De invloed van operational excellence op procesbeheersing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Advertisements

{ Congres BTG ESB&I Wilfrie Koekkoek (ROC Nijmegen/RijnIJssel René Savelsberg (ROC de Leijgraaf)
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Business projects: IBeO
Verslag Engage 4 Results Café Data Quality. Welk type data (klantendata / productdata / transactionele data / …) heeft binnen uw bedrijf een kwaliteitsprobleem?
Nationaal Innovatie Event
Visie Mensontwikkeling WSD
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Veranderen van organisatie en praktijk: mogelijkheden en consequenties Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit.
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Werken aan het beroep van morgen
Governance van de informatievoorziening
30 november 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Vijfde onderzoek : beheersing grote projecten.
ICTB/NB Projectmanagement.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
European Stroke Strategies Helsingborg Consensus Conference maart 2006.
Vereniging van Pensioenjuristen - 7 juni 2011
Associate degree 26 november 2010
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
De evaluatie van een project
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
NGI Datamanagement Datamanagement in een procesgerichte organisatie
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Pagina 1 Compliance Professionaldag 7 oktober 2010 ‘Compliance in bedrijf’ Blijvend voldoen aan (interne) regels en integer handelen Guido Kilsdonk Carolien.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Danny Greefhorst De relatie tussen Business- en Informatie Planning en enterprise-architectuur Danny Greefhorst
Project Proceshuis Road show
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
ArchiValue: de APG-Case
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Implementatie Bestuursrechtelijke Geldschulden Implementatie Bestuursrechtelijke geldschulden 4 e tranche Awb Hoe te komen tot een succesvolle.
Vier vormen van betekenisgeving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Hoe cao-onderhandelingen elkaar beïnvloeden (en waarom dat tot cao-conflicten kan leiden) Alex Lehr Politicologie.
KNVI Congres Introductie BI.
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
International experience
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Transcript van de presentatie:

De invloed van operational excellence op procesbeheersing NCOI University – jaargang 2014 Bo Brandsen Master of Business Administration

Agenda Aanleiding Theorie Opzet Conclusies Aanbevelingen

Aanleiding Waarom dit onderzoek? De organisatie heeft de ambitie uitgesproken om een procesgerichte organisatie te zijn. Met als doel processen in het bedrijf simpeleren effectiever te maken; Het veranderprogramma dat hiervoor was opgezet is niet afgerond door overschrijdende projectkosten en achterblijvende marktontwikkeling; Als gevolg daarvan is de organisatie beland in een tussenfase waarin beheersingsproblematiek is ontstaan; En zo werd er geworsteld met het begrip ‘procesgerichte organisatie’. Wat is de betekenis daarvan?

Theorie Wat zijn de kenmerken van een procesgerichte organisatie? Primaire organisatiestrategie is operational excellence met focus op het kosteneffect (interne oriëntatie) 1. Operational Excellence Men kiest als kwaliteitsstrategie voor ‘proceskwaliteit’ en en benadert het begrip kwaliteit vanuit de bedrijfsvoering (operations’ view of quality); Proceskwaliteit 2. CI/PL ‘Involve the people who actually do the work’, zodat er een balans bestaat tussen taakontwerp en zelfsturing; Het procesmanagement kent eigenaarschap.

vs. Opzet Hoe is dit onderzoek opgezet? Onderzoekstype: diagnostische gap analysis; Probleemanalyse Diagnose Ontwerp Interventie/verandering Evaluatie Onderzoeksstrategie: kwalitatief op basis van casestudy; Oorzakenonderzoek Opinieonderzoek Diagnostische gap analysis Diagnose Data-aanpak: interviews en inhoudsanalyse, verwerkt in KODANI-labelingssysteem; Praktijk: huidige organisatiestrategie- en structuur vs. Diagnostische gap analysis Theorie: kenmerken vanuit procesbeheersing gewenste organisatiestrategie- en structuur

Conclusies Welke conclusies heeft het opgeleverd? 1. Strategiedriehoek van organisatie: ‘stuck in the middle’; 2. Combinatie OE en CI is bij deze organisatie voorwaardelijk voor procesbeheersing; 3. Kostenfocus met name op centraal niveau, klantfocus op lokaal niveau; 4. Vestigingsgerichtheid en hiërarchische structuur dwarsbomen de procesorganisatie; 5. Eigenaarschap en zichtbaarheid van het procesmanagement is beneden peil; 6. Procesbeschrijvingen dienen sterk verbeterd te worden.

aanbevelingen Wat zijn de aanbevelingen aan de opdrachtgever? Handhaaf OE (nr.1) en CI (nr.2), maar laat ‘vestiging’ vallen als 3e strategische pijler en richt business units in; Stel organisatiebreed procesteams op inclusief landelijke overlegstructuur; Investeer capaciteit in de procesorganisatie, maak het belangrijk en formaliseer; Beschrijf samen met de operatie de processen en risico’s.

Bedankt voor uw aandacht! Einde presentatie Bedankt voor uw aandacht!