DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier AFBAKENING VAN HET PROJECT Erfgoedkeuze: monument Den Engel, Begijnhofstraat, Lier.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Advertisements

Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Eindwerk zesde jaar.
Realisatie kindcentrum
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Ict - beleidsplan
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
BattleBots The school battle.
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
Pastoraal op school.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
De toetssteen ‘14-’18.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Studiedag de hoge kouter
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Modaliteiten binnen bewegen
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Rachel Beerepoot Berenschot 8 oktober Digitaal erfgoed in het onderwijs.
De Schrijfcarrousel School voor Schrijftraining. Uitgangspunten Motivatie – games – gamification Aansluiting – kwaliteiten – Appreciative inquiry.
Animatie uit de boeken Film wordt geladen… klik op de film om te starten.
verhoogt het Creatief Quotiënt
Sjabloon Opdracht 2 Naam: Klas:. Plaats hier de foto Naam: Voornaam: Functie: Geboren op: Geboren te: Overleden op: Overleden te:
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Convergeren en selecteren
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Erfgoed(educatie) in de basisschool!. Inhoud Wat is erfgoed? Soorten erfgoed Wat is erfgoededucatie? Erfgoededucatie als doel of middel Visie op erfgoededucatie.
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Social work Week 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Vaco’s
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
20 januari 2012 Oostakker 1 Ria De Sadeleer. 52 km van Brussel 5 km van centrum Gent 2.
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Presenteren en Etaleren
Waarom Multimove in Damme ?
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Digi(bord)boek project <titel project>
taal speelt een rol in alle vakken
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Product van TU Delft, SEC
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier AFBAKENING VAN HET PROJECT Erfgoedkeuze: monument Den Engel, Begijnhofstraat, Lier

DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier AFBAKENING VAN HET PROJECT Fiche Naam vervaardiger: Arthur Dupon Titel: Monument ter nagedachtenis van de gesneuvelden in Lier tijdens WOI (en WOII), in de volksmond 'Den Engel' Beschrijving: Nikè (Victoria), symbool van de overwinning, voorwaartse beweging, met palmtak in de hand Datum vervaardiging: 1928 in opdracht van Stad Lier Plaats: tot 1967: Hoge Brug / sinds 1967: Begijnhofstraat Lier Materiaal: brons Verantwoording keuze Monument bevindt zich centraal in de stad, laat scholen toe om erfgoed in omgeving te ontdekken en opnieuw betekenis geven 2014 = herdenkingsjaar WOI Monument wordt gebruikt in logo communicatielijn Lier1418 – hoofdrol in product heeft versterkend effect

DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier AFBAKENING VAN HET PROJECT Doelgroep 1ste tot 6de lj, opgesplitst in 2 groepen: 123 – 456 In scope Erfgoededucatief product: opbouw: herinneren + herdenken, Suggestieperiode: start: eind oktober – einde: 11 november Raakvlakken omwille van onderwerp en methode met herinneringseducatie, vredeseducatie, kunsteducatie Primair doel = met het erfgoed uit de nabije omgeving aan de slag gaan / lokaal verhaal / eigen identiteit vormgeven / sterker Vertrouwd geraken met het cultureel erfgoed en de ruimer gerelateerde culturele context door letterlijk betrokken partij te zijn Out scope Geschiedenisles

DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier ONTMOETING EXTERNE PARTNERS Overlegmoment collega cultuurcentrum (kunsteducatie)  Gespreksmateriaal: ideeën, voorlopige structuur  Conclusie: enkel LO, geen kleuteronderwijs Overlegmoment met directie Basisschool Het Spoor  Gespreksmateriaal: krijtlijnen  Conclusie: inhoud beperken tot Lier en het lokale verhaal; haalbaar houden in tijd en inspanning; enkel LO; bevestiging van opdrachten Overleg met leerkracht muzische vorming Altena Kontich  Gespreksmateriaal: concrete uitgewerkt project  Conclusie: bijsturingen opdrachten volgens niveau ll. Te plannen overleg met directie/lkrn Basisschool Het Spoor  Gespreksmateriaal: uitgewerkt product  Te doen: definitief aftoetsen inhoud / check haalbaarheid tijdsbesteding

DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier DIDACTISCHE UITWERKING Eindtermen Algemeen Wero 1.1 / Wero Mens 3.4 / Wero Tijd 5.7 / Wero Ruimte 6.1 Leren Leren 2 / Leren Leren 3 Uitgangspunten Aansluiting bij interessesferen en leefwereld lln. Actieve, gevarieerde opdrachten die tegemoet komen aan verschillende leerstijlen lln. Focus op proces, niet op eindresultaat Aanbod biedt voldoende mogelijkheden voor interactie Meest gebruikte methode: impressie – ordenen – expressie

DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier DIDACTISCHE UITWERKING: THEMA HERINNERING 1. Iedereen heeft herinneringen 123: herinneringskaart 456: associatie-opdracht + herinneringskaart 2. Iedereen herinnert op een eigen manier : muzische opdrachten (tekenen, schrijven) 3. Herinneringsspoor 123: van jezelf: sporen verzamelen van 1 dag 456: van de school: interview (wie bevragen? welke vragen?) – herinnering opnemen (audio) – herinnering verbinden met plaatsen op school – plaatsen markeren – evt. plannetje maken, wandeling aanbieden aan wie wil beleven

DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier DIDACTISCHE UITWERKING: THEMA HERDENKING 1. Herinneringsdoos van Bernard 123: materiaal: doos met foto's (verschenen tekst op achterkant) + fragmenten geschreven bronnen Opdracht: ll. zoekt tekstfragment bij foto, vult op basis hiervan de verschenen informatie op achterkant verder aan Opdracht: nabespreking en interpretatie: welk spoor ligt hier? 456: materiaal: doos met foto's (verschenen tekst op achterkant) Opdracht: muzische verkenning van de foto's Opdracht: onderzoek op beeldbanklier.be, lier1418.be: informatie verwerken op fiche – achterkant foto aanvullen Opdracht: foto verbinden met plek in Lier – op kaart alle plekken verbinden tot route (einde = monument Den Engel)

DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier DIDACTISCHE UITWERKING: THEMA HERDENKING 2. Herdenkingsmonumenten > 123 Materiaal: afbeeldingen monumenten (vioe.be) Opdracht: muzische opdrachten Opdracht: placemat-methode: democratische beslissing welk monument best past bij doos van Bernard Verbinding met monument Den Engel door lkr. 2. Herinneringsroute > 456 Materiaal: eigen uitgestippelde fietsroute + fiche Opdracht: presentatie voor de klas door elk groepje Muzische opdracht op elke locatie: bv. Foto voor/tijdens/na (vernieling) op Grote Markt bv. Levend stratego op Fort bv. Drie overleden personen van zelfde leeftijd... op militair kerkhof

DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier DIDACTISCHE UITWERKING: THEMA HERDENKING 3. Den Engel Muzische opdrachten aan het monument: kijken, tekenen, bewegen, schrijven Met klei de figuur hermaken; reflectie van lln. tijdens de opdracht over een conflict / een vredesboodschap Engeltjes afgeven op stadhuis > worden gebakken > leidt op 11 november tot presentatie van engelen bij Den Engel