Agressie door derden Preventiebeleid 16 OKTOBER 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Nieuwe blik op publieksagressie
Doublet deel 1 – de basis.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Extra Uitleg: Voorstellen van Billy Brandkraan.
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
In samenwerking met 13 maart 2014.
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Preventief Verzuimmanagement
Inspectiecampagne 2009 AD TWW België Uitzendkrachten.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Omgang met weerstand en agressie op het werk
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Integrale aanpak Stilstaan bij concept ‘integraal’
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Missie, visie, strategie & jaarplan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Collega’s voor Collega’s
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Gedragsveranderingen bij dementie
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
BOT Bedrijfs Opvang Team
Psychische klachten en werk
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
C. Molmans SOD-Opleidingen
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Proactief werken aan agressie-preventie in de zorg Geïntegreerde aanpak met de belangrijkste welzijnspartners Preventieadviseurs psychosociale aspecten.
Transcript van de presentatie:

Agressie door derden Preventiebeleid 16 OKTOBER 2014

Wat doet de VDAB ? Arbeidsbemiddeling Competentie-ontwikkeling Loopbaandienstverlening Faciliteren van de arbeidsmarktwerking Dienstverlener Loopbaanregisseur

3

-Bemiddelingsgesprek n.a.v. doorverwijzing tenderpartner verloopt niet constructief -Consulent besluit verslag op te stellen, de klant is hier niet mee akkoord en uit verschillende bedreigingen -Gesprek wordt afgerond en consulent begeeft zich naar keuken, ze gaat ervan uit dat de klant wegging -Plots hoort ze iemand zeggen “Meneer, u mag hier niet binnen” en ze ziet dat de klant wordt tegengehouden door 4 collega’s -De consulent doet de deur van de keuken net op tijd op slot maar ziet dat een collega door de klant wordt geslagen met een farde 4 Casus 1 UIT DE HAND GELOPEN BEMIDDELINGSGESPREK

1.Case 1 UIT DE HAND GELOPEN BEMIDDELINGSGESPREK (VERVOLG) -Klant wordt buiten geleid en wordt een klacht bij de politie ingediend -Dit incident was er teveel aan voor de consulent, ze bleef meerdere maanden in ziekteverlof -Enige tijd later richt Ethias een schrijven aan de agressor waarbij men poogt de loonkosten op hem te verhalen -De klant belt furieus naar de verantwoordelijke van de consulent, scheldt haar de huid vol en meldt dat als hij veroordeeld wordt “hij die medewerkers de kop zal inslaan”. 5 Casus 1

Casus 2e 2 ONGEWENST BEZOEK OP THUISADRES VAN CONSULENT -De opleiding van een cursist wordt stopgezet wegens houding en gedrag -Er is geen enkel contact meer tussen consulent en cursist -Meer dan zes maanden na de stopzetting belt de ex-cursist aan bij het thuisadres van de consulent -De echtgenoot opent de deur, de ex-cursist begint te schreeuwen en verwijt de consulent dat het haar fout is dat hij geen werk vindt -Consulent krijgt een 10-tal ongewenste telefoontjes en 2 sms-berichten 6

Casus 2 2 ONGEWENST BEZOEK OP HUISADRES VAN CONSULENT - VERVOLG -Consulent doet hiervan melding op het werk en legt klacht neer bij de politie -Uiteindelijk wordt de ex-cursist verhoord door de politie -Hierna begeeft hij zich naar het CC waar hij op zoek gaat naar de consulent en doodsbedreigingen uit ten aanzien van haar -Verantwoordelijke dient een PV in over dit feit bij de politie -Er worden afspraken gemaakt met de politie over deze zaak en intern worden enkele maatregelen getroffen om de veiligheid te garanderen 7

Structuur presentatie 1.Enkele cijfers 2.De aanpak van VDAB 3.To do’s 4.Vragen? 8

Structuur presentatie 1.Enkele cijfers 2.De aanpak van VDAB 3.To do’s 4.Vragen? 9

1.Agressie?  4800 personeelsleden  trajecten  ‘light’ trajecten  begeleidingstrajecten Hoeveel gevallen van agressie waren er volgens jullie in 2013? 10

Evolutie agressie 11 ! Gemelde gevallen van agressie

Aard van agressie AardAantal in 2013 Verbaal geweld105 Fysisch geweld6 Bedreiging58 Beschadiging eigendom3 Gooien met voorwerpen 10 OSGW3 Pesterijen2 Doodsbedreiging9 TOTAAL196 12

Aantal meldingen per locatie

Aantal meldingen per functie

Structuur presentatie 1.Enkele cijfers 2.De aanpak van VDAB 3.To do’s 4.Vragen? 15

Monitoring INCIDENT ProactiePreventie Voorbereiding ReactieNazorg BEPERKEN DREIGING VERMINDEREN IMPACT IMPACT Visie organisatie Visie op agressiebeleid

1. Visie 17 = AGRESSIEPREVENTIEBELEID VERTREKT VAN DOORDACHTE, GEDRAGEN VISIE DIE STROOKT MET VISIE VAN ORGANISATIE -Middenweg: geen extremen (verregaande veiligheidsmaatregelen vs gedoogbeleid) -Uitgewerkt beleid: zowel preventief als reactief

Monitoring INCIDENT ProactiePreventie Voorbereiding ReactieNazorg BEPERKEN DREIGING VERMINDEREN IMPACT IMPACT Visie organisatie Visie op agressiebeleid

2. Pro-actie = WEGNEMEN VAN STRUCTURELE OORZAKEN VAN ONVEILIGHEID Facilitaire maatregelen door IDPB -Inrichting gebouwen -Jaarlijks preventiebezoek arbeidsgeneesheer -Specifieke risico-analyse ‘agressie’ Samenwerking met partners Vb RVA, politie, organisaties gelijkaardige opdracht 19

Monitoring INCIDENT ProactiePreventie Voorbereiding Reactie Nazorg BEPERKEN DREIGING VERMINDEREN IMPACT IMPACT Visie op agressiebeleid 1. Opleiding personeel 2. Professionalisering meldpunten 3. Sensibilisering personeel

3. Preventie = VOORKOMEN VAN OORZAKEN VAN ONVEILIGHEID 3.1 Opleiding personeel -Groot opleidingsaanbod o Basisopleiding ‘omgaan met agressie’ o Vervolgopleiding ‘omgaan met emoties’ o Opleiding op maar van het team o Streetwize: voor poetspersoneel -Crime Control: sterke partner met veel expertise -Inhoud: praktijkgericht, cases/acteurs, grote tevredenheid 21

3. Preventie (2) = VOORKOMEN VAN OORZAKEN VAN ONVEILIGHEID 3.2 Professionalisering meldpunten ‘agressie’ Regionaal meldpunt agressie -Neemt binnen de 2 dagen contact op met slachtoffer -Ondersteunt LG en werknemer -Kent de procedures en mogelijkheden van nazorg Lerend netwerk: ervaringsuitwisseling tussen meldpunten 22

3. Preventie (3) 3.3. Communicatie en sensibilisering -Vaste communicatiekanalen o Intranet o Brochure o Kaartje als reminder -Gerichte communicatie-acties ! Blijvend aandachtspunt! 23

Monitoring INCIDENT ProactiePreventie Voorbereiding ReactieNazorg BEPERKEN DREIGING VERMINDEREN IMPACT IMPACT Visie organisatie Visie op agressiebeleid

4. Voorbereiding = VIA SCENARIO’S OEFENEN OP DAADWERKELIJKE DREIGING -Basisopleiding: obv cases VDABers -Vervolgopleiding: simulaties met acteurs -Teamopleiding: teamafspraken ikv agressie -Geen daadwerkelijke oefening cfr. brandoefening 25

Monitoring INCIDENT ProactiePreventie Voorbereiding ReactieNazorg BEPERKEN DREIGING VERMINDEREN IMPACT IMPACT Visie organisatie Visie op agressiebeleid

5. Reactie (1) = BESTRIJDEN VAN ONVEILIGHEID + HULP BIEDEN AAN SLACHTOFFER Eerste opvang door -collega’s en/of 89% tevreden -leidinggevende 85% tevreden Meldpunt agressie -Neemt binnen de 2 dagen contact op met slachtoffer -Ondersteunt LG en personeelslid -Helpt bij de meldingsprocedure -Kent mogelijkheden voor opvang en nazorg 27

5. Reactie (2) = BESTRIJDEN VAN ONVEILIGHEID + HULP BIEDEN AAN SLACHTOFFER IDPB Gaat na of personeeldslid voorval heeft kunnen verwerken + Verzamelt feedback wat er gebeurd is met melding Arista Psycho-sociale bijstand aan slachtoffer: individuele opvanggesprekken POBOS o Urgentieteam binnen de 3 uur o Crisisinterventie binnen 24u o Therapeutische traumabegeleiding 28

Monitoring INCIDENT ProactiePreventie Voorbereiding ReactieNazorg BEPERKEN DREIGING VERMINDEREN IMPACT IMPACT Visie organisatie Visie op agressiebeleid

6. Nazorg = ZORG OM ZO SNEL MOGELIJK TERUG TE KEREN NAAR NORMAAL PSYCHOSOCIAAL WELZIJN Na verloop van tijd in team een supervisie-vergadering georganiseerd door Arista/ externe begeleider 30

Monitoring INCIDENT ProactiePreventie Voorbereiding ReactieNazorg BEPERKEN DREIGING VERMINDEREN IMPACT IMPACT Visie organisatie Visie op agressiebeleid

7. Monitoring = INCIDENT WORDT ALS UITGANGSPUNT GENOMEN + ER WORDT GEKEKEN HOE DERGELIJKE SITUATIES IN DE TOEKOMST VERMEDEN KUNNEN WORDEN Jaarlijks incidentenanalyse van meldingen Sterkte Zwakte analyse agressiebeleid Actieplan Rapportage aan -Raad van Bestuur -EOC Hoofdstuk Titel 32

Structuur presentatie 1.Enkele cijfers 2.De aanpak van VDAB 3.To do’s 4.Vragen? 33

To Do’s 1.Beleid voor ernstige/herhaaldelijke incidenten 2.Preventief plan n.a.v. de staatshervorming 3.Versterking samenwerking met lokale politie 4.Actualisatie van het agressieprotocol 5.Sensibilisatie en responsabilisering van leidinggevenden 34

Structuur presentatie 1.Enkele cijfers 2.De aanpak van VDAB 3.To do’s 4.Vragen? 35

Vragen?? 36

Bedankt