Evidence Based Werken in Theorie en Praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Overgang van PO naar VO Let op!
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
De bolletjes naar rechts
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Presentatie Procedure naar het VO
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Integreren van onderzoek in onderwijs
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Van harte welkom namens
Taal en rekenen Joke van Balen.
Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam
Informatieavond groep 7
Wat is digitale didaktiek?
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
CAT Critical Appraisal of a Topic
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Betere verbindingen met onderzoek
Evidence based: theorie en praktijk
Transcript van de presentatie:

Evidence Based Werken in Theorie en Praktijk Wim Groot TIER – Universiteit Maastricht DAIR Seminar 5 november 2014

TIER Top Institute for Evidence Based Education Research: www.tierweb.nl Opgericht in 2008. Netwerk van Universiteit Maastricht, Universiteit van Amsterdam en Universiteit van Groningen Omzet: €4-5 miljoen, 30-40 fte

Missie Ontwikkelen van ‘Evidence based onderwijs’, d.w.z.onderwijsbeleid en –praktijk gebaseerd op gepast, expliciet en zorgvuldig gebruik van best beschikbare wetenschappelijke bewijs Gericht op onderwijspraktijk en onderwijsbeleid

Wat is evidence based onderwijs? Evidence based onderwijs’ is de filosofie dat onderwijsbeleid en -praktijk gebaseerd dienen te zijn op een oordeelkundig, expliciet en nauwgezet gebruik van de huidige best evidence. ‘Evidence based onderwijs’ verwijst enerzijds naar de verzameling van interventies die positief geëvalueerd zijn, anderzijds verwijst het naar een houding of attitude (werken op basis van evidence based onderwijs).

Evidence based filosofie Een evidence based attitude impliceert dat de docent, schoolleider of de beleidsmaker zich bij elke beslissing bewust is: Of er bewijsmateriaal (evidence) is om deze beslissing te ondersteunen; Hoe betrouwbaar en toepasbaar dit bewijsmateriaal is.

Hoe krijgt evidence based onderwijs vorm binnen TIER Evaluatie-onderzoek op basis van gerandomiseerde experimenten of quasi-experimenten Meta-analyses en review studies Master Evidence Based Innovation in Teaching (Mebit) voor PO, VO en HBO docenten en beleidsmakers Center for Evidence Based Life-long Learning (CELL) De portal ‘wat werkt in het onderwijs’: www.bestevidence.nl

Samenwerking met scholen Gericht op het vinden van antwoorden op drie vragen: Wat is de kwaliteit van het onderwijs dat door scholen wordt aangeboden en hoe verhoudt zich dit tot de kwaliteit van het onderwijs dat door vergelijkbare instellingen wordt aangeboden? (Benchmark) Wat kan worden gedaan om de kwaliteit van het onderwijs verder te verbeteren? Hoe kan door scholing de kennis en vaardigheden van docenten worden vergroot om de – voor kwaliteitsverbetering - noodzakelijke veranderingen te realiseren en te evalueren? In de samenwerking wordt door het ontwikkelen van ‘evidence based onderwijs’ binnen scholen antwoorden gevonden op deze vragen waarmee de kwaliteit van het onderwijs kan worden verbeterd

Evidence based onderwijs: Onderzoek en onderwijs versterken elkaar Mebit: onderzoek naar wat werkt in onderwijs, onderwijs in onderzoeksvaardigheden Ontwikkelen van langdurige samenwerkingsverbanden: netwerk van scholen, docenten (deelnemers Mebit, alumni) en onderzoekers Onderzoek moet van hoge kwaliteit zijn en relevant voor beleid of praktijk

Ervaringen met evidence based werken Samenwerking met onderwijspraktijk: heel positief Voorbeeld: gezamenlijke onderzoeksaanvragen (NWO-NRO) Meesterwerken Samenwerking met beleid: minder Voorbeeld: Experimenten prestatiebeloning voor leraren

Prestatiebeloning in het onderwijs Initiatief staatssecretaris Halbe Zijlstra (kabinet Rutte I) Subsidie Experimenteerregeling Prestatiebeloning in het Onderwijs Veel weerstand tegen prestatiebeloning in het onderwijs Walter Dresscher van de Algemene Onderwijsbond: "Er is de afgelopen jaren in het buitenland heel veel mee geëxperimenteerd. Die experimenten hebben bijna nergens tot verbetering van het onderwijs geleid. Als het kabinet dan toch denkt dat ze dat hier wel kunnen, dan lijkt me dat je moet spreken van een politieke hobby.“ In het verleden werd in onderwijs ook prestatiebeloning betaald, prestatiebeloning is in huidige CAO ook mogelijk

Wat weten we over de effecten van teambeloning in het onderwijs? Nyasha Tirivayi, Henriette Maassen van den Brink & Wim Groot (2014) ‘Group Incentives for Teachers and their Effect on Student Learning: A Systematic Review of Theory and Evidence’, School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice 6 studies waarvan 5 met (quasi-)experimenteel design 4 veldexperimenten 1 quasi-experimenteel design 1 niet-experimenteel design 2 experimentele studies vonden significant en positief effect van teambeloning op leerprestaties, twee andere experimentele studies vonden geen effect Quasi-experimentele studie vond kleine positieve effecten Niet-experimentele studie vond positieve effecten

Experiment teambeloning Martinus College, Grootebroek Wat is het effect van de introductie van teambeloning op de onderwijsopbrengsten in de onderbouw en de bovenbouw van het vmbo, mavo, havo en vwo? Hoe kijken docenten aan tegen teambeloning in hun school? Wat zijn de neveneffecten van de introductie van teambeloning op andere onderwijsuitkomsten (bijvoorbeeld welbevinden van leerlingen, aandacht voor vakken die niet in de schooltoets of het CSE zijn opgenomen, etc.) en de baantevredenheid van de docenten? Verschillen de (neven)effecten naar achtergrondkenmerken van de school, de teams en de leerlingen (regio, leeftijd, etniciteit, sekse, sector, Cito score, basisschooladvies, etc.)? Welke activiteiten ondernemen docenten om onderwijsopbrengsten te verhogen en hoe verschillende deze tussen teams die wel en teams die geen teambeloning ontvangen?

Opzet van het experiment Prestatie-indicatoren Moet meetbaar zijn, beïnvloedbaar zijn door de docententeams, maar niet manipuleerbaar. Aansluiting van de Onderwijsinspectiegegevens (de ‘bolletjes’ in de opbrengstkaarten). Voordelen: Het verbindt experiment gericht op verbetering van de onderwijskwaliteit aan de algemeen gebruikte en aanvaarde onderwijsbeoordeling van kwaliteit door de Onderwijsinspectie; Bij gebleken succes zouden financiële incentives in de vorm van teambeloning hierdoor makkelijk gekoppeld kunnen worden aan de kwaliteitsbeoordeling door de Onderwijsinspectie; Geen dataverzameling bij controlescholen noodzakelijk; geringe extra administratieve belasting voor school. Ieder team van Martinus werd vergeleken met 11 andere teams die de afgelopen 3 jaar een rendementscore hadden die gemiddeld zo dicht mogelijk bij Martinus lag. Als een team bij de beste 3 van deze groep behoort, dan hebben de docenten recht op bonus van €800

Resultaten Tabel 2: Resultaten teams Martinus College. Notitie: p-waarde van eenzijdige toets tussen rechte haken. De teams die prestatiebeloning krijgen zijn grijs gearceerd. 1 De gemiddelde score betreft het gewogen gemiddelde naar rato van het aantal FTE.

Conclusie pilot teambeloning Bescheiden effect, maar niet statistisch significant Oorzaak? Gebrek aan informatie en vooral draagvlak

Voorbeeld Meesterwerken Bundel onderzoeksverslagen deelnemers Master Evidence Based Innovation in Teaching Deel 5 is net verschenen

Dank voor uw aandacht www.tierweb.nl