Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Informatiebijeenkomst 20 november 2013 Gorredijk Energieneutraal 2020 Programma Opening Zelf groene stroom opwekken Voordelig energie.
Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Welkom Informatiebijeenkomst IDOP Galder-Strijbeek 28 februari 2011.
Instructie Opwegnaarschool.nl Michelle van de Laarschot RKBS de Horizon 11 juni 2010.
Marco Oving Projectleider
Overlegplatform, 25 april 2013
met vallen en opstaan naar een mid-office
Doelstelling Joure Ambachtstad: juni 2012 juli
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Overige accommodaties 30 januari 2013.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Agenda workshop Mobiliteitsconvenants voor Gemeenten.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
21 november 2013Divosa najaarscongres1 De decentralisaties: een uitdaging tot innovatie Uitkomsten enquête Werner van der Linden, manager gem. Zaanstad.
Stationsomgeving - 29 juni
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Welkom.
Fietsparkeren in Delft
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Ontwerpregels voor kruispunten
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Stand van zaken veilige schoolroutes en -omgeving “Veilig door Gorinchem”
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Sanering fietspaaltjes Amersfoort
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Stedelijk Waterplan Gorinchem
1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
De Participatiewet 26 oktober 2013 Jan Hamming. Presentatie De Participatiewet: wat verandert er voor gemeenten? Uitdagingen Inzet VNG (de knelpunten)
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Pieter Arends 27 november 2013 Aanpak Veilig Fietsen Gemeente ALMELO.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Uitvoering van het Deltaprogramma (waterveiligheid)
> /24% 25 % % % % % % % % Bijtelling.
Bouwstenen voor een plan van aanpak Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad Suggesties Graag jullie ideeën Pilots: uitwerken in de praktijk.
Verkeersveilige Schoolomgeving
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Infoavond Tuinbouwvestiging de Kievit & Gemeente Peel en Maas heten u van harte welkom.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Presentatie GRP 2008 Adrie Hanegraaf. Gemeentelijk Riolering Plan 2008 Omvang van de voorzieningen Beheer en onderhoud Renovatie en vervanging Kosten.
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Provincie Noord-Holland “Kansen voor waterrecreatie” Sail, 21 augustus 2015 Bram Hulsman programmamanager Provincie Fryslân Het Friese.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
1: Oorspronkelijk plan Maatregelen: 4x drempels 7x kruispuntplateau’s 1x markering kruispunt reflecterende borden bij scherpe bochten Kenmerken: snelheid.
Verkeersnotitie Landerd Waar staan we? Waar willen we naar toe? Hoe bereiken we dat?
Iv-Infra.
Introductie Gemeenteraad raadsinformatiebijeenkomst 19 april 2018 Martijn Priem
De Fietsersbond op weg naar 2015
Transcript van de presentatie:

Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014

Aanleiding en opdracht Aanpak en werkwijze Resultaat en stand van zaken Voorbeelden uit de praktijk

Aanleiding Brief minister, beleidsimpuls Verkeersveiligheid Ongevallen 2020 Landelijke doelstellingen Strategisch Plan Verkeersveiligheid Impuls

Aanleiding Impuls - Doorgaan en versterken (categorisering, handhaving) - Vernieuwen (meldpunt VVN, initiatieven auto-industrie) - Focus - Ouderen, fietsers, jonge bestuurders Afspraak VNG: Uiterlijk in 2013 brengen gemeenten lokale fietsknelpunten in beeld en stellen een aanpak op gericht op het oplossen ervan.

Aanleiding Initiatief Provincie Fryslân: - Inventarisatie Fietsersbond (knelpunten) - A4 tjes gemeentelijke aanpak - Subsidie Wat kunnen we als gemeente doen?

Aanpak Opdracht Inventarisatie Fietsersbond Modelaanpak Actieplan Verkeersveiligheid Fietsverkeer Uitvoeren maatregelen Subsidie Beleid

Aanpak Lange termijnKorte termijn Voornemen Verankering in beleid (GVVP) - Inrichting openbare ruimte - Meer aandacht voor inrichting routes - Meer aandacht in educatieplan - Onderhoudsfrequentie fietspaden - Strooiroutes - Beleidslijn paaltjes / obstakels - ? Concreet Maatregelenplan - Pragmatisch - Snel uitvoerbaar - Laaghangend fruit - Kosteneffectief (?) Actieplan Verkeersveiligheid Fietsverkeer

Aanpak Korte termijn, maatregelenplan Stappen - Knelpunten categoriseren - Beoordelen knelpunten (urgentie) - Maatregelen bepalen - Ramen kosten

Aanpak Categoriseren knelpunten

Aanpak Categoriseren knelpunten DFMAKS A: Obstakels3811 B: Paaltjes C:Hobbels5712 D: Overige knelpunten199 E: Olifantenpaadjes32 F: 50 km/uur wegen144

Aanpak Beoordelen knelpunten Urgentie maatregelen Hoge conflictkans Slecht zichtbaar / midden op de weg Lage conflictkans Relatief goed zichtbaar / aan de kant van de weg Hoofdfietsroute (PVVP/GVVP) of drukke route HoogMidden Overige fietsroutesMiddenLaag Intern Expertteam Beheer, buitendienst, stedebouw, verkeer

Aanpak Maatregelen - Aanbrengen reflectie op obstakels - Nieuwe reflecterende paaltjes (vervanging) - Inleidende markering - Weghalen paaltjes / obstakels / hekjes - Onderhoud klinkers, asfalt - Aanpak kruispunten Intern Expertteam Beheer, buitendienst, stedebouw, verkeer

Aanpak Kosten Eenheidsprijzen Globale raming OnderdeelUrgentie HoogMiddenLaagTotaal A: Obstakels€ 1000,- € 3000,- B: Paaltjes€ 500,-€ 5000,-€ 2000,-€ 7500,- C: Hobbels€ 5000,-€ ,-€ 8000,-€ 23000,- D: Overig0,- E: Olifantenpaadje s 0,- € 1500,- F: 50 km/uur€ ,- € ,- 0,-€ ,- Totaal€ ,-€ ,-€ ,-€ ,- Beheer en onderhoud Kosten indicatief

Aanpak Kosteneffectiviteit ? Kosten Relatief laag Effecten Veel ongevallen in de aangepakte segmenten

Resultaat en stand van zaken De Friese Meren - Vastgesteld plan, ingediend voor subsidie, communicatie Achtkarspelen - Plan in ontwikkeling, discussie maatregelen expertteam Knelp.Maatr. A: Obstakels387 B: Paaltjes10148 (32) Proef weglaten zomerpaaltjes C:Hobbels5740 D: Overige knelpunten190 E: Olifantenpaadjes31 F: 50 km/uur wegen142

Voorbeelden Obstakels

Voorbeelden Obstakels

Voorbeelden Obstakels

Voorbeelden Paaltjes

Voorbeelden Paaltjes

Voorbeelden Paaltjes

Voorbeelden Paaltjes

Voorbeelden Paaltjes

Voorbeelden Paaltjes

Voorbeelden Paaltjes

Voorbeelden Hobbels

Voorbeelden Hobbels

Voorbeelden Hobbels

Voorbeelden Overige knelpunten

Voorbeelden Olifantenpaden

Voorbeelden 50 km/uur wegen

Vragen?