De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 1 Goederenontvangst

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 1 Goederenontvangst"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Goederenstroom Hoofdstuk 1 Goederenontvangst

2 Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Online en offline Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Risico’s en verzorgde winkel

3 1.2 Aandachtspunten bij de goederenontvangst 1.3 Goederencontrole
1.1 Goederenstroom 1.2 Aandachtspunten bij de goederenontvangst 1.3 Goederencontrole 1.4 Geleidedocumenten 1.5 Verpakkingen en emballage 1.6 Retourneren en reclameren

4 Inkopen en bestellen van goederen
Goederenontvangst Inkopen en bestellen van goederen Inkopen: onderhandelen over de voorwaarden waaronder je de goederen koopt Bestellen: aansluiten bij de voorwaarden van de leverancier of de inkoopovereenkomst: Hoeveelheid Moment Herhalingsaankoop ‘Afroepen’ voor een filiaal van een grootwinkelbedrijf

5 Goederenontvangst Afbeelding vervangen

6 Goederenontvangst Afbeelding vervangen

7 Interne goederenstroom
Goederenontvangst Interne goederenstroom Lossen In de ontvangstruimte plaatsen Uit de verpakking halen en de verpakking afvoeren Opslaan in het magazijn Goederen webshop apart Verkoopklaar maken en presenteren in de winkel Verkopen en overdragen aan de klant Verzendklaar maken en verzenden Retouren PLUS administratieve taken die daarbij horen!

8 Goederenontvangst Wat kan er misgaan? Er komt een levering binnen die niet voor jouw winkel bestemd is. Het aantal goederen klopt niet of er zijn verkeerde goederen geleverd. Een levering komt te vroeg of juist te laat. Er komt een grote levering, terwijl je er helemaal alleen voor staat of er nog geen ruimte in het magazijn beschikbaar is voor de levering. Er is geen ruimte beschikbaar om de vrachtwagen te parkeren op het moment van levering.

9 Goederenontvangst Afbeelding vervangen

10 Goederenontvangst Afbeelding vervangen

11 Overige aandachtspunten
Goederenontvangst Overige aandachtspunten Regels en voorschriften (ook veiligheid, milieu en de Arbo (arbeidsomstandigheden)-wet Beschadiging voorkomen door: Schoonhouden Juiste hulpmiddel voor transport Stevig en niet te hoog stapelen Achterdeurprocedure Leidinggevende taak Geef de juiste instructies Spreek medewerkers aan als er iets niet goed gaat

12 Kwantitatieve controle: hoeveelheid goederen
Goederenontvangst Kwantitatieve controle: hoeveelheid goederen Kwalitatieve controle: goed en voldoen aan de eisen Afbeelding vervangen en dubbele punt achter goederencontroles verwijderen

13 Voorbeelden punten kwalitatieve controle
Goederenontvangst Voorbeelden punten kwalitatieve controle Zijn het de juiste goederen? (overeenkomst met de informatie op de pakbon of in het informatiesysteem) Afmetingen van de goederen? Kloppen maten, gewichten, modellen en kleuren? Wat is de staat van de goederen? Is het de afgesproken kwaliteit? Zijn er beschadigingen? Houdbaarheidsdatum (THT staat voor ten minste houdbaar tot, TGT betekent te gebruiken tot) Functioneren van de goederen

14 Steekproef of integrale controle
Goederenontvangst Steekproef of integrale controle Te weinig tijd/geld voor integrale controle Steekproefcontrole: controle van een deel van de levering Een steekproef is een complete controle van een deel van de levering. Een steekproef moet representatief zijn voor het geheel.

15 Belangrijkste geleidedocumenten
Goederenontvangst Belangrijkste geleidedocumenten Vrachtbrief Pakbon Geleidedocumenten vaak digitaal

16 Functies van een vrachtbrief
Goederenontvangst Functies van een vrachtbrief Het is een schriftelijk bewijs dat leverancier, vervoerder en afnemer met elkaar zijn overeengekomen dat er goederen vervoerd worden. Bij de aflevering van de goederen is het een bewijs dat de aflevering daadwerkelijk plaatsgevonden heeft. Het bevat alle informatie die noodzakelijk is om te kunnen leveren. Collo/colli: verpakkingseenheden

17 Goederenontvangst Afbeelding vervangen

18 Pakbon Naam en het adres van de afnemer Artikelnummers
Goederenontvangst Pakbon Naam en het adres van de afnemer Artikelnummers Artikelomschrijving Aantal artikelen

19 Goederenontvangst Track & trace RFID (radio-frequency identification; identificatie met radiogolven) Gps (global positioning system, wereldwijde plaatsbepaling) Barcode

20 Goederenontvangst Afbeelding vervangen/ creme vervangen door crème

21 Functie van verpakkingen
Goederenontvangst Functie van verpakkingen Producten beschermen Producten bundelen Productinformatie verschaffen Producten presenteren Verschil tussen verpakking en emballage eenmalige verpakkingen (= verpakking) verpakkingen die meerdere keren worden gebruikt (= emballage) Voorbeelden emballage: plastic kratten (groente, fruit, flesjes), pallets, kratten waarin tijdschriften geleverd worden, containers (diepvriesartikelen)

22 Retouren Enkele soorten retourgoederen Te veel artikelen geleverd
Goederenontvangst Retouren Enkele soorten retourgoederen Te veel artikelen geleverd Artikelen zijn beschadigd. Nieuwe varianten van het artikel zijn te koop . De artikelen zijn voor andere filialen bestemd. Het zijn seizoensartikelen die over zijn. Klanten zijn ontevreden over het artikel.

23 Bewaar een kopie voor je eigen administratie
Goederenontvangst Retourbon Geadresseerde Afzender Artikelnummers van de retouren Omschrijving Aantal Datum van de retourzending Nauwkeurige omschrijving van de reden van de retourzending Bewaar een kopie voor je eigen administratie

24 Goederenontvangst Afbeelding vervangen / dubbele punt achter retourzending verwijderen

25 Leveringsvoorwaarden rond retouren
Goederenontvangst Leveringsvoorwaarden rond retouren De kosten voor het terugsturen zijn voor rekening van de leverancier. De kosten voor het terugsturen zijn voor rekening van de winkelier. De leverancier stuurt direct nieuwe artikelen op De leverancier stuurt een creditnota naar de winkel. In dit geval worden de geretourneerde artikelen niet in rekening gebracht. Reclameren Een officiële eis tot teruggave vanwege klachten


Download ppt "Hoofdstuk 1 Goederenontvangst"

Verwante presentaties


Ads door Google