Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014
Aanleiding en opdracht Aanpak en werkwijze Resultaat en stand van zaken Voorbeelden uit de praktijk
Aanleiding Brief minister, beleidsimpuls Verkeersveiligheid Ongevallen 2020 Landelijke doelstellingen Strategisch Plan Verkeersveiligheid Impuls
Aanleiding Impuls - Doorgaan en versterken (categorisering, handhaving) - Vernieuwen (meldpunt VVN, initiatieven auto-industrie) - Focus - Ouderen, fietsers, jonge bestuurders Afspraak VNG: Uiterlijk in 2013 brengen gemeenten lokale fietsknelpunten in beeld en stellen een aanpak op gericht op het oplossen ervan.
Aanleiding Initiatief Provincie Fryslân: - Inventarisatie Fietsersbond (knelpunten) - A4 tjes gemeentelijke aanpak - Subsidie Wat kunnen we als gemeente doen?
Aanpak Opdracht Inventarisatie Fietsersbond Modelaanpak Actieplan Verkeersveiligheid Fietsverkeer Uitvoeren maatregelen Subsidie Beleid
Aanpak Lange termijnKorte termijn Voornemen Verankering in beleid (GVVP) - Inrichting openbare ruimte - Meer aandacht voor inrichting routes - Meer aandacht in educatieplan - Onderhoudsfrequentie fietspaden - Strooiroutes - Beleidslijn paaltjes / obstakels - ? Concreet Maatregelenplan - Pragmatisch - Snel uitvoerbaar - Laaghangend fruit - Kosteneffectief (?) Actieplan Verkeersveiligheid Fietsverkeer
Aanpak Korte termijn, maatregelenplan Stappen - Knelpunten categoriseren - Beoordelen knelpunten (urgentie) - Maatregelen bepalen - Ramen kosten
Aanpak Categoriseren knelpunten
Aanpak Categoriseren knelpunten DFMAKS A: Obstakels3811 B: Paaltjes C:Hobbels5712 D: Overige knelpunten199 E: Olifantenpaadjes32 F: 50 km/uur wegen144
Aanpak Beoordelen knelpunten Urgentie maatregelen Hoge conflictkans Slecht zichtbaar / midden op de weg Lage conflictkans Relatief goed zichtbaar / aan de kant van de weg Hoofdfietsroute (PVVP/GVVP) of drukke route HoogMidden Overige fietsroutesMiddenLaag Intern Expertteam Beheer, buitendienst, stedebouw, verkeer
Aanpak Maatregelen - Aanbrengen reflectie op obstakels - Nieuwe reflecterende paaltjes (vervanging) - Inleidende markering - Weghalen paaltjes / obstakels / hekjes - Onderhoud klinkers, asfalt - Aanpak kruispunten Intern Expertteam Beheer, buitendienst, stedebouw, verkeer
Aanpak Kosten Eenheidsprijzen Globale raming OnderdeelUrgentie HoogMiddenLaagTotaal A: Obstakels€ 1000,- € 3000,- B: Paaltjes€ 500,-€ 5000,-€ 2000,-€ 7500,- C: Hobbels€ 5000,-€ ,-€ 8000,-€ 23000,- D: Overig0,- E: Olifantenpaadje s 0,- € 1500,- F: 50 km/uur€ ,- € ,- 0,-€ ,- Totaal€ ,-€ ,-€ ,-€ ,- Beheer en onderhoud Kosten indicatief
Aanpak Kosteneffectiviteit ? Kosten Relatief laag Effecten Veel ongevallen in de aangepakte segmenten
Resultaat en stand van zaken De Friese Meren - Vastgesteld plan, ingediend voor subsidie, communicatie Achtkarspelen - Plan in ontwikkeling, discussie maatregelen expertteam Knelp.Maatr. A: Obstakels387 B: Paaltjes10148 (32) Proef weglaten zomerpaaltjes C:Hobbels5740 D: Overige knelpunten190 E: Olifantenpaadjes31 F: 50 km/uur wegen142
Voorbeelden Obstakels
Voorbeelden Obstakels
Voorbeelden Obstakels
Voorbeelden Paaltjes
Voorbeelden Paaltjes
Voorbeelden Paaltjes
Voorbeelden Paaltjes
Voorbeelden Paaltjes
Voorbeelden Paaltjes
Voorbeelden Paaltjes
Voorbeelden Hobbels
Voorbeelden Hobbels
Voorbeelden Hobbels
Voorbeelden Overige knelpunten
Voorbeelden Olifantenpaden
Voorbeelden 50 km/uur wegen
Vragen?