Ze spijbelen of vallen in slaap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Presentation Of Learning
Medmec04 – Engagement Les 5
Wetenschappelijke stage
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
Informatie- avond groep 6
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Kwesties rond ict verbonden
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatie-avond groep 4-5
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.
Wjk.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Methodiek: Plancyclus
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Eindexamen VMBO-TL MBO/HAVO: Hidzer de Vries
Keuzethema: differentiatie
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom op onze thema-avond
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De vraag is je beste vriend
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Periode 4 Voor H5 en V6.
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Keuzethema: differentiatie
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Mijn visie op onderwijs
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Ze spijbelen of vallen in slaap INTT Ze spijbelen of vallen in slaap Motiverende examentraining op eigen school

Inhoud van blok 5 Soorten examentraining Waarom ervaren docenten beter zijn Motivatietechnieken en examentraining Mogelijkheden om laatste weken nuttig en boeiend te maken Uitwisseling: Wat organiseert jouw school in de laatste weken? Typ hier de footer

Soorten xamentrainingen: Typ hier de footer

Examentraining: drie mogelijkheden Externe training Leerlingen melden zich individueel aan. Kosten: gemiddeld 300 euro per vak Training op school door externen Kosten 12.000 tot 27.000 euro Training op school door eigen docenten Leerlingen kiezen (voor hen nuttige) vakken Er wordt een speciaal rooster gemaakt. Typ hier de footer

Externe examentrainingen Big Business Totaal ongeveer 11.000 leerlingen Sector groeit: nu ook door het jaar heen trainingen, ook voor schoolexamens Een leerling over externe examentraining: “Op school leer ik niks meer. In 50 minuten kom je nergens aan toe. Ze bellen me suf, maar ik zeg gewoon dat ik mijn tijd beter kan besteden. In Leiden krijg ik veel meer persoonlijke aandacht en ik kies de vakken die belangrijk zijn. “ Typ hier de footer

Waarom zijn externe examentrainingen zo populair? Succesvol Gehanteerde strategieën zinvol Goede organisatie Veel aandacht, kleine groepen Er wordt veel voor betaald, dus kinderen willen hun best wel doen. Trendvolgers Steeds meer kinderen maken er gebruik van. Typ hier de footer

Promotieonderzoek Sander Gerritsen (2014): Kwaliteit onderwijs afhankelijk van ervaring docent Ervaren leerkrachten zijn beter Typ hier de footer

Maar: hoe blijf je ze boeien? Motivatietechnieken Typ hier de footer

DÖRNYEIS 11 GEBODEN Leraarsgedrag: TEACH WHAT YOU PREACH Zorg voor een ontspannen werksfeer. Introduceer elke taak en maak leerlingen nieuwsgierig.. Zorg voor een goede band met de leerling. Versterk het zelfvertrouwen. Maak de lessen interessant en verfrissend. Dörnyei, Zoltan. “Motivation and Motivating in the Foreign Language Classroom.” Modern Language Journal 78.3 (1994): 281-­‐2. Typ hier de footer

11 Geboden (vervolg) Gun de leerlingen zelfstandigheid. Maak het leren persoonlijk relevant. Verhoog de doelgerichtheid van de leerling. Breng je vak tot leven. Versterk de groepscohesie. Bron: Dörnyei, Zoltan. “Motivation and Motivating in the Foreign Language Classroom.” Modern Language Journal 78.3 (1994): 281-­‐2. Geef persoonlijke en gerichte feedback Bied een perspectief (toekomst) Typ hier de footer

Toegespitst op examentraining Zorg voor een goede band met de leerling en versterk het zelfvertrouwen. Benadruk waar ze al goed in zijn. Geef ze duidelijke handreikingen (strategieën en stappenplannen) Blijf enthousiasme uitstralen. Geef constructieve feedback. Typ hier de footer

Vervolg motivatietechnieken examentraining Gun leerlingen zelfstandigheid. Laat ze vakken kiezen en zelf een programma samenstellen . Houd rekening met hun bioritme: plan de examentraining in de middag. Maak je lessen interessant en spannend. Besteed aandacht aan inhoudelijke aspecten. Bouw competitie-elementen in. Typ hier de footer

Vervolg motivatietechnieken examentraining Verhoog de doelgerichtheid van de leerling. Laat ze resultaten bijhouden. Vraag naar toekomstplannen. Versterk de groepscohesie Stimuleer samenwerking (elkaar feedback geven, hardop denken). Organiseer ontspanningsmomenten. Typ hier de footer

Vijfstappenplan Fase 1: Uitdagende start Fase 2: Diagnostische starttoets Fase 3: Oefenen deelvaardigheden Fase 4: Proefexamen maken Fase 5: Het eindexamen Bron: APS: Examentraining in eigen hand Typ hier de footer

Uitdagende start Maak er een ritueel van. Officiële aftrap door de rector Zorg voor een strakke organisatie. Overzichtelijke roosters (in de middag) Organiseer een klassengesprek waarbij het belang van examenresultaten en toekomstplannen (vervolgopleidingen) besproken worden. Laat leerlingen zich van tevoren inschrijven voor de vakken. Minder vrijblijvend en beter voor planning docent Typ hier de footer

Diagnostische startoets Geef geen compleet examen maar representatieve onderdelen. Laat leerlingen eerst samen sterke en zwakke punten analyseren. (eventueel met een scoreformulier) http://www.vo-content.nl www.examensite.nl Stel een plan op met de leerling. Typ hier de footer

Oefenen deelvaardigheden Herhaal gericht de strategieën voor de deelvaardigheden die geoefend worden. Laat leerlingen met dezelfde problemen samenwerken en hardop denken over de aanpak. Laat ze vervolgens oefenen volgens een plan en de resultaten bijhouden. Geef zo veel mogelijk persoonlijke feedback. Typ hier de footer

Proefexamen maken Maak de examensituatie precies na. Indeling lokalen Absolute stilte Koffie en thee (ouders?) Een ‘onbekend’ maar representatief examen Bespreek de examens (organiseer feedback) Typ hier de footer

Uitwisseling Werk in drietallen (van verschillende scholen) Wissel de volgende punten uit: Zijn er op jouw school veel leerlingen die deelnemen aan externe examentrainingen? Organiseert jouw school iets speciaals in de laatste weken? Wat doe jij zelf in jouw les tussen het SE en het CSE? Wat doet jouw school tijdens de examens? Ga je altijd naar de zittingen van jouw vak, ook al hoef je niet te surveilleren? Typ hier de footer