materialen nodig Neemt weinig plaats in Gemakkelijk om mee te nemen
Bedankt voor jullie aandacht