Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: 3.1.3 en 3.1.5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optimaliseren van het assortiment
Advertisements

EMZ2 H1 De functionele indeling
Derving Niveau 2 Kerntaak 3 Blz. 67.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Verkoopsterke en –zwakke plaatsen
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
Commercieel beleid 2 H5 Artikelpresentaties Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Goederenverwerking H9 Artikelpresentaties Manager Handel.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
HS 3 Het verkoopgesprek.
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Commercieel beleid 2 H5 Artikelpresentaties Ondernemer detailhandel.
Verwerken goederenstroom 1
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Voorraadbeheer en bestellen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
1. Goederenontvangst voorbereiden 2. Goederen lossen en controleren 3
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Periode 2 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Verwerken van goederenstroom 1 Hoofdstuk 4 Schoonmaak en derving.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Goederenontvangst / verzending
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par:
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Periode 4 Kassawerkzaamheden Kerntaak: kassatransacties afhandelen en/of deze leiden Hoofdstuk: Gebruiksklaarmaken van het afrekenpunt/ -systeem Par: 1.1.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 1 De winkelinrichting, vaste artikelpresentaties.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst.
Commercieel beleid 2 Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie.
Goederen en voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer. Inhoud 1 De weg van goederen naar de consument 2 Goederenontvangst 3 Goederenopslag 4 Voorraadbeheer.
Goederen en voorraadbeheer
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Presentaties maken Wat zijn de eisen?.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Goederenstroom Goederenopslag.
Ontvangt en verwerkt goederen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraad.
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Ontvangt en verwerkt goederen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Presentatie en marketing
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Supermarkt De supermarktbranche.
Presentation-Skills H3 Winkelinterieur.
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Verwerken goederenstroom 1
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Transcript van de presentatie:

Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: 3.1.3 en 3.1.5 Blz. 80 en 81 en 82 t/m 87

3.1.3: Plaats van de artikelgroepen Je kunt artikelgroepen op 2 manieren plaatsen: - Gecombineerd - Gescheiden

Combinatieplaatsing Hier worden artikelgroepen die verwant zijn elkaar gecombineerd gepresenteerd (ze hebben iets met elkaar te maken). Zoals: - Rug aan rug plaatsing (ships en (fris) drank) - Nabuurplaatsing - Contraplaatsing

Gescheiden plaatsing De winkelier kiest voor deze manier van presenteren als er geen verwantschap bestaat. Bijvoorbeeld: - Diefstal gevoelige artikelen (batterijen achter de kassa) - Artikelen die veel verkocht worden - Imagoverhogende artikelen - Artikelen van de bedieningsafdeling

Verwantschap 3 Assortimentsverwantschappen - Consumptie verwantschap - Koopverwantschap - Productie verwantschap

Consumptieverwantschap Artikelen die in dezelfde behoefte voorzien. Ook wel gebruiksverwantschap genoemd. Deze artikelen hebben een consumptieverwantschap en vullen elkaar aan!

Artikelen die elkaar aanvullen noemen we complementaire artikelen. Een artikel die een ander artikel kan vervangen noem je een substitutie artikel

Koopverwantschap De artikelen zo neerzetten dat de klant ze makkelijk kan pakken of bekijken. Je kijkt naar het koopgedrag van de klant. In een supermarkt hebben de klanten haast en bij een kledingwinkel moet de klant geholpen worden hoe het artikel gedragen kan worden.

Productieverwantschap Producten bij elkaar plaatsen die ongeveer op dezelfde manier geproduceerd worden.

Overige verwantschappen Prijsverwantschap Kleurverwantschap Stijlverwantschap Themaverwantschap Maatverwantschap Leeftijdverwantschap Merkverwantschap

3.1.4: Ompakken en aanvullen Goederen worden geleverd in de transportverpakking (omverpakking) Het verwijderen van deze verpakkingen noem je ompakken De omverpakking zorgt ervoor dat het artikel niet beschadigd tijdens het transport 1 omverpakking is vaak 1 collo is 1 verpakkingseenheid

Besteleenheid Besteleenheid: soms kan je artikelen niet per stuk bestellen maar per verpakkingseenheid Bij hele kleine artikelen zitten er vaak meerderen besteleenheden in 1 verpakking (10 verpakkings- eenheden, met in iedere verpakkingseenheid 10 doosjes met nietjes)

Omverpakking Artikelen worden vanuit de omverpakking gehald en verkoopklaar gemaakt. Soms worden de artikelen niet uit de omverpakking gehaald en worden ze zo verkocht (Aldi). Besteleenheid (1 pallet) Omverpakking (doos) Verkoopverpakking (fles)

Ompakken Let op: - Werk efficient - Werk zorgvuldig - Werk veilig - Werk hygienisch Pak je in de winkel op, dan moet de klant er geen last van hebben, en tegelijkertijd houd je de klant in de gaten. Tevens gebruik je de juiste hulpmiddelen.

Beprijzen / uitprijzen Wanneer de artikelen nog geen prijskaartjes hebben. Hulpmiddelen: - Prijstang - Etiketteermachine - Aanschiettang

Omprijzen Wanneer je een artikel een andere prijs geeft. Omprijzen kan op 2 manieren: - Opprijzen (prijs word hoger door bijv. BTW verhoging) - Afprijzen (prijs wordt lager) Consumentenprijs = prijs die op het prijskaartjes staat.

Juiste prijs Zelfde artikelen moeten dezelfde prijs hebben Prijs op artikel moet dezelfde prijs zijn als op het schap (kaartje) Prijs op het artikel moet dezelfde prijs zijn als die de kassa aangeeft Vaak staat bij de kassa, dat de kassaprijs de juiste prijs is! Dit om fraude met prijsetiketten te voorkomen. Fouten in prijzen die niet logisch zijn hoeft de winkelier ook niet te rekenen..

Aanvullen Soms 1 keer per week Vaak iedere dag (supermarkten) Soms meerdere keren per dag (grotere supermarkten) Hulpmiddel: Schappenplan

Belangrijk bij aanvullen: Derving voorkomen! Door: FIFI (First in First out); Artikelen naar voren halen die achter in het schap staan en de nieuwe artikelen er achter zetten (spiegelen) Controle verpakkingen, artikel en prijs Gebruik de juiste hulpmiddelen (let op met mesjes), en laat deze niet slingeren

Aanvultijden Belangrijk bij het aanvullen is dat de klant er geen last van heeft…. Het tijdstip van aanvullen is afhankelijk van: Branche “omvang van klantgebonden werkzaamheden” Beschikbaarheid winkelpersoneel Omzet (te verwachten klantenstroom) Levertijdstippen Plaats waar in de winkel aangevuld moet worden